-
صمت آثار استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین در اقتصاد را بررسی کرد

سلامت فدای صنعت

چند سالی است که مازوت یا همان نفت کوره متهم اصلی آلودگی هواست؛ سوختی که در بیشتر کشورهای پیشرفته به‌عنوان سوختی به‌صرفه به حساب می‌آید، در ایران عامل آلودگی شناخته شده و هر روز برچسب جدید بر آن زده می‌شود.

به‌عبارت دیگر هر سال با شروع پاییز و زمستان و آغاز کاهش دما در کلانشهرها، معضل آلودگی هوا هم آغاز می‌شود. در سال‌های گذشته همواره نیروگاه‌ها به‌عنوان یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده‌ها در شهر تهران معرفی می‌شدند که با مصرف سوخت مازوت به‌‌جای گاز آلودگی هوای کلانشهرها را تشدید می‌کنند، اما امسال ظاهرا استفاده از سوخت مازوت علاوه بر نیروگاه‌ها برای صنایع بزرگ هم مطرح است. قرار است امسال آسیب استفاده از این سوخت تنها به آلودگی هوا ختم نشود و با افزایش نرخ تمام‌شده کالا نیز مواجه باشیم.

موضوع استفاده از سوخت مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین صنایع از پخش صحبت‌های وزیر نفت دولت سیزدهم درباره کسری سوخت زمستانی آغاز شد. جواد اوجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفته بود: «امسال پیش‌بینی می‌کنیم با رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم و راهکارهایی را از همین حالا در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم این فصل سرد را بدون دغدغه بگذرانیم.»

چندی پیش نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران از برنامه‌ریزی برای استفاده از سوخت مازوت در زمستان امسال به‌منظور جلوگیری از توقف تولید در واحدهای صنعتی بزرگ استان خبر داد و برخی از نمایندگان مجلس هم اجرای این برنامه را ناگزیر دانستند؛ اعلام‌نظرهایی که حاشیه‌های بسیاری به همراه داشته و زنگ خطر تسری این برنامه به سایر استان‌ها را نیز به‌صدا در آورده است. این اظهارات علاوه بر مشکلات ایجاد شده بر اثر استفاده از سوخت جایگزین مازوت در صنایع، تکرار خاموشی‌ها در زمستان را نیز گوشزد می‌کند.

باتوجه به اهمیت استفاده از این سوخت جایگزین در اقتصاد و محیط‌زیست در این پرونده صمت به بررسی ابعاد مختلف استفاده از مازوت در صنایع مختلف و بازار پرداخته‌ایم. ناگفته نماند که همچنان برخی کارشناسان و مسئولان مهم‌ترین راهکار استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ را، کاهش مصرف گاز در خانه‌ها می‌دانند و معتقدند مردم باید در فصول سرد سال نسبت به صرفه‌جویی در گاز طبیعی اهتمام بیشتری ورزند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*