-

رکود قیمتی ورق سیاه در بازار آزاد

افزایش واردات ورق سبب شده تا ورق های داخلی در بازار داخلی مشتری نداشته باشند، در این خبر به بررسی این موضوع می پردازیم.

رکود قیمتی ورق سیاه در بازار آزاد

پیش‌بینی می‌شد که افزایش انتظارات تورمی بتواند به‌عنوان یک فاکتور موثر در رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد عمل کند، اما با وجود اینکه قیمت پایه شمش در تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران 2.5 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته به ثبت رسانده و نرخ دلار وارد کانال 58 هزار تومان شده است، اما قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد در سومین روز از مرداد ماه همچنان در روند نزولی قرار دارند. به‌ عبارت بهتر قیمت میلگرد آجدار در بازار آزاد به‌طور میانگین ۲ درصد کاهش قیمت داشته است و همچنین قیمت تیرآهن نیز در این بازار بدون تغییر قیمت در بازار آزاد عرضه شد.

اما در میان محصولات فولادی، قیمت پروفیل در روز سوم مرداد برخلاف دیگر محصولات که با افت‌وخیز قیمت همراه بودند، بدون تغییر باقی ماند. به‌طوری‌که قیمت پروفیل تهران به‌طور میانگین با ۰.۷ درصد کاهش قیمت همراه بود و قیمت پروفیل اصفهان در بازار آزاد بدون تغییر باقی ماند و با قیمت ۳۵ هزار و ۹۱۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

قیمت قوطی پروفیل به عوامل مختلفی مانند وزن یا کیفیت ساخت کارخانه، قیمت ارز، قیمت آهن و هزینه‌های حمل‌ونقل بستگی دارد. آگاهی از روند قیمت روز پروفیل به دلیل پرکاربردبودن در صنایع مختلف برای خریداران این محصول اهمیت زیادی دارد.

قیمت ورق سیاه در بازار آزاد نیز تحت تاثیر افزایش نرخ دلار قرار نگرفت و قیمت ورق برخی از واحدهای تولید کننده بدون تغییر ماند و برخی دیگر با کاهش نسبی نسبت به روز گذشته در بازار آزاد عرضه شدند. به عبارت بهتر ورق سیاه شرکت فولاد مبارکه تحویل در درب کارخانه با قیمت 33 هزار تومان به ازای هر رول عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

دوسوم ظرفیت تولید داخلی ورق خالی است

ایران در بین 10 تولیدکننده و فعال حوزه فولاد در دنیا قرار دارد اما با این وجود تولید و تامین برخی از محصولات عریض فولادی با چالش جدی مواجه است. از‌این‌رو محصولات عریضی همچون ورق سیاه و ورق گالوانیزه ازجمله مواردی هستند که در رابطه با نوع تامین آن‌ها همیشه چالش وجود داشته است.

آمار منتشر شده از سوی انجمن فولاد ایران طی سال‌ گذشته نشان می‌دهد که ظرفیت نصب شده تولید ورق در کشور چیزی حدود چهار میلیون و 570 هزار تن است که فقط کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی یک میلیون و 628 هزار تن از ظرفیت اسمی را تولید می‌کنند و به‌عبارت‌‎ بهتر واحدهای تولیدی فقط با 36 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند و دو سوم باقی‌مانده ظرفیت تولید این واحدها خالی است و به‌عبارتی 64 درصد ظرفیت تولید ورق کشور در داخل تامین نمی‌شود.

باوجود تولید یک سوم از ظرفیت اسمی ورق در کشور اما همچنان تقاضایی برای آن تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران وجود ندارد و در واقع مازاد محصول وجود دارد. اما با این وجود واردات انواع ورق از دو کشور چین و ترکیه ادامه دارد و هر سال میزان واردات محصولات عریض افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که واردات ورق‌های پوشش‌دار و گالوانیزه در سال 1402 به بالاترین میزان خود طی هفت سال گذشته رسیده بود و 88 درصد ورق‌های گالوانیزه وارداتی از چین تامین می‌شود. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که با وجود اینکه نیمی از ورق‌های تولیدی در داخل بدون مشتری است واردات محصولات عریض همچون ورق سیاه و گالوانیزه و پوشش‌دار چه معنایی دارد؟

واردات ورق صنعت را تضعیف می‌کند

این اقدام موجب شده است که واحدهای تولیدی داخلی با چالش‌های متعددی مواجه شوند و از طرفی محدودیت نقدنگی این واحدها را بیش از پیش در تنگنا قرار داده است. بااین‌وجود انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی اقدامی از وزارت صمت خواهان ایجاد محدودیت در واردات ورق‌های سرد و گرم شده بودند اما تا به امروز تصمیم مثبتی در این راستا اتخاذ نشده است. تخصیص ارز برای واردات ورق فولادی زمانی که مازاد عرضه و تولید در بازار داخلی وجود دارد، فاقد صرفه و توجیه اقتصادی است، بلکه باعث می‌شود سرمایه کشور به هدر برود و از طرفی تولید و صنعت داخلی روزبه روز ضعیف‌تر شود.

خودروسازها بخش قابل توجهی از واردات ورق را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که ورق‌های عرضه شده در بورس کالا مشتری ندارد و عملا معاملات در این تالار در کمترین حالت ممکن انجام می‌شود. باوجود اینکه واردات انواع ورق هر سال افزایش می‌یابد اما همچنان نوسان قیمت ورق سیاه (https://ahanonline.com/product-category/انواع-ورق/ورق-سیاه/) وجود دارد و بازار شاهد تثبیت قیمت برای انواع ورق‌ها نیست.

قیمت ورق سیاه، در اکثر اوقات براساس گرید آن تعیین می‌شود؛ مواد اولیه این محصول در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و در همین مرحله با تغییر آلیاژهای به کار رفته می‌توان گریدهای مختلفی از ورق سیاه درست کرد. از آنجا که این محصول جزو کالاهای پرتقاضا در بازارآهن محسوب می‌شود، قیمت روز آن غیرقابل پیش‌بینی بوده و توصیه می‌گردد قبل از ثبت خرید آن قیمت ورق گرم امروز را استعلام بگیرید تا در معاملات خود متضرر نشوید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

https://ahanonline.com/

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ114

شماره تماس: 54712-021

ایمیل: info@ahanonline.com

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین