۱۳هزار تاکسی فرسوده نوسازی می‌شود

در کنار همه سختی‌های سفر با خودرو، فرسودگی و «زوار در رفتگی» برخی تاکسی‌ها، هم مسافرانی را آزار می‌دهد که برای دریافت خدمات بهتر و سفر مطلوب‌تر، هزینه‌های بیشتری نسبت به سفر با اتوبوس پرداخت کرده‌اند و هم راننده‌ای را که شاید مسیری مانند جاده زیبای چالوس را روزی دو سه مرتبه گز می‌کند و دیگر هیچ حسی به دره‌های ابراندود این جاده نداشته باشد.
تاکسی‌های کرایه بین‌شهری مشکلات متعددی دارند، به‌عنوان نمونه این روزها جاده‌ها به‌ویژه مسیرهای پرترددی مانند تهران ـ شمال یا تهران ـ اصفهان پر شده از مسافربرهای شخصی که علاوه بر شلوغ کردن جاده‌ها، بخشی از مسافران تاکسی‌های بین شهری را نیز از آن خود و بازار فعالیت این صنف را کساد می‌کنند. از این مشکل که بگذریم، مسئله دیگری که این روزها تبدیل به چالشی برای تاکسی‌های بین شهری شده، کهنگی حدود یک سوم ناوگان است.
در حال حاضر حدود ۴۴هزار تاکسی بین شهری به طور شبانه‌روزی مسافران را در جاده‌ها و بین شهرهای مختلف کشور جابه‌جا می‌کنند و اگر سن فرسودگی این خودروها را ۱۰سال در نظر بگیریم، بنا بر آمار رسمی، حدود ۱۳هزار تاکسی فرسوده در جاده‌های کل کشور فعالیت می‌کنند که دولت از سال گذشته برای بهسازی وضعیت آنها اقداماتی را آغاز کرده و برنامه نوسازی آنها را در دستور کار قرار داده است.
آنطور که رحمت حاج‌محمدعلی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین‌شهری کشور در پاسخ به صمت توضیح می‌دهد، از سال گذشته تسهیلات نوسازی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ناوگان تاکسیرانی بین شهری اختصاص یافته و قرار است حدود ۷هزار خودرو نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده بین‌شهری شود.
حاج‌محمدعلی درباره جزییات این تسهیلات می‌گوید: در این زمینه قراردادی میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بانک مهر ایران و بانک کارآفرینی امید بسته شده و ارائه این تسهیلات از سال گذشته آغاز شده و مبلغ این وام حدود ۲۰میلیون تومان و بهره آن ۵درصد است. بقیه پول خودرو را نیز راننده باید پرداخت کند.

 


به گفته او، در قالب این طرح تاکنون ۶۰۰ تاکسی فرسوده با خودروی نو جایگزین شده است و انتظار می‌رود در سال جدید، این رقم به بیش از ۲هزار تاکسی برسد. در صورت تحقق اهداف وام درنظر گرفته شده، نیمی از ۱۳هزار تاکسی فرسوده بین شهری تا پایان اجرای این طرح نوسازی می‌شوند؛ البته این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که به گفته حاج‌محمدعلی، بانک‌ها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و تعداد تسهیلات را افزایش دهند.
آنطور که مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور می‌گوید، تاکسی‌های عرضه شده به مشتریان در این طرح، از محصولات ایران‌خودرو، یعنی سمند و پژو هستند. البته او یادآوری می‌کند که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همزمان برای پرداخت یک وام دیگر با لیزینگ بانک اقتصاد نوین قراردادی منعقد کرده که شامل خودروهای وارداتی می‌شود. در این بخش، محصولات رنو، تویوتا کمری و تویوتا کمری هیبریدی عرضه می‌شود که بهره وام ویژه خودروهای خارجی ۶درصد است. حاج‌محمدعلی یادآوری می‌کند که از این وام، به دلیل قیمت بالاتر خودروهای خارجی، استقبال کمتری شده و روند نوسازی در این بخش کند است با این حال این وام هم متقاضیان خاص خود را دارد.
او یادآوری می‌کند: به جز خودروهای خارجی فرودگاه امام خمینی، در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ خودرو خارجی در ناوگان تاکسیرانی بین شهری در کل کشور فعالیت می‌کنند که با توجه به اجرای طرح نوسازی، این بخش نیز تقویت خواهد شد. حاج‌محمدعلی تاکید می‌کند که اگر بانک‌ها همکاری خوبی با طرح نوسازی تاکسی‌های بین شهری داشته باشند و تعداد وام‌ها افزایش یابد، این طرح موفقیت‌آمیز خواهد بود و باعث افزایش کیفیت سفرهای بین شهری خواهد شد.
براساس سخن مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین شهری کشور، اگرچه با آغاز ارائه تسهیلات نوسازی به ناوگان تاکسیرانی بین شهری، امیدواری برای افزایش کیفیت سفرهای این بخش افزایش یافته است اما با توجه به آنچه درباره حضور مسافربرهای شخصی گفته شد، به نظر می‌رسد این بخش برای ارتقای خدمات همچنان نیازمند افزایش همکاری سازمان‌های دست‌اندرکار مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس در بخش نظارت است.


چاپ