رایزنان بازرگانی مسافر۲۱ کشور جدید

فارغ از اهداف پیش روی دولت، نقش مهم رایزنان در توسعه تجارت و روابط ما با دنیا در شرایط امیدبخش کنونی، بیش از پیش حس می‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید مستمری بر نقش موثر رایزنان بازرگانی و اقتصادی در توسعه مبادلات تجاری دارد و معتقد است: رایزنان بازرگانی خارج از کشور حلقه مفقوده شناسایی بازار مناسب و تبادل اطلاعات هستند که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند. محمدرضا نعمت‌زاده رایزنان اقتصادی را شاه بیت توسعه اقتصادی کشور دانسته و می‌گوید: بر این اساس، جایگاه رایزنان اقتصادی در کشورها پررنگ تر خواهد بود، از این رو یکی از برنامه‌های این وزارتخانه افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف است.
به گفته وی، برای ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و پیشرفت در این زمینه، نگاه سرمایه‌گذاری به داخل مرزها کفایت نمی‌کند، بلکه باید نگاه به بیرون داشت. تاکیدات مقام ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی مطرح می‌شود که ولی‌اله افخمی‌راد، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز از افزایش رایزنان بازرگانی به ۳۰ رایزن تا پایان سال جاری خبر داده و می‌گوید: افزایش اعزام رایزنان صنعتی، معدنی و بازرگانی و راه‌اندازی شعبات سازمان توسعه تجارت در بازارهای هدف از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در این حوزه محسوب می‌شود.

 

برنامه‌های جدید برای سال ۹۳
در همین حال میرابوطالب بدری، معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت اعزام رایزنان بازرگانی به ۲۱ کشور جدید را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۹ رایزن بازرگانی عمدتا در کشورهای همسایه و آسیایی داریم، اما قرار است این تعداد به ۳۰ رایزن برسد.
میرابوطالب بدری در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در سراسر جهان و در کشورهایی مانند آمریکای لاتین، آفریقا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، صربستان، ویتنام و مالزی رایزن بازرگانی اعزام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ایجاد تعرفه‌های ترجیحی دوجانبه از دیگر برنامه‌های ما است، به طوری که تا کنون با ۹ کشور این برنامه را داشتیم، اما قرار است ۱۰ کشور دیگر از ۴ قاره به فهرست تعرفه‌های ترجیحی دو جانبه اضافه شوند. رفت و آمد هیات تجاری به ۳۱ استان کشور از دیگر برنامه‌های مورد اشاره بدری بود. به گفته وی، توسعه روابط با دنیا و جذب خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در خارج از کشور را در دستور کار داریم. فعال نبودن شعبه‌های این سازمان در دیگر کشورها را یکی از مشکلات پیش‌رو عنوان کرد و افزود: اکنون فقط در عراق و افغانستان شعبه‌های ما فعالند اما ۱۰ کشور دیگر مانند روسیه، لبنان و آلمان نیز به این تعداد افزوده خواهند شد.
معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت در مورد محدود شدن بازارهای صادراتی به ۵ کشور گفت: اغلب صادرات ایران تا ۱۰ سال پیش به کشورهای اروپایی بود که اکنون به یک‌دهم رسیده، اما به دنبال افزایش رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر هستیم.

 

۲رویکرد تجارت خارجی
معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اینکه چرا بازارهای صادراتی و مبادلات تجاری به ۵ کشور اطراف محدود شده، اظهار کرد: از نظر تئوری در زمینه تجارت خارجی ۲ رویکرد وجود دارد، یک رویکرد می‌گوید روی ۸ تا ۱۰ کشور متمرکز شویم و مبادلات تجاری را انجام دهیم، گزینه دیگر می‌گوید با تمام کشورها مراوده تجاری داشته باشیم که رویکرد ما تلفیقی از این دو نظریه است. وی با اشاره به اینکه جغرافیای تجارت ما در ۱۵ سال گذشته بسیار گسترده‌تر بوده تا جایی که عمده مشتریان ما کشورهای اروپای غربی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه بودند که اکنون طی سال‌های اخیر این میزان به یک دهم رسیده است.
به اعتقاد این مسئول در سازمان توسعه تجارت، وقتی اروپایی‌ها در ۵ لایه ایران را تحریم می‌کنند به طور طبیعی و به‌تدریج جغرافیای تجارت ما تغییر جهت داده و به سمت کشورهای آسیایی و کشورهای اطراف محدود می‌شود.
بدری اضافه کرد: در عین حال کشورهای اطراف مانند عراق و افغانستان بازارهای طبیعی ما هستند که حمل و نقل نیز به آنها آسان‌تر است اما این موضوع را قبول داریم که باید بازارهای خود را گسترش دهیم.
 در همین حال، معاون مدیرکل امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: دولت در نظر دارد بازارهای اقتصادی جدیدی در جهان یافته و از پتانسیل آن به نفع صنعت و اقتصاد کشور بهره ببرد، در همین ارتباط اعزام رایزن‌های جدید اقتصادی و بازرگانی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
حسن محمدی در بازدید از یک گروه صنعتی منتخب در کشور که با همراهی رایزن‌های اقتصادی کشورهای مختلف انجام گرفت، اظهار کرد: رایزنان بازرگانی از گروه‌های صنعتی و صادراتی برتر و موفق کشور بازدید می‌کنند تا از نزدیک با فعالیت‌ها آشنا شوند. در واقع این امر درخصوص صادرکنندگان نمونه بیشتر صورت می‌گیرد.
به گفته وی، به طور کلی اعزام رایزنان اقتصادی به کشورهای مختلف نیز در جهت بسترسازی مناسب برای افزایش سهم صادرات انجام می‌گیرد. معاون مدیرکل امور نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تعدادی رایزن بازرگانی و اقتصادی در آینده‌ای نزدیک در فرآیندی، مراحل جذب، آموزش و به کارگیری و مراحل نهایی را سپری خواهند کرد. بیشتر این افراد جزو مدیران نمونه بوده و با توجه به اینکه دولت تدبیر و امید تصمیم به ایجاد بازارهای جدید در جهان دارد، اعزام این افراد در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 

ایران را رایزنان به دنیا معرفی می‌کنند
از سویی دیگر یک کارشناس بازرگانی با مهم ارزیابی کردن نقش رایزنان در اقتصاد و فضای تجاری کشور، اظهار کرد: این افراد که دروازه‌بانان اقتصاد نامیده می‌شوند با دید وسیع و اطلاعات کامل از ظرفیت‌های بخش صنعتی، معدنی و تجاری ایران می‌توانند مسیر ارتباط با دیگر کشورها را تسهیل بخشند.
امیر فرزعلیان در گفت‌وگو با خبرنگار صمت تصریح کرد: برای رایزنان بازرگانی مقدمات برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولیدی ایران فراهم می‌شود. از سویی دیگر این افراد با صادرکنندگان نمونه و کارآفرینان نیز ملاقات خواهند داشت تا با مذاکره و ارائه مشاوره و راه حل دو جانبه فضا را برای تجارت و همکاری با دیگر کشورها آماده کنند. به گفته وی وظایف و فعالیت‌های رایزنان بازرگانی در نهایت به افزایش مبادلات تجاری با اولویت افزایش صادرات ایران به دیگر کشورها ختم می‌شود.


چاپ