-
وزیر نیرو به وعده تامین برق عمل نکرد

کاهش ۹۰ درصدی تولید فولاد میانی

عضو انجمن فولاد با بیان اینکه همچنان با محدودیت‌های تامین برق مواجهیم، گفت: در مرداد ماه از میانگین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید ماهانه فولاد میانی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن تولید داشتیم.

وحید یعقوبی درباره وضعیت قطعی برق در صنعت فولاد اظهار کرد: همچنان در صنعت فولاد شاهد محدودیت تامین برق هستیم. دیماند مصرفی شرکت‌ها فقط از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح ۵۰ درصد است و در بقیه ساعات همچنان محدودیت استفاده ۱۰ درصدی از دیماند خریداری شده وجود دارد البته چند روزی است که وضعیت در برخی از استان‌ها بهبود یافته و تولید رو به افزایش بوده اما در کل شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان گفت به روال عادی برگشته‌ایم. متاسفانه برنامه‌ای هم که انجمن فولاد در شرایط اضطراری برق تدوین کرده بود به نتیجه مطلوب برای اجرا نرسیده است و باوجود موافقت مسئولان در جلسات اما هیچ اتفاق عملیاتی نیفتاده و ما همچنان با محدودیت‌های تامین برق برای تولید مواجه هستیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با مهر افزود: مضاف بر اینکه این ۵۰ درصد دیماند مصرفی که برای ساعات شب می‌دهند و ۱۰ درصد دیماند مصرفی که برای ساعات روز می‌دهند، هیچ دردی را از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند و حتی به لحاظ محدودیت‌های فنی، برخی از شرکت‌ها امکان قطع و وصل کردن برق و خاموش کردن کوره‌ها را ندارند. اینکه از دیماند ۵۰ درصدی در شب به ۱۰ درصدی در روز برگردند به هیچ وجه برای‌شان صرفه ندارد و ترجیح می‌دهند به طور کلی تولید را انجام ندهند.

وی ادامه داد: راهکار بلندمدت این است که وضعیت برق کشور به لحاظ تولید بالاتر برود اما در کوتاه‌مدت با درنظر گرفتن وضعیت محدودیت‌های فنی هر حلقه از تولید زنجیره فولاد و همین‌طور شرایط بازار فولاد و نیاز به محصولات مختلف و تعهدات صادراتی، برنامه‌ای تدوین کردیم که با ۲ هزار مگاوات تولید حداقلی در حدود ۴۰ درصد با اشتغال حدود ۹۰ درصدی را انجام دهیم؛ پیش از این هم در جلسات مختلف وزیر نیرو قول دادند که ۲ هزار مگاوات ساعت برق را برای صنعت فولاد تامین می‌کنند اما با گذشت یک ماه از ارائه این برنامه هنوز اتفاقی نیفتاده است.

کاهش چشمگیر تولید

یعقوبی درباره وضعیت تولید گفت: بر‌اساس آمار غیررسمی به لحاظ تولید در مرداد ماه، به دلیل قطعی برق و محدودیت‌های تامین برق، حدود ۱۰ درصد شرایط عادی تولید داشتیم. درواقع میزان تولید فولاد میانی در مردادماه، از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به حدود ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تن کاهش یافت.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در تیر ماه نیز در همه محصولات کاهش تولید داشتیم و به طور میانگین حدود ۴۵ درصد تولید را از دست داده بودیم و ۵۵ درصد شرایط عادی توانسته بودیم تولید کنیم.

رقبا بازارهای صادراتی را از ما گرفتند

وی درباره وضعیت صادرات‌ گفت: از اول سال پیش‌بینی این بود که ۶.۵ تا ۷ میلیون تن صادرات فولاد میانی و در کل زنجیره ۱۲ میلیون تن صادرات انجام شود‌ زیرا فرض این بود که محدودیت‌های تامین برق و صادرات نخواهیم داشت. اما با توجه به محدودیت‌های تامین برق، پیش‌بینی می‌شود این ۱۲ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد که ارزشش حدود ۸ میلیارد دلار در کل زنجیره و ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار در بخش آهن اسفنجی به بعد بود، محقق نخواهد شد.

یعقوبی اظهار کرد: بازارهای صادراتی فولاد به‌شدت حساس هستند و در این بازارها باید دائم حضور داشت آن را حفظ کرد؛ حتی در دوره محدودیت‌های صادراتی مطرح می‌کردیم که صادرات کار یک‌شبه نیست و کار بلند‌مدت است و شرکت‌ها باید برای حضور مستمر به صورت دائم برنامه‌ریزی کنند؛ متاسفانه در این مدت رقبا برخی از این بازارها را در عراق، شرق آسیا و افغانستان از ما گرفتند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در دولت جدید باید تقویت صادرات بیشتری صورت بگیرد؛ البته دولت برنامه توسعه صادرات را داشته است منتهی به دلیل عقب افتادن از برنامه بیش از پیش باید به توسعه صادرات بپردازد؛ رفع محدودیت‌های تولید، رفع محدودیت‌های صادرات، تسهیل صادرات، ارائه مشوق‌های لازم و... از جمله الزامات است.

دولت از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند

وی افزود: یکی از مهم‌ترین انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم توسعه صادرت است؛ اینکه صادرات را از قید و بند بخشنامه‌ها آزاد کند. همچنین ایجاد توازن در زنجیره فولاد نکته بعدی است زیرا ما در بحث اکتشاف و استخراج عقب هستیم که نیازمند منابع مالی، ایجاد کنسرسیوم و واگذاری امور به بخش خصوصی است.

یعقوبی گفت: همچنین در بحث تنظیم بازار دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز کند؛ ساز‌کار بورس کالا مناسب است، منتهی اما و اگرهایی وجود دارد. اینکه همه شرکت‌ها ملزم به ارائه محصولات در بورس کالا شوند، کار غیرعملی است. هر‌چه در دولت دوازدهم گفتیم گوش نکردند.

وی افزود: سیاست عرضه در بورس کالا درست است اما سیاست عرضه کامل محصولات و همه شرکت‌ها در بورس به دلیل فرآیند فروش شرکت‌ها، فرآیند اداری و مالی شرکت‌ها و فرآیند بورس و... غیرعملی و غیراجرایی است. اگر این کار الزام شود در بعد نظارتی و تنظیم بازار به مشکل خواهیم خورد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: استفاده همزمان از بورس کالا و مکانیسم سامانه جامع تجارت برای رصد بازار داخلی و قید و بند برداشتن از مسیر صادرات باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین تولیدکنندگان از دولت سیزدهم انتظارات مالیاتی، تامین اجتماعی، رفع محدودیت‌های تولید و بروکراسی‌های اداری دارند.

اثرات قطعی برق تولیدکنندگان زنجیره فولاد

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با انتشار آمار تولید فولاد کشور در دوره ۴ ماه‌ نخست امسال گفت: طبق آمار منتشرشده، تولید انواع فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در تیر امسال نسبت به خرداد کاهش شدیدی داشته که از اثرات قطعی برق واحدهای تولیدکننده زنجیره فولاد است.

در تیر ۱۴۰۰ نسبت به خرداد، تولید بیلت و بلوم ۴۲ درصد، تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲درصد و تولید ورق گرم ۲۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ماین‌نیوز، کاهش تولید فولاد کشور در تیرماه آن‌چنان شدید بوده که باعث شده نرخ رشد تولید فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در ۴ ماه نخست امسال منفی شود! تولید فولاد میانی کشور در ۴ ماه نخست امسال با کاهش ۴درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹ میلیون و ۵۷۵ هزار تن رسیده، در حالی که در دوره ۳ ماه‌ نخست امسال، نرخ رشد تولید فولاد میانی کشور ۶ درصد بوده است!

طبق آمارهای انجمن فولاد، در دوره ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰، تولید بیلت و بلوم در ایران با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیون و ۷۸۱ هزار تن رسیده است.تولید اسلب نیز در ۴ ماه‌ نخست امسال با کاهش ۳ درصدی به ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار تن رسیده است.

میزان تولید بیلت بلوم در تیر‌ امسال ۵۸ درصد خرداد‌ و تولید اسلب در تیرماه ۶۵ درصدِ خرداد‌ امسال بوده است.

تولید میلگرد در ۴ ماه‌ نخست امسال کمی بیش از ۳ میلیون تن بوده که کاهش یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز در ۴ ماه نخست امسال با کاهش ۹ درصدی به ۳۷۴ هزار تن رسیده است.

براساس این گزارش، میزان تولید ورق گرم کشور در ۴ ماه نخست امسال، ۲ میلیون و ۷۵۹ هزار تن بوده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید ورق سرد در ۴ ماه‌ نخست امسال ۹ درصد کاهش یافته است. تولید ورق‌های پوشش‌دار نیز در ۴ ماه‌ نخست امسال ۵درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده است.

سخن پایانی

محدودیت‌های مصرف برق توسط شرکت‌های فولادی باعث شده تا در تیر‌ امسال، میزان تولید ورق گرم ۷۸ درصد خردادماه، ورق سرد ۸۰ درصد خرداد‌ و ورق‌های پوشش‌دار ۷۱ درصد خرداد باشد.

براساس گزارش‌های منتشر‌شده در ۴ ماه‌ نخست امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۶ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۴ ماه‌ نخست امسال، ۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تن بوده است. در ۴ ماه‌ نخست سال ۱۴۰۰ ‌میزان ۳میلیون و ۶۶۳ هزار تن محصولات طویل و ۲ میلیون و ۸۰۷ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده است. رشد تولید محصولات طویل در ۴ ماه‌ نخست امسال، منفی یک درصد و رشد تولید محصولات تخت منفی ۱۱ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین