-

توجه کشورهای حاشیه خزر به اقتصاد دریا

معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، گفت: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم‌ها را خنثی کنیم.

محمد مخبر با اشاره به فعالیت منطقه آزاد آستراخان و ظرفیت ‌ های گسترده آن تصریح کرد: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستراخان اکتفا شود؛ بلکه باید برنامه ‌ ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری ‌ های اقتصادی فراهم شود. وی خطاب به فعالان اقتصادی روسیه گفت: باید از ظرفیت ‌ های موجود نظیر مجمع اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا به ‌ نحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصت ‌ ها منتفع شوند.

سیاست ‌ گذاران هر قدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند، شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود. مخبر با اشاره به ظرفیت ‌ های دریا به ‌ عنوان بستری مهم برای توسعه و پیشرفت، اقتصاد دریا و سرمایه ‌ گذاری در این زمینه را موردتاکید قرار داد و گفت: فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید سقف پروازی خود را بسیار بالاتر از سطح فعلی در نظر بگیرند و با شناسایی ظرفیت ‌ ها و مزیت ‌ های متقابل و همچنین تبادل هیات ‌ های اقتصادی و تجاری، سطح روابط فیمابین و حجم مبادلات تجاری را ارتقا دهند.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری بزرگ ‌ ترین مانع پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان را موانع بانکی، بیمه ‌ ای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم تلاش جدی دو کشور برای استفاده از پول ملی برای رفع این محدودیت ‌ ها تاکید کرد. وی با اشاره به موضوع مطرح ‌ شده در نشست درباره همکاری دو کشور در زمینه غذای حلال، بیان کرد: برای توسعه همکاری در این زمینه، گروهی از جمهوری اسلامی ایران و گروهی از روسیه مذاکره و توافقات لازم را منعقد کنند تا مبنای فعالیت در این بخش قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی کشورمان با ۱۵ کشور، عنوان کرد: همکاری و مشارکت با ایران نه ‌ تنها منجر به تامین نیازهای متقابل می ‌ شود، بلکه بازاری گسترده را در سطح منطقه برای فعالان اقتصادی دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*