-

نحوه زدن سند اختتامیه آخر سال حسابداری

در ثبت اسناد اختتامیه باید به نکات مختلفی توجه کرد. اولین نکته برای ثبت این اسناد این نکته است که پس از ثبت کردن سندهای اختتامیه، سندها دائمی می‌شوند و دیگر نمی‌توان آنها را ویرایش و ثبت کرد. پس از ثبت سند اختتامیه دیگر امکان حذف کردن اسناد حسابداری نیز وجود ندارد. اگر این سند را به ثبت برسانید تمامی اسناد به صورت اتوماتیک شماره گذاری می‌شوند و دیگر نمی‌توانید آنها را ویرایش کنید.

نحوه زدن سند اختتامیه آخر سال حسابداری

در پایان هر سال باید تمامی حساب‌های مالی یک کشور خاتمه پیدا کنند. سند اختتامیه در پایان سال به مدیر یک شرکت کمک می‌کند تا بتواند کمبودهای مالی را جبران کرده و گزارش‌های دقیقی را به دست آورد. ثبت سند اختتامیه آخر سال حسابداری اهمیت بسیار بالایی داشته و طی یک سری مراحل خاص انجام می‌شود. سند اختتامیه هم همانند دیگر سندهای حسابداری طی مراحل مختلف به دست آید. در صورتی که در مجموعه شما یک حسابدار ماهر وجود داشته باشد می‌تواند این سند را به راحتی به دست آورده و سند اختتامیه را ثبت کند. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سند اختتامیه

سند اختتامیه چیست؟

سندهای حسابداری انواع مختلفی دارد که یکی از آنها سند اختتامیه نام دارد. این سند تنها در پایان سال مالی ثبت می‌شود و اطلاعات زیادی در آن وجود خواهد داشت. پیش از اینکه ثبت سند اختتامیه انجام شود باید تمامی حساب‌های موقت بسته شوند تا بتوان این سند را ثبت کرد. به حساب‌های سود و زیان که از حساب خرید و فروش، درآمد، هزینه و... در یک شرکت به وجود می‌آیند حساب‌های موقت می‌گویند. تمامی این حساب‌ها به ثبت می‌رسند و پس از آن نوبت به ثبت سند اختتامیه می‌رسد.

زمانی که سند اختتامیه ثبت شود دیگر نمی‌توان هیچ سند حسابداری مالی را در آن سال ثبت کرد. دوره‌های مالی در هر شرکت با توجه به ثبت سند اختتامیه پایان پیدا می‌کنند. حساب‌های موقت بیش از ثبت سند اختتامیه بسته و حساب‌های دائم به دوره مالی بعدی منتقل می‌شوند. هدف از ثبت سند اختتامیه آخر سال به دست آوردن سود و زیان شرکت در همان سال مالی است.

چه زمانی از سند اختتامیه استفاده می شود؟

سند اختتامی کاربردهای زیادی دارد که می‌توان به استفاده از آن در طول یک دوره مالی اشاره کرد. گاهی اوقات برای پیدا کردن نرخ بدهی یا مانده حساب‌هایی که افراد به دلیل قطع همکاری با یک شرکت دارند باید از سند اختتامیه استفاده کرد. برای ارائه کردن تخفیفاتی که به حساب مشتریان وارد شده نیز می‌توان از این سند استفاده کرد. از کاربردهای دیگر سند اختتامیه می‌توان به استفاده از آن در پایان دوره مالی هم اشاره کرد. این سند برای به دست آوردن میزان دقیق سود و زیان شرکت در یک زمان مشخص استفاده می‌شود.

مراحل ثبت سند اختتامیه حسابداری

حالا که با سند اختتامیه حسابداری آشنا شدید این سوال برای شما پیش می‌آید که ثبت این سند چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یک سری اصول برای ثبت اسناد حسابداری وجود دارد که ثبت سند اختتامی حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای ثبت این سند در پایین سال ابتدا باید حساب‌های موقت را به طور کامل بست و پس از آن سند اختتامیه را به ثبت رساند.

برای ثبت سند اختتامیه در نرم‌افزارهای مختلف باید مراحل گوناگونی را طی کرد. ابتدا باید با بستن حساب‌های دائم شروع به ثبت سند اختتامیه کرد. حساب‌هایی دائم به حساب‌هایی می‌گویند که می‌توان آنها را به سال‌های بعد انتقال داد. زمانی که این حساب‌ها منتقل می‌شوند و حساب‌های موقت به طور کامل بسته می‌شوند می‌توان حساب اختتامیه را ثبت کرد. به تمامی حساب‌هایی که در یک شرکت در سال مالی ایجاد شده حساب‌های موقت می‌گویند. این حساب‌ها قابل انتقال نیستند و باید آنها را به طور کامل بست.

بستن حسابهای موقت نیز طی مراحل مختلفی انجام می‌شود. در مرحله اول برای بستن حساب‌های موقت باید حساب‌های مرتبط با درآمد و فروش بسته شود. در این مرحله درآمد و فروش بدهکار و سود و زیان بستانکار می‌شوند. در مرحله دوم باید همه حساب‌های مرتبط با هزینه‌ها به دست آید. در مرحله سوم باید کلیه حساب‌های سود و زیان به دست آیند. در مرحله چهارم تمامی حساب‌های دامی بسته شده و سند اختتامیه به ثبت می‌رسد. در این مرحله باید ذخایر مالیاتی را هم ثبت کرد.

سند اختتامیه

چند نوع سند اختتامیه حسابداری وجود دارد؟

سند اختتامیه حسابداری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از آنها می‌توان به سندهای موقت و دائم اشاره کرد. سندهای موقت به حساب های می‌گویند که در پایان یک دوره مالی منتقل نشده و خاتمه پیدا می‌کنند. از حساب‌های موقت می‌توان به هزینه مربوط به آب بها، حقوق و دستمزد، هزینه مربوط به برق و هزینه‌های فروش اشاره کرد.

سندهای دائمی نیز به حساب‌هایی مانند بدهی، حقوق و سهام حسابداران و... می‌گویند. از دیگر حساب‌های دائمی می‌توان به موجودی بانک، سندهای دائم و حساب‌های شرکت نیز اشاره کرد. از دیگر سندهای اختتامیه می‌توان به سند مخلوط نیز اشاره کرد. این سندها ترکیبی از سندهای دائم و موقت هستند که برخی از آنها به عنوان حساب موقت و برخی دیگر به عنوان حساب دائمی شناخته می‌شوند. از این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های پیش پرداخت اجاره یا پیش دریافت درآمد در سال مالی اشاره کرد.

نکات مهم در ثبت سند اختتامیه

در ثبت اسناد اختتامیه باید به نکات مختلفی توجه کرد. اولین نکته برای ثبت این اسناد این نکته است که پس از ثبت کردن سندهای اختتامیه، سندها دائمی می‌شوند و دیگر نمی‌توان آنها را ویرایش و ثبت کرد. پس از ثبت سند اختتامیه دیگر امکان حذف کردن اسناد حسابداری نیز وجود ندارد. اگر این سند را به ثبت برسانید تمامی اسناد به صورت اتوماتیک شماره گذاری می‌شوند و دیگر نمی‌توانید آنها را ویرایش کنید.

اگر برخی از حساب‌های شرکت دارای مانده باشند پیامی به عنوان بسته شدن حساب‌ها برای همه کاربران ارسال می‌شود و دیگر نمی‌توانید بدهی‌های خود را از آنها دریافت کنید. شما زمانی می‌توانید سند اختتامیه را به ثبت برسانید که تمام این نکات را مدنظر قرار دهید که حساب موقت شما به طور کامل بسته شود. در ثبت اسناد انتظامی نیز باید به نکات مختلفی توجه داشت.

خدمات شرکت سماسوشیانت آریا

اگر می‌خواهید سند اختتامیه آخر سال خود را به دست یک مجموعه معتبر بسپارید می‌توانید شرکت سما سوشیانت آریا را برای خودتان انتخاب کنید. این مجموعه با داشتن پرسنل بسیار ماهر و آموزش دیده، اطلاعات دقیقی از ثبت اسناد اختتامیه آخر سال حسابداری داشته و تمامی مراحل و نکات دقیق را برای ثبت این سند رعایت می‌کند. مجموعه حسابداری سما سوشیانت آریا با سابقه طولانی مدت خود در زمینه حسابداری و مالی خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. برای داشتن یک تیم حسابداری قوی نیز می‌توانید از خدمات این مجموعه کمک بگیرید.

برچسب ها : حسابداری,مالیات,ثبت سند حسابداری,سند اختتامیه

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین