تنظیم بازار با محوریت حمایت از تولید

این روزها به طور تقریبی حال و هوای جیب و حساب بانکی افراد به اندازه وسع هر فردی خوب است بنابراین از این فرصت برای نونوار شدن استفاده می‌شود. هر ساله در روزهای پایانی سال با به جا آوردن رسوم ایرانی شاهد افزایش تقاضا در بازار کالاهای مختلف شامل لوازم خانگی، لباس و مواد غذایی هستیم و همین امر موجب می‌شود گاهی با بروز برخی سوءاستفاده‌ها شاهد برهم خوردن نظم بازار و افزایش قیمت کالاها باشیم. به همین دلیل تنظیم بازار شب عید یکی از چالش‌های جدی هر سال مسئولان و مردان دولت بوده، هست و خواهد بود زیرا بدون مدیریت قیمت‌ها گاهی اوقات شاهد اجحاف در حق مشتریان خواهیم بود. اما می‌توان به برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا و نگرانی از برهم خوردن بازار نگاهی دیگر هم داشت و از آن به جای یک تهدید به‌عنوان یک فرصت بزرگ یاد کرد؛‌ فرصتی برای حمایت از تولید داخلی. ابوالقاسم شیرازی، رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک براین باور است که کیفیت محصولات ایرانی به حدی خوب و بالاست که می‌تواند با بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در عرصه تولید پوشاک رقابت کند. وی در گفت‌وگو با صمت ادامه می‌دهد: متاسفانه کاهش قدرت خرید مردم از یک سو و همچنین ترویج نادرست مصرف در میان مردم باعث شده بر شدت واردات محصولات بی‌کیفیت به بازار کشور افزوده شود و همین امر برای تولیدکنندگان پوشاک مشکلات بسیار جدی ایجاد کرده است. رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند: باید از فرصت روزهای پایانی سال بهره کافی را برای فروش محصولات ایرانی برد زیرا راهکار حمایت از تولید و صنعت کشور است هر چند که تولیدکنندگان نیز در قبال مردم وظایفی برعهده دارند اما باور ما بر این است که کیفیت پوشاک ایرانی بسیار بالا و خوب است و نباید آن را با اجناس بی‌کیفیت وارداتی مقایسه کرد. محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: کیفیت برخی از لوازم خانگی‌هایی که در ایران تولید می‌شود در حد محصولات باکیفیت خارجی است بنابراین نباید با ترویج نادرست فرهنگ استفاده از اجناس خارجی از فرصت روزهای پرتقاضای پایانی سال، مانعی در برابر فروش و مصرف محصولات تولید داخل ایجاد شود. مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نیز می‌گوید: اکنون بین ۸۰ تا ۹۰درصد آجیل و خشکبار مصرفی کشور از تولیدات داخلی است، حتی بخشی از این تولیدات به کشورهای متقاضی صادر می‌شود. بر این باورم که هر ایرانی باید از کالای تولید داخل کشور خود استفاده کند. وی می‌افزاید: به‌دلیل کمبود تولیدات داخلی در برخی از اقلام آجیل و خشکبار چاره‌ای جز تامین نیاز کشور از مسیر واردات نداریم که این موضوع طبیعی است و ارتباط چندانی به دولت یا اتحادیه‌ها ندارد. احمدی افزایش کیفی محصولات داخلی، کاهش هزینه‌های تولید داخل، ارائه محصولات با قیمت‌های متعادل و رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی نسبت به خارجی را از راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی عنوان می‌کند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه حجم تولیدات داخلی باید به اندازه مصرف یا حتی بیش از آن باشد، تصریح می‌کند: تولید داخلی برخی از اقلام همچون گردو، بادام درختی و بادام زمینی نسبت به تقاضای داخلی کمتر است که همین امر می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود، اما برای تعادل قیمت‌ها در بازار بخشی از نیاز کشور تامین و وارد می‌شود.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار معتقد است که برای حمایت از تولید داخلی باید هزینه‌های تمام شده تولید کاهش یابد تا محصولات با قیمت‌های متعادل عرضه شوند. البته در برخی اقلام آجیل و خشکبار کشور همانند بادام هندی، تولید داخلی نداریم بنابراین به دلیل وجود تقاضای بالا چاره‌ای جز واردات رسمی این محصول نیست تا بازار آن تامین شود در غیر اینصورت باید در انتظار ورود این محصول به شکل قاچاق و با قیمت‌های نامتعارف باشیم. به گفته احمدی برخی اقلام همچون تخمه آفتابگردان به میزان کافی در کشور تولید می‌شود. امسال متاسفانه تخمه آفتابگردان خوی روی دست کشاورزان ماند زیرا هزینه‌های تولید داخلی این محصول بالاتر از نمونه خارجی آن است. به‌طور نمونه قیمت تخمه فله‌ای ایران ۱۰۰هزار تا ۱۳۰هزار ریال است، اما تخمه فله‌ای خارجی کیلویی ۴۰هزار ریال وارد می‌شود که در صورت فرآوری به نرخ ۶۰ تا ۸۰هزار ریال می‌رسد، بنابراین مشخص است خریدار جنس را با قیمت مناسب خریداری می‌کند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار به مردم توصیه کرد برای حمایت از تولید داخلی بهتر است حتی در صورت بالا بودن قیمت، انتخاب‌شان مصرف محصول با کیفیت ایرانی باشد. در واقع با افزایش تولید، کاهش هزینه‌های تمام شده و ارائه محصولات با قیمت مناسب می‌توانیم محصولات ایرانی را به نسبت محصولات خارجی رقابت‌پذیر کنیم. گفتنی است؛‌ سال‌هاست که از نبود فرهنگ مصرف و خرید کالای ایرانی گلایه داشته و داریم و از نصب برند خارجی روی محصولات ایرانی به ویژه پوشاک و فروش آن به جای کالای خارجی نالیده‌ایم؛‌ حال که سال در آستانه تغییر است باید در نگاه مصرف‌کنندگان به محصولات وطنی نیز تغییر مثبتی ایجاد شود و تلاش کنیم با خرید و مصرف محصولات تولید داخل، چرخ واحدهای تولیدی و صنعتی را همواره در گردش نگه داریم. بر کسی پوشیده نیست که تولیدکنندگان نیز ملزم به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید اجناس با کیفیت هستند اما نباید از این مسئله غفلت کنیم که تولید و صنعت کشور به‌دلیل تحریم‌ها روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته است بنابراین برای سرپا ماندن تولید و اقتصاد کشور باید استفاده از کالای ایرانی را در دستور کار قرار داد (به‌ویژه در ایام پرتقاضا) و کالای ایرانی را همواره بر محصول مشابه خارجی ارجح دانست.


چاپ