چند میلیون ناقابل برای موفقیت‌های میلیاردی

گروه تجارت: هیچ تفاوتی ندارد که یک نمایشگاه با چه موضوعی برگزار می‌شود؛ اولین چیزی که در بدو ورود به چنین فضایی توجه ما را به خود جلب می‌کند، غرفه‌ها، نحوه چیدمان و طراحی آنهاست.

در واقع همانطور که ویترین یک مغازه و هرچه زیباتر طراحی شدن آن در میزان جذب مشتری تاثیر دارد، برای بالا بردن میزان میل و رغبت مخاطبان یک نمایشگاه و تشویق آنها به گشت و گذار در میان غرفه‌های یک نمایشگاه لازم است که اصول زیبایی شناختی مورد توجه سازندگان قرار بگیرد و در ساخت غرفه‌های خود ذوق و سلیقه به خرج بدهند.
مهم‌ترین و مناسب‌ترین زمان برای تبلیغات یک شرکت یا سازمان، مدت زمانی است که در یک نمایشگاه به معرفی و ارائه محصولات خود می‌پردازد. به تعبیر دیگر زمانی که یک صنعتگر محصولات خود را در قالب یک نمایشگاه تخصصی عرضه می‌کند بیش از همیشه مورد توجه بوده و باید تمام توان خود را برای جلب توجه هرچه بیشتر مشتری بگذارد اما باید این نکته را در نظر گرفت که در یک نمایشگاه خبری از امکانات مختلف شرکتی و سازمانی نیست، بنابراین تمام آنچه قدرت، شکوه و در یک کلام، صنعتگر یا تاجر را به مشتری معرفی می‌کند «غرفه‌ای» است که در مدت زمانی کوتاه برای خود انتخاب می‌کند.

 

تقسیم‌بندی از نوع غرفه
براساس یک تقسیم‌بندی خاص، غرفه‌ها می‌توانند به ۲ دسته «کشوری» و «شرکتی» تقسیم شوند. تقسیم‌بندی دیگر بسته به قرار داشتن در سالن یا فضای باز، غرفه‌ها را به ۲ دسته «بیرونی» و «درونی» تقسیم می‌کند. تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد که غرفه را به صورت تیپ تقسیم می‌کند.
در بسیاری از نمایشگاه‌ها با غرفه‌های تیپ (استاندارد) سر و کار داریم. بدین ترتیب که به هریک از شرکت‌کنندگان غرفه‌ای مشابه غرفه دیگری (با مشخصات یکسان) واگذار می‌شود تا در این فضای خالی کالاهای خود را عرضه دارند. نمایش‌دهنده کالا در انتخاب بین غرفه تیپ (shell stand) یا در اختیار گرفتن یک فضای خالی آزاد است. هزینه اجاره غرفه تیپ برحسب متراژ باید پرداخت شود. اما تردیدی نیست که این هزینه به مراتب کمتر از هزینه ساخت غرفه‌ای است که برای هدف خاص طراحی شده و به نمایش‌دهنده کالا تحویل می‌گردد.

 

بازاری برای کسب درآمد
یکی از فرصت‌های شغلی که به واسطه برپایی نمایشگاه‌های مختلف برای بخشی از بازار کار به وجود می‌آید، کسب درآمد از راه طراحی و ساخت غرفه‌های مختلف است. شرکت یا سازمانی که قصد معرفی محصولاتش را دارد، گذشته از هزینه اجاره یک فضای مشخص جهت استقرار غرفه در فضای نمایشگاه، باید به فکر طراحی و ساخت یک غرفه خاص و زیبا برای خودش باشد. به همین منظور شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که این کار را با دریافت هزینه‌های مختلف انجام می‌دهند.
اگر سری به سایت‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ها بزنید با تعداد زیادی عکس و طرح از کارهای گذشته آنها مواجه خواهید شد. برخی سایت‌ها هم به فراخور سابقه فعالیت خودشان اقدام به ارائه قیمت‌هایی برای جلب مشتری کرده‌اند. البته این قیمت‌ها معمولا ارزان‌ترین و متداول‌ترین ارقامی است که برای غرفه‌های ساده در نظر گرفته می‌شوند.
مثلا کمترین قیمتی که در حال حاضر برای هر متر غرفه‌سازی در نظر گرفته شده حدود ۹۰ هزار تومان است. یعنی برای یک غرفه ۱۲ متری (حداقل اندازه) مبلغ یک میلیون تومان هزینه خواهد شد. نیاز به توضیح ندارد که غرفه یک میلیون تومانی چیزی جز چند بنر بزرگ و داربست‌های آماده نیست و خب نباید انتظار داشت که چنین غرفه‌ای در جذب مخاطب موثر باشد. بنابراین اگر یک صنعتگر یا شرکت در قالب نمایشگاهی به دنبال جذب مشتری است باید بیشتر در این زمینه هزینه کند.
در تماسی که با یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سازه‌های مناسب برای غرفه‌سازی داشتیم قیمت‌ها چند برابر بالاتر و البته طراحی‌ها بسیار متفاوت تر بودند. شیوه محاسبه قیمت‌ها هم در نوع خودش قابل توجه بود. این شرکت با توجه به متراژ هر غرفه قیمت‌های خود را تغییر می‌دهد. یعنی برای یک غرفه ۱۰ متری و برای هر متر ۳۵۰ هزار تومان و در مجموع سه و نیم میلیون دریافت می‌کند. چنانچه متراژ غرفه افزایش پیدا کند، قیمت دریافتی برای هر متر هم پایین‌تر می‌آید. یعنی برای یک غرفه ۱۸ متری روی هر متر ۲۰ هزار تومان تخفیف قائل می‌شوند.
برخی شرکت‌ها هم هستند که کلی‌تر از این عمل کرده و با توجه به متراژ و متریالی که برای تولید یک غرفه صرف می‌نمایند هزینه دریافت می‌کنند. علاوه بر این توجه به مسائلی چون نورپردازی، کف‌پوش مناسب و تامین وسایل مورد نیاز یک غرفه (مانیتور، میز، صندلی، مبلمان و دیگر اقلام مورد نیاز) از اهمیت بالایی برخوردار است.
غرفه‌های چوبی معمولا هزینه بیشتری برای شرکت‌ها به همراه دارند. بسته به نوع چوبی که در ساخت غرفه به کار می‌رود هزینه‌ها هم متفاوت خواهد بود. در شرایط دیگری استفاده از مدل‌های نئوپانی که به شکل طراحی چوبی ساخته شده‌اند و ارزان‌تر هستند هم طرفداران خاص خود را دارند. در هر صورت اکثر شرکت‌های سازنده انواع غرفه برای جذب مشتری ترفندهای خاصی را پیش می‌گیرند. مثلا برخی از آنها مثل شرکتی که خبرنگار با آن تماس گرفت با توجه به وسعت و متراژ بالای غرفه‌ها قیمت را پایین می‌آورند و برخی دیگر به میزان هزینه‌ای که دریافت می‌کنند ابزار داخل غرفه را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

 

آنچه شرکت‌کنندگان می‌خواهند
شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها عمدتا از دکوراسیون غرفه خود این انتظارات را دارند:
* زیبا و چشمگیر باشد
* خاص و جدید باشد
*کاربردی و مفید باشد
* در نمایشگاه‌های بعدی حداقل چند بار قابل مصرف باشد
راه حل‌هایی که در عمل وجود دارد یا در وهله اول استفاده از تجهیزات پیش فرض برگزارکننده نمایشگاه برای هر غرفه به‌صورت پارتیشن‌های دیواره‌های اطراف در غرفه‌های کوچک‌تر یا در وهله دوم تصمیم به غرفه‌سازی است که در غرفه‌های نسبتا بزرگتر و با کمک یک پیمانکار غرفه‌سازی صورت می‌گیرد. در حالت اول غرفه کمی معمولی است و در حالت دوم اگرچه با طرح‌های متنوعی قابل طراحی است، ولی به‌نسبت پر خرج خواهد بود و خصوصا عمر ۳ یا ۴ روزه نمایشگاه را خواهد داشت و در نهایت باید تخریب شود.

زمان‌بندی، عنصر مهم
معمولا برای ساخت یک غرفه با متریال خاص و طراحی حرفه‌ای بیش از یک ماه زمان نیاز است. بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قصد حضور در یک نمایشگاه را دارند باید حسابی مراقب باشند تا زمان کافی به طراح خود بدهند، در غیر این صورت ۲ اتفاق ممکن است رخ بدهد؛ یا طراح و سازنده غرفه، پول بیشتری برای به موقع تحویل دادن آن طلب می‌کند یا احتمالا کار شما را با کیفیت پایین‌تری به اتمام می‌رساند.

برای برپایی غرفه خساست به خرج ندهید
بهرام بهرامی، کارشناس صنعت نمایشگاهی در گفت‌وگو با با تاکید بر اهمیت ساخت غرفه در جذب مشتری و مخاطب می‌گوید: در طول برگزاری نمایشگاه‌ها، ماهیت هر نهاد و سازمان در قالب یک غرفه کوچک خلاصه می‌شود. بنابراین هرچه جذابیت بیشتری داشته باشد، در جذب مخاطب موثرتر است. این کارشناس امور نمایشگاهی معتقد است نوع غرفه برای ارایه و معرفی خدمات و محصولات برای نمایشگاههای تجاری و بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته وی هر صنعتگری باید توجه داشته باشد که متناسب با شرایطی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند غرفه خود را ارائه بدهد. بهرامی می‌افزاید: رنگ غرفه، نورپردازی و حتی اندازه آن باید با شرایط، امکانات و آنچه ارائه می‌شود مطابقت داشته باشد چرا که حتما تاثیر روانی بر مخاطب خواهد گذاشت. مثلا اگر رنگ غرفه مناسب نباشد، یا در نورپردازی اغراق شود، مشتری رغبتی برای حضور در آنجا نخواهد داشت. بعضی از غرفه‌ها از سر ناآگاهی در نور پردازی اغراق می‌کنند و گمان دارند اگر نور بیشتری از غرفه آنها ساطع شود بیشتر جلب توجه می‌کند در حالی که این امر نه تنها به از دست دادن بازدیدکننده منجر می‌شود بلکه بعد از مدتی خود غرفه داران را نیز خسته و عصبی خواهد کرد.
این کارشناس تاکید دارد که یک غرفه خوب و استاندارد در وهله اول باید جای خوبی داشته باشد. بنابراین صاحبان صنایع باید بیشترین تلاش را برای تصاحب یک فضای خوب و در دسترس به کار بگیرند چرا که اگر یک غرفه زیبا در جای مناسب خود قرار نگیرد و در گوشه‌ای از نمایشگاه برپا شود تاثیر خودش را از دست خواهد داد.
بهرامی در پایان تاکید کرد: ابزار لازم و تجهیزات آسایش مخاطب باید به درستی در غرفه چیده شوند. هر چیزی که برای راحتی بازدید کننده نیاز است باید در غرفه وجود داشته باشد در عین حال باید توجه داشت که قرار دادن اشیا و ابزار اضافی هیچ تاثیری در جذب بازدید کننده ندارد. در مجموع می‌توان گفت برای برپایی یک غرفه نباید خساست به خرج داد و باید از فرصت تبلیغی که به وجود آمده نهایت استفاده را برد.


چاپ