-

یو پی اس چیست؟

یکی از اتفاقات معمول، به خصوص در فصول گرم سال، قطعی برق است. اتفاقی که عواقب آن گردن تمامی اقشار جامعه را می‌گیرد. در یک طرف آمار دزدی و سرقت بالا می‌رود چرا که سیستم‌های ایمنی و دوربین‌های مدار بسته که همگی نیازمند برق هستند از کار افتاده‌اند و راه برای سرقت با کم‌ترین ریسک برای افراد سودجو باز شده است. در طرفی دیگر، شرکتی از کار افتاده و کارمندان آن همه برای تمام کردن پروژه‌های نصفه نیمه خود و افرادی نیز در ادارات برای رسیدن به ارباب رجوع خسته منتظر بازگشت برق هستند. در سمتی دیگر نیز دانشجویی در لحظه شروع امتحان خود، با خاموش شدن کامپیوتر و قطعی وایفای رو به رو شده است و زحمت یک ترم تلاش را در دست اتصال دوباره برق می‌بیند.

یو پی اس چیست؟

بدون شک عواقب قطعی برق چیزی نیست که هیچکدام از ما، از آن در امان باشیم. ممکن است با خود فکر کنید که چه می‌توان کرد و چاره‌ای نیست، اما خوب است بدانید فراهم کردن برق اضطراری آنقدرها هم سخت و پر هزینه نیست و می‌تواند با خرید تنها یک دستگاه به نام یو پی اس ، تداوم فعالیت‌های خود را در برابر قطعی برق بیمه کنید. با ما همراه باشید تا به طور کلی و همه جانبه این دستگاه جادویی را به شما معرفی کنیم.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس (به انگلیسی ups) یک دستگاه فوق العاده کارآمد برای تامین برق اضراری است. نام آن که از مخفف عبارت uninterruptible power supply برگرفته شده به معنی "منبع تامین انرژی بی وقفه" است. همانطور که از نام آن بر می‌آید این دستگاه از ایجاد وقفه در تامین انرژی الکتریکی دستگاه شما نظیر دستگاه‌های امنیتی مانند دوربین مدار بسته و دزدگیر و همچنین دستگاه‌های پر مصرف مانند کامپیوتر و وایفای جلوگیری می‌کند. یک یو پی اس خوب علاوه بر تامین بدون وقفه انرژی الکتریکی، به عنوان یک محافظ ولتاژ نیز عمل کرده و از آسیب‌های ناگهانی ناشی از تغییر ناگهانی ولتاژ همانند اتفاقی که در هنگام وقوع رعد و برق می‌افتد نیز جلوگیری می‌کند. از دیگر مزیت‌های خرید یو پی اس و نصب آن، می‌توان به سالم سازی جریان ورودی به دستگاه‌های جانبی خود اشاره کرد؛ بدین طریق که ups از طریق حذف نوسانات اضافی و غیر ضروری و همچنین نویزها، از ورود آنها به جریان ورودی دستگاه جانبی خود جلوگیری کرده و سلامت همه جانبه دستگاه شما در کنار تامین اضطراری انرژی الکتریکی برای آن، تضمین می‌کند.

انواع یو پی اس

بی شک چنین دستگاه فوق العاده‌ای انواع مختلفی برای مصارف گوناگون را داراست تا افراد بتوانند از طریق نوع متناسب با نیاز و خواسته خود، به بهترین شیوه به تامین برق اضطراری بپردازند. به طور کلی، یو پی اس‌ها رو می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که این تقسیم بندی، بر اساس میزان پیشرفته بودن آنها صورت می‌پذیرد.

  • یو پی اس آفلاین

اگر بخواهید ساده‌ترین نوع یو پی اس را تهیه کنید پیشنهاد ما به شما نوع آفلاین آن است. نوع آفلاین در حالی که وظیفه اصلی یک یو پی اس یعنی تامین جریان بی وقفه را عملی می‌سازد از دیگر مزیت‌ها مانند تثبیت و یا سالم سازی جریان ورودی دستگاهِ جانبی برخوردار نیست.

  • یو پی اس آنلاین

نوع آنلاین که نسبت به سایر نوع ها از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار است در کنار به جا آوردن وظیفه اصلی یعنی تامین بدون وقفه انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه جانبی، به حذف نویزها و ناخالصی‌های جریان نیز پرداخته و به همین طریق یعنی با سالم سازی جریان ورودی به دستگاه جانبی، سلامت و طول عمر بیشتر آن را تضمین می‌کنند. یو پی اس آنلاین برای مصارف شخصی ، بیمارستانی کارخانجات و حتی اداری توصیه شده هستند.

  • یو پی اس لاین اینتراکتیو

این مدل که نسبت به نوع آفلاین، تکنولوژی پیشرفته را داراست؛ علاوه بر فراهم سازی برق اضطراری به بهترین صورت، ولتاژ خروجی را نیز تثبیت می‌نمایند.

اجزای یو پی اس

جدا از اینکه نوع یو پی اس شما چه باشد به طور کلی اجزایی که برای تامین برق اضطراری آن نقش دارند یکسان هستند و وظایف مشابهی را به دوش می‌کشند. آشنایی با این اجزا درک نحوه عملکرد کلی یو پی اس را نیز آسان‌تر می‌سازد. اجزای کلی یک ups به شرح زیرند:

  • باتری

در کل هر چیزی که در آن فرآیند تامین انرژی رخ می‌دهد بی‌شک نیازمند یک باتری است. باتری یو پی اس دقیقا همان چیزی است که انرژی الکتریکی را در هنگام اتصال برق ذخیره می‌کند تا در زمان قطعی آن، آن را به خورد دستگاه دهد. شبیه اتفاقی که در باتری لپ تاپ می‌افتد و تقریبا همگی با آن آشنایی داریم.

باتری‌های موجود در یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند اما پر مصرف‌ترین نوع آنها، باتری‌های سرب اسید (با نام سیلد اسید نیز شناخته می‌شود) و نیکل کادمیوم هستند که نام هر یک از آنها طبیعتا از روی فلزی که از آن ساخته شده‌اند برگرفته شده است. نوع سرب اسید نسبت به نوع نیکل کادمیوم پر استفاده‌تر است اما نوع نیکل کادمیوم با کیفیت و توان بالاتری که دارد انتخاب بهتری به شمار می‌آید.

  • رکتیفایر ( Rectifier )

رکتیفایر که به عنوان شارژر باتری نیز شناخته می‌شود وظیفه تامین انرژی باتری را به دوش می‌کشد. باتری‌ها برای ذخیره انرژی، نیازمند جریان مستقیم (DC) هستند. جریان برق شهری که خانه‌ها، ادارات و هر جای ممکنی وجود دارد یک جریان متناوب (AC) است، جریانی که نمی‌تواند توسط باتری خوانده و ذخیره شود. وظیفه شارژر که در مورد یو پی اس، رکتیفایر نامیده می‌شود .

  • اینورتر ( Inverter )

بر خلاف باتری، دستگاهی که به آن متصل است با جریان متناوب برق شهری منطبق است و برای عملکرد به آن نیاز دارند. برای اینکه باتری بتواند انرژی ذخیره شده در خود را به خورد دستگاه بدهد، دگرباره به یک مبدل نیاز دارد تا جریان مستقیم موجود در آن را به جریانی متناوب تبدیل کند تا دستگاه بتواند از آن استفاده کند. این مبدل DC به AC که در مورد یو پی اس، اینورتر نامیده می‌شود.

نحوه عملکرد یو پی اس

ممکن است در حین معرفی اجزای آن، به سر نخ‌هایی در مورد شیوه عملکرد این دستگاه فوق العاده پی برده باشید. در زمان قطعی برق از طریق سوییچ غیر هادی، جریان معمول مدار تغییر می‌کند. این جریان که با منبع تغذیه حالت عادی یعنی برق شهری شروع می‌شود و با ورود به دستگاه خاتمه می‌یابد در زمان قطعی برق جهت حرکت آن تغییر می‌کند. در این حالت جریان مستقیم از باتری که در زمان اتصال برق، از طریق رکتیفایر با حداکثر توان انرژی الکتریکی ذخیره کرده است به اینورتر رفته و در آنجا به جریان متناوب تبدیل می‌شود. در ادامه جریان متناوب به دستگاه وارد شده و جلوی از کار افتادن آن را می‌گیرد.

رسام یو پی اس

رسام یو پی اس یک فروشگاه معتبر اینترنتی برای کسانی است که قصد خرید یو پی اس و یا دستگاه‌هایی نظیر استابلایزر را دارند. از خدمات فوق العاده رسام یو پی اس می‌توان به تعمیر یو پی اس اشاره کرد که نظیر آن را کم‌تر جایی پیدا می‌کنید. همچنین اگر حس می‌کنید باتری یو پی اس شما همانند سابق عمل نمی‌کند نیازی به خرید دوباره یک یو پی اس نیست و خرید باتری از این سایت مشکل شما را حل کرده و سبب می‌شود از هزینه‌های گزاف خرید مجدد در امان باشید. برای خرید محصولات فوق العاده این سایت و یا بهره بردن از خدمات بی‌نظیر تعمیرات آن، می‌توانید به نشانی اینترنتی https://rasamups.com مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*