مجلس از تعریف منابع درآمدی غیرواقعی خودداری کند
چهارشنبه هفته گذشته رئیس سازمان برنامهوبودجه اعلام کرد در حال تدوین نهایی بودجه ۱۴۰۲ هستند که پیشنویس آن هفته آینده برای بررسی و تصویب به دولت ارسال میشود.
چهارشنبه هفته گذشته رئیس سازمان برنامه وبودجه اعلام کرد در حال تدوین نهایی بودجه ۱۴۰۲ هستند که پیش نویس آن هفته آینده برای بررسی و تصویب به دولت ارسال می شود. مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این سازمان در تدوین لوایح برنامه هفتم و بودجه سال آینده، اولویت را به بودجه ۱۴۰۲ داده است.
رئیس سازمان برنامه وبودجه در ادامه درباره جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: براساس بودجه ای که در حال تدوین آن هستیم، هیچ افزایش قیمتی در حامل های انرژی در بودجه ۱۴۰۲ نخواهیم داشت.
میرکاظمی درباره افزایش منابع هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه که مقرر شده بود صرف تولید و اشتغال در کشور شود، تاکید کرد: افزودن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع هدفمندی یارانه ها با توجه به عدم افزایش نرخ حامل های انرژی در سال جاری و همچنین سال آینده، منابع موهوم است. اظهارات رئیس سازمان برنامه وبودجه در حالی عنوان شد که روز گذشته برخی نمایندگان مجلس بر تعیین ارقام واقعی در بودجه تاکید کردند.
نباید بودجه را براساس توهمات تصویب کنیم
عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با افزایش منابع درآمدی و ایجاد منابع غیرواقعی در بودجه، زمینه ساز عدم تحقق تکالیف و احکام بودجه در نهایت ایجاد نارضایتی در بین مردم شویم.
حمیدرضا کاظمی درباره افزایش سقف منابع لایحه بودجه در مجلس، گفت: مجلس و کمیسیون تلفیق نباید در زمان بررسی لایحه بودجه منابع درآمدی غیرواقعی تصویب کرده و سقف درآمدهای لایحه بودجه را افزایش دهند و در ادامه تکالیف غیرقابل تحقق برای این منابع غیرواقعی در نظر بگیرند.
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که ایجاد منابع مالی غیرقابل تحقق و تعیین تکالیف برای آن در بودجه موجب افزایش توقعات از مجلس و دولت می شود و وقتی که این تکالیف به دلیل عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده محقق نشود، موجبات نارضایتی مردم را فراهم می آورد.
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید بودجه را براساس توهمات خود تصویب کنیم، بلکه باید واقعیات کشور و منابع درآمدی موجود را برای تصویب بودجه مدنظر داشته باشیم.
کاظمی با بیان اینکه مجلس و دولت باید در این زمینه به تفاهم و توافق برسند، گفت: وعده دادن به مردم براساس منابع مالی غیرقابل تحقق در بودجه فقط توقعات را بالا می برد و نتیجه دیگری در پی ندارد و وقتی که این منابع محقق نشود موجب نارضایتی افکار عمومی خواهد شد و این قبیل اقدامات کمکی به و جذب افکار عمومی نمی کند.
تکالیف خارج از توان، بر گردن دولت نگذاریم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکالیفی که در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس به دوش دولت گذاشته شد، گفت: این تکالیف بیش از منابعی بود که در اختیار دولت قرار داشت و در بانک ها تعریف شده بود. محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خانه ملت درباره عملکرد سازمان برنامه وبودجه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با وجود برخی انتقادها به این سازمان گفت: امسال برای نخستین بار شاهد بودیم که جذب اعتبارات تبصره ۱۸ تا شهریور تمدید شد تا آنچه که دولت در سال گذشته به دلیل روزهایی ابتدایی فعالیت خود، نتوانست محقق کند، به سرانجام برساند و براساس اخباری دریافتی و رصدی که انجام شده، اعتبارات لازم جذب شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش دولت جذب اعتبارات تا پایان شهریور بود و اطلاعات و آمار استانی هم نشان می دهد دولت در جذب این اعتبارات موفق عمل کرده است. پورابراهیمی ادامه داد: به عنوان نمونه، در بخش گردشگری اعتبارات بسیارخوبی جذب شده و طرح های نیمه تمام بخش گردشگری به صورت ویژه موردتوجه قرارگرفته است. البته شاید در بخش صنعت میزان جذب به دلایلی که باید کارشناسی انجام شود، کمی پایین بوده است.
وی یادآور شد: در مجموع کارهای انجام شده در جذب اعتبارات و حوزه تصمیم گیری قابل قبول است، اما می تواند ارتقا یابد و لازمه آن تقویت حرکت جهادی دولت در این بخش ها است. در بودجه ۱۴۰۱ تکالیف مالایطاق بر گردن دولت گذاشته شد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به تکالیفی که در بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس به دوش دولت گذاشته شد، عنوان کرد: این تکالیف بیش از منابعی بود که در اختیار دولت قرار داشت و در بانک ها تعریف شده بود. به عنوان مثال در طرح حمایت از خانواده و تعالی جمعیت، بیشتر نمایندگان به اولویت قرار دادن این بخش از طریق تسهیلات تاکید داشتند، اما اینکه مثلا هزار واحد منابع داریم و برای آن هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تکلیف ایجاد شود، موجب خواهد شد این هزار تکلیف تعریف شده به اجرا نرسد و دچار کسری بودجه شویم.
پورابراهیمی تاکید کرد: این موضوع دغدغه ای است که باید دولت و سازمان برنامه وبودجه در عدد منابع و مصارف خود با توجه به ظرفیت بانکی و دیگر بخش ها با مجلس به توافق برسند تا به تصویب تکالیف مالایطاق منجر نشود. وی ادامه داد: به نظر می رسد در حوزه اجرا باید براساس شرایط کنونی کشور درباره تبصره ۱۸ عمل کنیم، چراکه رویکرد سنتی در بسیاری از مشاغل تغییر کرده و محتوای کسب وکارها با تحولات زیادی همراه شده و دانش بنیان ها جایگزین برخی از مشاغل و کسب وکارها شده اند. پورابراهیمی خاطرنشان کرد: فزونی اعداد و ارقام مصارف در لایحه بودجه نسبت به اعداد منابع اجازه نخواهد داد پیش بینی های در نظر گرفته شده در اشتغالزایی یا دیگر اهداف در نظر گرفته شده محقق شود و رضایت لازم را جلب کند.
مجلس نباید سقف بودجه را افزایش دهد
عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی لایحه بودجه در مجلس نباید به گونه ای عمل کنیم که سقف بودجه با در نظر گرفتن درآمدهای غیرواقعی و غیرقابل تحقق افزایش یابد.
حجت الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در بررسی لایحه بودجه در مجلس نباید به گونه ای عمل کنیم که سقف بودجه با در نظر گرفتن درآمدهای غیرواقعی و غیرقابل تحقق افزایش یابد.
نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد درآمدهای غیرواقعی و در نظر گرفتن مصارف برای آنها باعث ایجاد توقع در میان مردم می شود و وقتی این اعتبارات محقق نشود، موجبات نارضایتی مردم را فراهم می کند.
عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر همان منابع درآمدی واقعی هرچند هم کم باشد، به طور کامل محقق شود و دست رانتخواران از بودجه و اعتبارات کشور کوتاه شود، مسلما رضایتمندی بیشتری در میان مردم ایجاد می کند تا اینکه ما در مجلس منابع درآمدی غیرواقعی برای بودجه در نظر بگیریم. سبزی خاطرنشان کرد: بارها مشاهده شده که در سال های مختلف به دلیل عدم تحقق درآمدها در بودجه ۳۰ یا ۴۰ درصد اعتبارات مربوط به بخش های گوناگون تخصیص یافته و باعث شده بسیاری از کارها به دلیل عدم تحقق منابع درآمدی انجام نشود.
وی افزود: ما به جای ایجاد درآمدهای غیرواقعی در بودجه باید به سمت اصلاح ساختار آن برویم و صدالبته که این اقدام رضایتمندی بیشتری را در جامعه ایجاد می کند.