-
خبرنگاران بازداشتی را آزاد کنید

روزنامه‌نگاری جرم نیست

جمعه، 6 آبان نخستین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم امریکا در اغتشاشات اخیر کشور» منتشر شد. در این بیانیه از دو روزنامه‌نگار بازداشتی با نام‌های «ن-ح» و «الف-م» نیز سخن به میان آمده است. مطالب مطرح شده در این بیانیه با موجی از اعتراضات توسط فعالان رسانه‌ای همراه شده است.

به ‌ دنبال انتشار بیانیه مشترک از سوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه که در آن اتهاماتی به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نسبت داده شده بود، انجمن صنفی روزنامه ‌ نگاران استان تهران بیانیه ‌ ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است: «بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت؛ جز اینکه باید روزنامه ‌ نگاری را جرم و ممنوع اعلام کرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظیفه حرفه ‌ ای را مصداق اتهامی قرار داده ‌ اند که به ‌ معنای پایان کار روزنامه ‌ نگاری است. فعالیت خبری مورداشاره نهادهای اطلاعاتی، جزو ابتدایی ‌ ترین و بدیهی ‌ ترین وظایف روزنامه ‌ نگاری محسوب می ‌ شود، این در حالی است که یکی از ریشه ‌ های مشکلات کشور، فقدان یا خطیر بودن انجام همین فعالیت ‌ های خبری است. آنچه را این بیانیه درد دانسته، در واقع درمانِ رسانه ‌ های داخلی است. به ‌ علت فقدان همین فعالیت است که مرجعیت رسانه ‌ ای از داخل به خارج از کشور منتقل شده و امروز با چنین وضعی مواجهید، به ‌ طوری که اگر تمام روزِ خود را صرف تکذیب اخباری کنید که غلط و دروغ می ‌ پندارید، باز هم وقت کم می ‌ آورید، چون رسانه نداریم؛ از این رو، برخورد با فعالیت ابتدایی دو خانمِ روزنامه ‌ نگار حرفه ‌ ای، ناشی از عصبانیتی است که نسبت به رسانه ‌ های برون ‌ مرزی وجود دارد و ضرورت دانستن این نکته که مقابله با آن رسانه ‌ ها، اتفاقا به رسمیت شناختن و احترام و دفاع از حرفه روزنامه ‌ نگاری است. انتقام از برنامه ‌ های ماهواره ‌ های فارسی ‌ زبان خارج ایران را از روزنامه ‌ نگاران زحمتکش و خدمتگزار مردم نمی ‌ گیرند.

این نه قانونی است، نه اخلاقی و نه حتی مفید و تاثیرگذار. این اتهام که همکاران ما برای آموزش بدیهیات و اصول اولیه روزنامه ‌ نگاری به خارج از ایران رفته و در کلاس ‌ های روزنامه ‌ نگاری شرکت کرده ‌ اند، فارغ از صحت و سقم اصل وجودی چنین برنامه ‌ هایی، توهین به شعور مخاطب و جامعه روزنامه ‌ نگاری محسوب می ‌ شود؛ آن هم دو روزنامه ‌ نگاری که از حرفه ‌ ای ‌ ترین روزنامه ‌ نگاران کشور هستند.

بیانیه دو نهاد اطلاعاتی به ‌ معنای آن است که همه ما روزنامه ‌ نگاران متهم و حتی مجرم هستیم و از آن مهم ‌ تر اینکه، حرفه روزنامه ‌ نگاری را در داخل کشور منتفی تلقی می ‌ کنند؛ از این ‌ رو معتقدیم باید مجموعه نهادهای مدنی و صنفی مرتبط با رسانه و روزنامه ‌ نگاری در این زمینه چاره ‌ اندیشی و اعتراض خود را به این رویکرد ویرانگر که تضعیف نهاد رسانه و فرستادن مرجعیت رسانه ‌ ای به خارج از مرزها را دربردارد، ابراز کنند. متاسفانه رویکرد اطلاعاتی مزبور درد خود را از جایی می ‌ داند که در واقع درمان و چاره بیماری کشور است.

انجمن صنفی روزنامه ‌ نگاران استان تهران، این رویکرد امنیتی را نسبت به حرفه روزنامه ‌ نگاری نه ‌ تنها غیرقانونی و در تقابل با آزادی قانونی می ‌ داند، بلکه آن را عامل اصلی یا دست ‌ کم یکی از عوامل بحران ‌ زای جامعه ایران محسوب می ‌ کند. ضمن آنکه شکست آن از پیش قابل ‌ مشاهده است. همچنین معتقدیم براساس آنچه در اطلاعیه مزبور آمده، اقدامات حرفه ‌ ای دو همکار حرفه ‌ ای ما خانم ‌ ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی جزو وظایف حرفه ‌ ای هر روزنامه ‌ نگاری است. مگر قرار بوده تصویری از خانم مهسا امینی یا خبر مراسم آن مرحومه منتشر نشود که آنان خلاف آن عمل کرده باشند؟ این حق آنان و از آن مهم ‌ تر وظیفه حرفه ‌ ای ‌ شان بوده است؛ ضمن اینکه مدیران رسانه ‌ ای آنان نیز در جریان مأموریت ‌ کاری آنها بوده ‌ اند. باتوجه به جمیع جهات، انجمن صنفی روزنامه ‌ نگاران استان تهران معتقد است ایرادات حقوقی گوناگونی از نظر شکلی و ماهوی درباره اتهامات وارده به اقدامات حرفه ‌ ای دو همکار خبرنگار و نیز رویکرد نهادهای اطلاعاتی به حرفه روزنامه ‌ نگاری وجود دارد که این موارد نیز طی نامه ‌ ای جداگانه به اطلاع ریاست محترم قوه قضاییه خواهد رسید.»

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین