سال خوب برای خودروی ایرانی

و در این همایش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امسال ۴۰درصد تولید خودروی کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: تولید خودروی کشور تا پایان امسال به یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه خواهد رسید. به گزارش ایرنا، منصور معظمی افزود: صنعت خودرو امروز در زندگی همه ما نقشی جدا نشدنی برعهده دارد و همه به‌عنوان یک مصرف‌کننده نهایی هر روز با آن سر و کار داریم. معظمی افزود: براساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در ۶ ماه نخست امسال ۷درصد اعلام شده است؛ در کنار این رشد، ۲ بخش نفت و گاز و همچنین صنعت به‌عنوان پیشران ایفای نقش کرده‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت خودرو از رشد و جهش بالایی برخوردار است، افزود: این بدان معناست که دولت توجه ویژه‌ای برای توسعه صنعت خودروی کشور دارد. رییس هیات عامل ایدرو گفت: امروز خودرو دیگر یک وسیله لوکس نیست بلکه یکی از ملزومات زندگی مردم است؛ بنابراین باید به مصرف‌کنندگان حق بدهیم که از ما بپرسند و انتظار بیشتری داشته باشند. امسال با وجود همه تنگناها و مشکلات، صنعت خودروی کشور سالی خوب را پشت سر گذاشت و توفیق‌های بزرگی برای مردم به ارمغان آورد.
معظمی افزود: مردم ما در سال ۹۶ و سال‌های آینده از تصمیماتی که امروز مدیران صنعت خودروسازی گرفته‌اند، به نیکی یاد خواهد کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هدف ما در صنعت خودرو رضایتمندی مردم است؛ سال ۲۰۱۶م در جهان ۹۳میلیون خودرو تولید شد، گردش مالی این صنعت ۲هزار میلیارد دلار است و علاوه بر این ۵۰۰هزار میلیارد دلار صنعت خودروسازی جهان به دولت‌ها مالیات می‌پردازند. این نشان‌دهنده جایگاه صنعت خودرو است. رییس هیات عامل ایدرو گفت: در ایران به ازای هر ۲۱۰ نفر یک خودرو وجود دارد و این یعنی ظرفیت برای صنعت خودرو فراوان است و بازاری کاملا رقابتی و جذاب وجود دارد. معظمی، خطاب به مدیران عامل شرکت‌های خارجی افزود: سیاست دولت در بخش خودرو توسعه بخش خصوصی و فراهم آوردن تسهیلات برای کسانی است که در این بخش مشغول فعالند تا بتوانند خدمات بیشتری را ارائه کنند. رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت پاسخگویی به نیازهای عمده بخش‌هاست، افزود: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، صنعت خودرو باید بتواند تسهیلات بیشتری ارائه و خودرویی را تولید کند که نیاز بخش عمده مصرف‌کنندگان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برجام را یک فرصت طلایی برای تعامل میان شرکت‌های ایرانی و شرکای خارجی می‌دانم تا بتوانند از فرصت‌های بالقوه کشورمان استفاده کنند. رییس هیات عامل ایدرو گفت: بعد از برجام صنعت خودروسازی به همراه قطعه‌سازان با تلاش گسترده توانست به توفیق‌های خوبی دست یابد. معظمی با بیان اینکه بازار ما روی صادرات خاص باز نیست، افزود: اجازه نمی‌دهیم فقط شرکت‌های بزرگ به صادرات بسنده کنند؛ شرط این است که مشارکت کنند. وی ادامه داد: این مشارکت چارچوبی‌دار؛ یکی از ملزومات آن این است که شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی تولید برای صادرات داشته باشند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دومین شرط را، استفاده حداکثری از توان داخلی دانست و افزود: باید سهم ساخت داخل را افزایش دهند و در کل قراردادها این رقم حداکثر ۴۰درصد است و در یک دوره زمانی باید به ۶۰ تا ۷۰درصد برسد. رییس هیات عامل ایدرو سومین شرط را پژوهش و توسعه بیان کرد و افزود: باید خودروساز باشیم؛ در همه قراردادها بحث پژوهش و توسعه یکی از اولویت‌های مورد تاکید است. چهارمین شرط، خدمات پس از فروش است که در این همکاری‌ها مورد توجه قرار دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری‌های خودروسازان داخلی و خودرو سازان خارجی و امضای ۶ قرارداد در سال جاری افزود: تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو اواخر امسال، ایدرو و رنو پایان سال ۲۰۱۷ یا ابتدای ۲۰۱۸م به بازار عرضه خواهد شد؛ علاوه بر این، فولکس واگن با یک شرکت داخلی به تفاهم رسیده و در آستانه انعقاد قراردادند؛ هیوندای نیز با یک شرکت خودروساز داخلی به تفاهم رسیده و عقد قرارداد نیز انجام شده و به زودی محصولات خود را به بازار ارائه می‌کنند.


افزایش کیفیت خدمات پس از فروش
برنارد کامبیه، قائم‌مقام ارشد رنو در همایش بین‌المللی خودرو نیز گفت: کیفیت یکی از مولفه‌های اصلی فعالیت رنو در ایران است و فروش این کمپانی در سال قبل در این کشور وضع خوبی داشته است؛ این در حالی است که در ایران، رفتار مشتریان در حال تغییر است؛ به این معنا که در گذشته، بیشتر مشتریان به شیوه‌های خرید خودرو متکی بودند؛ اما الان ۵۰درصد مشتریان از اینترنت برای این منظور استفاده می‌کنند. قائم‌مقام ارشد رنو افزود: کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در ایران باید ارتقا یافته و رضایت مشتریان جلب شود؛ ضمن اینکه توقع مشتریان این است که خدمات باید بهتر باشد و زمان باید به حداقل برسد؛ به نحوی که سیاست نرخ‌گذاری مشخص و شفافی برای ارائه خدمات وجود داشته باشد.


حضور بازیگران جدید در بازار خودرو
همچنین مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این همایش از تمرکز دنیا بر خودروهای هیبریدی و برقی خبر داد و گفت: مشتریان خواستار خدمات فروش و پس از فروش مناسب هستند.
هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه تولید در کشور امسال نسبت به سال قبل ۴۰درصد رشد داشته است، گفت: در کنار تولید باید به کیفیت و خدمات بعد از فروش توجه کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه اینکه صحبت از رشد تولید، چیزی نیست که مشتریان می‌خواهند، افزود: آنها خدمات فروش و پس از فروش را مطالبه می‌کنند، این در حالی است که ۱۰ سال پیش ۶۴درصد تولید و فروش خودرو در کشورهای پیشرفته انجام می‌شد که الان این رقم به ۴۴درصد رسیده است؛ در حالیکه در کشورهای در حال توسعه این رقم ۵۴درصد است؛ ضمن آنکه ۴۷درصد این تولید در برزیل، روسیه، هند و چین انجام شده است. وی با بیان اینکه بازار بزرگی در انتظار کشورهای در حال توسعه است، گفت: اگر ایران و همسایه‌های ایران را در نظر بگیریم، ما بازار بسیار بزرگی هستیم و در منطقه، ۸۴درصد سهم بازار متعلق به ایران و ترکیه است. مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: تولید ایران در منطقه ۲/۷میلیون خودرو است؛ درحالی‌که ۴/۴میلیون در حال مصرف است که این بازار بزرگی به شمار می‌رود. این در شرایطی است که خدمات پس از فروش، نیز توسعه یافته و اکنون در دنیا اتفاقات دیگری افتاده و قدرت‌های اقتصادی در حال تغییر هستند؛ اما به موازات این، تمرکز دنیا بر خودروهای هیبریدی و برقی است. به گفته یکه‌زارع، اگر در گذشته در صنعت خودرو، بازیگران بزرگی بودند؛ اما اکنون بازیگران جدید در حال افزایش هستند و بر همین اساس، ایران در ۱۰سال آینده باید سیستم فروش و خدمات پس از فروش را با توجه به این بازیگران تعریف کنیم. وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته ۵۰درصد از خودروهای فرسوده خود را از دور خارج کرده‌اند، افزود: روند صنایع خودروسازی نشان می‌دهد که در دهه گذشته، تمرکز بر تولید بود؛ اما اکنون بر پژوهش و توسعه است و در کنار آن، باید بر روی خدمات پس از فروش هم سرمایه‌گذاری شود؛ در حالی که در ایران زیر یک‌درصد سرمایه‌گذاری ها، در این بخش انجام شده است. یکه زارع با اعلام اینکه ۵۲درصد بازار خودروی ایران در اختیار ایران‌خودرو است، گفت: حدود ۸/۶میلیون خودرو در ایران، بالای ۱۰سال عمر دارند؛ این در حالی است که با چند شرکت ایتالیایی و آلمانی طراح موتور و گیربکس قراردادی را امضا می‌کنیم که تولید پلتفرم آنها در ایران انجام شود که این قرارداد تا ۲۵ روز آینده به امضا می‌رسد و انتقال فناوری و بومی‌سازی را در پی خواهد داشت.


چاپ