تجارت چند هزار میلیارد دلاری زیر سقف نمایشگاه

میلاد محمدی – گروه تجارت: سودآوری و بازده صنعت نمایشگاهی در دنیا بطور متوسط ۶ برابر هزینه‌هایی است که انجام می‌گیرد.

مثلا اگر هزینه برپایی نمایشگاه‌ها در سطح دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار باشد، عایدی آن برای سایر بخش‌های اقتصادی حدود ۶ برابر این رقم برآورد می‌شود. چنین سود قابل توجهی باعث شده تا اغلب کشورهای توسعه یافته و حتی درحال توسعه برای کسب سود بی‌دردسر در حوزه تجارت و بازرگانی به برپایی نمایشگاه‌های مختلف روی بیاورند.
 یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های فناوری در دنیا با عنوان «گیمزکام» همه ساله از ۱۳ تا ۱۷ اوت در آلمان برگزار می‌شود. به بهانه پایان پذیرفتن این فستیوال بزرگ سراغ صنعت نمایشگاهی آلمان رفتیم تا تجارت پرسود این کشور را از دریچه آمار و ارقام بررسی کنیم.


آلمان بزرگ‌ترین قطب صنعت
کشورآلمان، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی دنیا، از سال‌ها پیش نگاه ویژه‌ای به صنعت نمایشگاهی داشته است. درک اهمیت رابطه تولید با نمایشگاه، این کشور را به بزرگترین کشور نمایشگاهی جهان تبدیل کرده است. به نحوی که هر ساله ۲۳ شرکت نمایشگاهی آلمانی در ۲۳ شهر مختلف این کشور، بیش از ۱۴۰ نمایشگاه بین‌المللی را در مساحتی بالغ بر ۶ میلیون متر مربع برگزار می‌کنند. این شرکت‌ها، تخصص و تجربه خود را با برپایی بیش از ۲۴۰ نمایشگاه تخصصی در سایر کشورها، در اختیار تمامی تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و بازرگانان سراسر جهان قرار می‌دهند.
برای توسعه درآمدهای غیرنفتی، ضروری است فعالیت‌های چند بعدی و دور بردی از قبیل انجام مطالعات عمیق در اقتصاد بین‌المللی، روند توسعه تجارت بین کشورها، شناسایی اقتصادهای موازی و مکمل، شناخت بازاریابی صادراتی و معرفی این بازارها به صادرکنندگان و فعالیت‌هایی از این دست بطور دقیق صورت گیرد. بطوری که متقاضیان صادرات کالاهای غیرنفتی بطور مداوم ومستمر در جریان آخرین تحولات بازارهای بین‌المللی قرار گیرند و روند فعالیت‌های صادراتی خود را درچارچوب اطلاعات کسب شده تصحیح کنند و از این طریق به توسعه کمی و کیفی صادرات دست یابند.


تجارت چند هزار میلیارد دلاری
سازمان نمایشگاه‌های آلمان هرسال گزارشی ارائه می‌دهد که وضعیت صنعت نمایشگاهی را در این کشور مشخص می‌کند. بر اساس این گزارش صادرات کشور آلمان درسال ۲۰۰۷ به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار رسید که نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی در این مهم نقش به‌سزایی داشته است. به طوری که در دنیای تجارت امروز «نمایشگاه» به یکی از پردرآمدترین صنایع در آلمان تبدیل شده است. صنعت نمایشگاهی آلمان به‌طور مستقیم برای ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده که رقم بسیار بالایی است بنابراین اصلا عجیب نیست که در چنین کشوری به منظور معرفی دستاوردهای فناوری یا امضای قراردادهای تجاری، صنعت نمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.


۱۰ شهر با ۱۰ پدیده نمایشگاهی
آلمان در هر شهر مهم این کشور یک نمایشگاه بین‌المللی با امکانات قابل توجه دارد و در تقویم نمایشگاهی طوری برنامه‌ریزی می‌شود که نمایشگاه‌های بزرگ به جای متمرکز شدن در یک شهر در تمام کشور برگزار شوند.
ـ فرانکفورت ـ دوسلدورف ـ هانوفر ـ مونیخ ـ برلین ـ کلن ـ اشتوتگارت ـ نورنبرگ ـ اسن ـ لایپزیگ، ۱۰ مرکز نمایشگاهی بزرگ آلمان هستند که در ۱۰ شهر این کشور به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ صنعتی و تجاری می‌پردازند.
بر اساس آمار، حدود دوسوم نمایشگاه‌های بخش‌های تجاری، خصوصی در کشور آلمان برگزار می‌شود که در میان آنها می‌توان از نمایشگاه کتاب فرانکفورت (بزرگترین بازار مکاره کتاب در جهان)، نمایشگاه صنعتی هانور (بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعتی جهان) نمایشگاه کتاب سی‌بیت (Cebit) و نمایشگاه بین‌المللی موتور در فرانکفورت نام برد. به علاوه از بین ۱۰ سازمان‌دهنده نمایشگاه‌ها در سطح جهان ۵ سهم از این نمایشگاه‌ها در کشور آلمان برگزار می‌شود.

نقش فرانکفورت در موفقیت‌های تجاری آلمان
طبق اسناد تاریخی از سال ۱۲۴۰ میلادی در شهر فرانکفورت نمایشگاه‌های بازرگانی به صورت دوره‌ای برگزار می‌شده است. از همان زمان نیز به علت حجم بالای تبادلات پولی، صنعت بانکداری در این شهر مورد توجه قرار گرفته است. به همین سبب در سال ۱۵۸۵ بورس فرانکفورت آغاز به کار کرده و شهر فرانکفورت به یکی از مهم‌ترین مراکز پولی ـ تجاری اروپا تبدیل شده است.
در سال ۱۹۰۷ میلادی، شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت تاسیس و در سال ۱۹۰۹، نخستین سالن نمایشگاهی در محوطه کنونی افتتاح شد. این سالن در حال حاضر در محوطه ورودی قرار گرفته و با نام Festhalle عمدتا به‌عنوان سالن جشن نمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در سال ۱۹۸۰، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت به شکل کنونی متولد شد که ۶۰ درصد این شرکت به شهر فرانکفورت و ۴۰درصد آن به دولت ایالت هسن تعلق دارد. محوطه نمایشگاه در این شهر با ۵۷۸.۰۰۰ مترمربع فضای مفید، ۱۰ سالن، یک مرکز کنفرانس و یک سالن جشن که همگی به جدیدترین فناوری ارتباطی مجهز می‌باشند، یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین محوطه‌های نمایشگاهی در دنیا نام گرفته است.
امروزه این شرکت به‌عنوان معتبرترین و گسترده‌ترین مجری نمایشگاهی آلمان و دنیا با ۲۸ شعبه، ۵۰ نماینده و بیش از ۲۰۲۶ همکار در ۱۵۰ کشور، در حقیقت به‌عنوان یک گروه بین‌المللی در خدمت مشتریان خود در ۵ قاره دنیا فعالیت می‌کند.


برخی موضوعات نمایشگاهی مورد توجه این شرکت عبارت است از:
ـ قطعات خودرو و خدمات پس از فروش
ـ صنعت، ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات نساجی
ـ تاسیسات و نورپردازی
ـ صنعت تولید محصولات پروتئینی
ـ دکوراسیون داخلی، لوازم تزئینی و اقلام مصرفی
ـ آلات موسیقی
فرانکفورت، برترین مجری نمایشگاهی جهان
بررسی‌های کارشناسانه و توجه به موارد فوق در کنار بهره‌گیری از امکانات مدرن برای راحتی بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران به منظور تبادل تجربیات و ایجاد ارتباط حرفه‌ای، موجب شده که برند نمایشگاه فرانکفورت (Messe Frankfurt) به‌عنوان یکی از معتبرترین برندهای نمایشگاهی مورد توجه صاحبان صنایع قرار گیرد.
 در حال حاضر شرکت نمایشگاه‌های فرانکفورت، عنوان گسترده‌ترین مجری نمایشگاهی در جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ میلادی در ۳۰ مرکز نمایشگاهی در سرتاسر دنیا، ۱۱۴ نمایشگاه با عناوین متعدد برگزار کرده است.
همچنین در ۷۱ نمایشگاه که در خارج از کشور آلمان برگزار شده، ۳۷.۷۵۰ غرفه گذار پذیرای ۱.۳۴ میلیون بازدیدکننده از سرتاسر دنیا بوده‌اند. به‌علاوه تعداد ۴۰.۸۰۰ غرفه‌گذار در ۴۳ نمایشگاه برگزار شده در شهر فرانکفورت حضور داشته‌اند که توسط ۲.۲۳ میلیون نفر از آلمان و سایر کشورها مورد بازدید قرار گرفته‌اند.


چاپ