-

کیش میزبان مسافران جام‌جهانی می‌شود

تنها ۵ ماه به برگزاری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر باقی‌مانده و جزیره کیش به‌واسطه همجواری با این کشور در حال پوشیدن پیراهن جام‌جهانی برای سهم‌آفرینی در بیست‌ودومین دوره این رویداد بزرگ جهانی است.

عواملی مانند تشابه آب‌وهوایی، امکانات ورزشی، اقامتی، نداشتن روادید و همچنین قرارگرفتن این جزیره به‌عنوان پایلوت دریایی کشور در بخش ورزشی باعث شده کیش یکی از نامزدهای اصلی پشتیبانی ایران از جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد.


زیرساخت‌های آماده برای همکاری
وجود ۲ زمین فوتبال استاندارد چمن و زیرساخت‌های ورزشی مرتبط، فعالیت ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بین‌المللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارائه خدمات گوناگون مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی از جمله ظرفیت‌های این جزیره در پشتیبانی از این رویداد است. فاصله ۲۷۰ کیلومتری جزیره کیش تا قطر باعث‌شده مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی ۵ تا ۶ ساعت باشد که این ظرفیت می‌تواند یک جاذبه گردشگری برای علاقه‌مندان به این رویداد به‌شمار رود.
برنامه‌ریزی برای سهم‌آفرینی جزیره کیش در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از زمستان ۱۳۹۹ با معرفی اعضای ستاد هماهنگی و پیگیری جام‌جهانی ۲۰۲۲ آغاز شد و تاکنون اقدامات گوناگونی در این راستا انجام‌شده و هم‌اکنون این اقدامات مراحل نهایی خود را برای به ثمر نشستن طی می‌کند. استفاده از فرصت جام‌جهانی منوط به مسئولان محلی نبود و رئیس‌جمهوری کشورمان به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور نیز بر این مسئله تاکید دارند و اواخر سال گذشته در جریان سفر به کشور قطر، دستور بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را صادر کردند.


پشتیبانی در ۳ حوزه از جام‌جهانی
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۳ بخش اسکان، حمل‌ونقل هوایی و دریایی از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر پشتیبانی می‌کند.
به‌گزارش ایرنا، رستم قاسمی با بیان اینکه جام‌جهانی فوتبال یکی از رویدادهای مهم و تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی است، گفت: در جریان سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر، پشتیبانی ایران از این رویداد در دستور کار قرار گرفت. وی اضافه کرد: براساس توافق‌های اولیه در سفر رئیس‌جمهوری به قطر و دیدار با امیر این کشور، اسکان، حمل‌ونقل هوایی و دریایی بخشی از مسافران و گردشگران جام‌جهانی ۲۰۲۲ از جمله پشتیبانی‌های ایران از این رویداد خواهد بود. قاسمی با بیان اینکه روزهای یکشنبه و دوم شنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین دیدارهای مختلفی با مسئولان قطر از جمله وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات این کشور انجام شد افزود: جزیره کیش نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از این رویداد خواهد بود اما تمام استان‌های ساحلی و غیر ساحلی نزدیک به آب‌های همیشه خلیج‌فارس می‌توانند از ایفای نقش کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر سهیم باشند.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات دولت قطر، مهم‌ترین نهادهای متولی در همکاری برای پشتیبانی از این رویداد هستند، افزود: تمام برنامه‌ها در داخل ایران و با همکاری وزارتخانه‌هایی همچون خارجه، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ورزش و جوانان انجام خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین در جریان این پشتیبانی‌ها، حمل‌ونقل هوایی بخش قابل‌توجهی از مسافران از جزیره کیش به دوحه و برعکس بر عهده ایرلاین‌های ایرانی خواهد بود.
وزیر راه‌وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران و محمدبن‌حمد الهاجری سفیر کشور قطر در تهران، شامگاه شنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی کیش وارد این جزیره شدند. جاسم‌بن‌سیف السلیطی، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر نیز ظهر یکشنبه وارد کیش شد.


مقدمه‌ای برای یک شروع
سال گذشته سازمان منطقه آزاد کیش با هزینه ۱۵ میلیارد ریالی، زمین‌های فوتبال چمن مجموعه المپیک را با اهداف مختلفی همچون میزبانی از اردوی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی برای حضور در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی آماده کرد و در نهایت اردوی این تیم، خرداد سال گذشته در جزیره برپا شد. در جریان برگزاری اردوی تیم ملی فوتبال یک تفاهمنامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد کیش و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی منعقد شد و در آن، طرفین نسبت به همکاری برای ایجاد کمپ تیم ملی در جزیره کیش متعهد شدند که هم‌اکنون پیگیری برای تحقق مفاد این تفاهمنامه ادامه دارد. پس از این اردو، دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی تفاهمنامه‌ای دوجانبه امضا کردند و براساس آن مقرر شد کیش به کانون فوتبال کشور تبدیل شود.
به‌گزارش ایرنا، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در این زمینه اظهارکرد: تمرکز بر استفاده از ظرفیت جام‌جهانی از جمله برنامه‌های ویژه این دبیرخانه در جزیره کیش است که در این راستا، طبق تفاهم‌های انجام‌شده با کشور قطر مقررشده ۴۰۰ پرواز از این جزیره به قطر در ایام برگزاری جام‌جهانی ایجاد شود. سعید محمد گفت: اتمام ساخت پایانه فرودگاه کیش تا مرداد ۱۴۰۱، تکمیل ۵ هتل پنج ستاره با ۳ هزار و ۶۰۰ تخت، احداث ۳ زمین فوتبال، نوسازی ۲ زمین فوتبال چمن مجموعه المپیک و احداث ۲ سالن بدن‌سازی از جمله اولویت‌ها در جزیره کیش است. وی یادآور شد: در راستای اصلاح زیرساخت‌های جزیره کیش، مقررشده نخستین زمین چمن هیبریدی کشور نیز ایجاد شود.


لزوم برنامه‌ریزی برای همکاری با قطر
در این ایام که چشم‌انتظار پیک سفرهای تابستانی و رویداد تاریخی جام‌جهانی قطر هستیم، در گفت‌وگو با کارشناسان این حوزه ضمن بررسی مطالبات صنعت گردشگری، فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرد. جواد قاسمی از متخصصان حوزه گردشگری است که سابقه مدیریت اجرایی در این حوزه را در کارنامه خود دارد. قاسمی در گفت‌وگو با صمت درباره فرصت برگزاری جام‌جهانی قطر گفت: برای همکاری با قطر برای برگزاری جام‌جهانی نیازمند کار تیمی و برنامه‌ریزی‌شده هستیم و اطلاع دارم که در مناطق آزاد کار در این زمینه آغاز شده، مذاکراتی در جریان بوده و اتفاقات خوبی رخ داده است. وی با تاکید بر استفاده از فرصت جام‌جهانی قطر برای جذب گردشگر به ایران افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جزیره کیش با امکانات اقامتی فراوان و استاندارد مناسب نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد. او درباره جذب گردشگر خارجی به دیگر اماکن گردشگری، اظهارکرد: پیش‌بینی من این است که آمار گردشگران خارجی زیاد نخواهد بود. البته جذب این تعداد هم نیازمند تسهیلات ویژه از سوی وزارت امور خارجه است تا اخذ روادید را آسان کند. در این صورت، گردشگرانی که برای تماشای مسابقات فوتبال به قطر می‌آیند، در بازه زمانی بین مسابقات می‌توانند به ایران سفر کرده و از اماکن دیدنی و شهرهای گردشگری ما دیدن کنند.
این کارشناس گردشگری با اشاره زمان برگزاری این رویداد گفت: این رویداد در پاییز برگزار خواهد شد. در این ایام، سفر داخلی کمتر است؛ بنابراین شهرهای گردشگری ما آمادگی دارند پذیرای مهمانان جام‌جهانی باشند و درآمد ارزی ایجاد خواهد شد.


برگ برنده کیش در جام‌جهانی
محسن قریب از مدیران حوزه گردشگری در گفت‌وگو با با تاکید بر جذب گردشگران داخلی، گفت: ایران در بازه‌ای ۱۵ روزه، ۳ بازی در مسابقات جام‌جهانی قطر دارد. پس می‌توان با تورهای ترکیبی شامل بلیت هواپیما یا کشتی کروز، اقامت در کیش، بلیت استادیوم، خدمات پذیرایی و حمل‌ونقل و بسته‌های هواداری، علاقه‌مندان داخلی را جذب کرد. عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی اظهارکرد: جزیره کیش، پیشانی کشور در میزبانی جام‌جهانی خواهد بود، چراکه در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از قطر قرار گرفته و از امکانات اقامتی بسیار مطلوبی برخوردار است. پس می‌تواند پذیرای سیل مشتاقان فوتبال باشد. قریب که تجربه معاونت گردشگری و مدیرعاملی سازمان سیاحتی منطقه آزاد کیش را دارد، از استقرار ستاد برنامه‌ریزی و مدیریتی در جزیره کیش خبر داد و گفت: از جمله برنامه‌های جذاب این جزیره، اسکان تیم ملی ایران در کیش است که به لحاظ اقلیمی شرایط مشابهی با قطر دارد. برگزاری جشنواره فوتبالی در این جزیره، از دیگر برنامه‌های جذب گردشگر در این ایام است.
قریب معتقد است کیش برگ‌های برنده دیگری هم در اختیار دارد. به‌گفته این مدیر گردشگری، قطر کشور کوچکی است و ظرفیت پذیرش رویدادی با این ابعاد را ندارد؛ بنابراین نیازمند همکاری کشورهای همجوار به‌ویژه ایران است. وی افزود: هزینه اقامت در کیش بسیار ارزان است و مهم‌تر اینکه روادید نمی‌خواهد و گردشگران خارجی می‌توانند مستقیم از مبدأ کشورشان به این جزیره سفر کنند.


شباهتی که بهانه نقش‌آفرینی شد
کیش به‌عنوان یکی از جزایر ۱۸گانه ایرانی خلیج همیشه فارس، به‌واسطه نزدیکی با کشور قطر دارای شباهت‌هایی با این کشور بوده و این اشتراکات از مهم‌ترین بهانه‌ها برای ایفای نقش در جام‌جهانی است. مدیر موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش در این زمینه معتقد است که این جزیره با داشتن شرایط آب‌وهوایی مشابه قطر، بدون ویزا بودن جزیره برای حضور تیم‌ها و ورزشکاران خارجی، داشتن زیرساخت‌های مناسب فرودگاهی به لحاظ خطوط پروازی، لجستیک بندری، امکانات ورزشی، گردشگری، سیاحتی، اقامتی، درمانی، تجاری و تفریحی قابلیت سهم‌آفرینی در این رویداد جهانی را دارد. عزیزالله فرضی‌پور گفت: آداب و سنن شهرها و فرهنگ‌، زبان و گویش‌های مختلف در کیش از دیگر مزیت‌هایی است که می‌توان از فرصت جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای گردشگری ورزشی در این جزیره استفاده کرد. وی اضافه کرد: هم‌اکنون پیگیری‌هایی از طریق وزارتخانه‌های گوناگون انجام‌شده تا بتوانیم حداکثر بهره را از این فرصت ببریم و در این راستا، بدون شک میزبان اردوهای تیم ملی ایران و همچنین برخی مسافران و علاقه‌مندان به این رویداد خواهیم بود.


سخن پایانی
آبان امسال، قطر میزبان مسابقات جام‌جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی جزیره کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن‌ ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقررشده ۵۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی جزیره کیش از جمله استانداردسازی ۲ زمین چمن و احداث ۳ زمین دیگر تا مرداد امسال هزینه شود. این جزیره برای بهره‌گیری از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیت‌هایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بین‌المللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارائه خدمات گوناگون مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است. فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی ۵ تا ۶ ساعت است. جزیره کیش با ۹۲ کیلومترمربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت، از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان بوده و در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*