در تحقق علوم انسانی تراز انقلاب عقب ماندهایم
رئیسجمهوری بر ضرورت آسیبشناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی تاکید کرد و گفت: تحقق علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی حائز عقبماندگیهایی است که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه جبران شود.
سید ابراهیم رئیسی در مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، فرهیختگان و پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی و تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: در نشستهایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیبشناسی وضع موجود، در زمینه کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.
رئیسجمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت آسیبشناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است. در چهلوچهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است آسیبشناسی شود که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
رئیسی بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد تاکید کرد و افزود: بهنظر میرسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق میافتاد، عقبماندگیهایی وجود دارد و این عقبماندگی باید بهدست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.
رئیسجمهوری با تاکید بر لزوم نظریهپردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار کرد: فصلالفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموختههای او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل میگیرد.
رئیسجمهوری نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریههای جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
وی بر لزوم ایجاد کرسیهای نقد و نقدپذیری تاکید و اظهار کرد: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند، نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود. رئیسجمهوری گفت: متولیان علوم انسانی باید بدانند نخستین شرط تحقق تحول در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهرههای تحولخواه و تحولگرا استفاده کنیم. رئیسی تکریم، تشویق و حمایت از اساتید و پژوهشگران را در ایجاد این تحول ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل میشود؛ در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود. وی با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغههای بنده اجرای عدالت در همه عرصهها، بهویژه در پرداخت دستمزدها بوده که در این زمینه از استادان دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداختها دعوت شده است. پیش از سخنرانی رئیسجمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایهگذاری بداند، بهطور حتم دست برتر در همه عرصهها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیسجمهوری ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژهای قائل هستند.
محدعلی زلفیگل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را علم میداند، افزود: وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، 5 اولویت «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری» و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق آن از تمام ظرفیتهای علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد.
در این مراسم با حضور رئیسجمهوری از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بینالمللی و ۲۲ برگزیده گروههای مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.