پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 455
تاریخ انتشار: 1400/06/03 11:15

پیچ‌وخم تهیه داروی بیماران کرونایی

شدت گرفتن ویروس کرونا و درگیری تعداد بیشتری از افراد با این ویروس، تقاضا برای دریافت داروهای کرونایی را افزایش داده و همین مسئله به دغدغه‌ای بزرگ برای کادر درمان و مردم تبدیل شده است.

داروهای عمومی و غیربیمارستانی برای کمک به درمان کرونا از جمله ناپروکسن، فاموتیدین و سرم در داروخانه‌ها یافت‌ نمی‌شود و همراهان بیمار و گاه خود بیماران مجبورند در صف‌های طولانی بایستند تا شاید بتوانند اقلام دارویی موردنیازشان را تهیه کنند.

ازدحام و شلوغی در بیمارستان‌ها و پر شدن تخت‌های بیمارستانی دلیل محکمی است از روند فاجعه‌بار افزایش مبتلایان و تمام شدن ذخیره دارو در اغلب بیمارستان‌ها. البته داروخانه‌های اصلی هم که پیش از این انواع اقلام دارویی را داشتند، اینک با کمبود روبه‌رو هستند و این رویه بیماران و همراهان آنها را کلافه و سردرگم کرده است.

همه شهرها درگیرند

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در زمینه تامین دارو برای بیماران کرونایی این استان اعلام کرد: طبق تصمیم وزارت بهداشت، به‌دلیل احتمال کمبود دارو و احتمال سوءاستفاده و عرضه خارج از شبکه آن، دارو باید در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد.

از آنجا که این تصمیم شفاف‌سازی نشده بود، نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرد اما اکنون با تشکیل قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان دغدغه‌ای در حوزه تامین اکسیژن، ماسک و امکانات، مخزن اکسیژن و سایر اقلام دارویی وجود ندارد.

در اراک نیز مردم برای تهیه داروهای درمان کرونا با مشکل مواجهند و باتوجه به شیوع ویروس کرونا، داروخانه‌های منتخب هم امکان پاسخگویی به نیاز بیماران را ندارند و اقلامی چون داروی فاویپیراویر و سرم اکنون کمیاب است و براساس اعلام داروخانه‌ها به‌صورت محدود و صرفا در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که نسخه پزشک داشته باشند. براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۸ داروخانه برای توزیع داروی فاویپیراویر بین بیماران کرونایی در نظر گرفته شده و برخی داروهای کرونا مثل رمدسیویر بیمارستانی است و تنها قابلیت توزیع در بخش بیماران سرپایی و بستری مراکز درمانی را دارد.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم چند روز قبل اعلام کرد در زمان حاضر مشکل خاصی برای تامین داروهای درمان کرونا مانند رمدسیویر در استان وجود ندارد و این دارو به‌طور فراوان در مراکز درمان سرپایی و داروخانه امام سجاد(ع) اصفهان موجود است و نرخ هر ویال آن ۷۰۰ هزار تومان است که بیمه ۹۰ درصد آن را می‌پردازد. براساس اعلام این دانشگاه داروی فاویپیراویر هم به مقدار فراوان در داروخانه‌های منتخب استان موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و سهمیه داروی دیگر درمان کرونا یعنی تمزیوا محدود و در بیمارستان‌ها و داروخانه امام سجاد اصفهان به نرخ ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان موجود است و در حال تامین مقادیر بیشتر آن هستیم.

مشاهدات میدانی همچنین از شلوغی داروخانه‌ها در مناطق مختلف مازندران گزارش می‌دهند؛ موضوعی که به‌دلیل کمبود دارو پیش آمده و البته در این میان تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان دارای بیمار کرونایی بدون تبدیل شدن نسخه به دارو محل را ترک می‌کنند.

البته کمبود دارو در همه نقاط کشور مشاهده نمی‌شود. این موضوع را می‌توان از مشاهدات میدانی و گزارش‌های خبرنگاران در مراکز استان‌ها متوجه شد. ایرنا در گزارشی آورده به‌عنوان نمونه در استان کرمانشاه براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تا این لحظه کمبود دارو برای این بیماران در استان وجود ندارد اما باتوجه به سیر صعودی مبتلایان احتمال کمبود امکانات در روزهای آینده قابل پیش‌بینی است.

براساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه دارو برای بیماران سرپایی مبتلا به کرونا کمبود جدی وجود ندارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد داروها هم‌اکنون در دسترس مردم قرار دارد اما نکته اصلی اینجاست که با افزایش شمار مبتلایان مردم این نقطه از کشورمان هم به‌طور قطع با کمبود اقلام دارویی مواجه خواهند شد.

در شهرستان قشم نیز بنا بر اعلام مسئولان ستاد مقابله با کرونا هیچ گونه کمبودی در زمینه دستگاه اکسیژن، دارو و تجهیزات وجود ندارد و باید از ایجاد و انتشار هرگونه شایعه در جامعه که باعث نگرانی مردم می‌شود، دوری کرد. دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌وبختیاری هم به مردم این استان اطمینان داده که باوجود شکل‌گیری چالش تامین سرم و داروی بیماران کرونایی در برخی استان‌های‌ کشور، با مدیریت شرایط، تاکنون کمبودی در این زمینه در استان به‌وجود نیامده است.

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم اعلام کرد باتوجه به روند افزایشی تعداد بیماران کرونایی، تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها افزایش داده شده و تاکنون در زمینه سرم، دارو و اکسیژن مشکلی وجود نداشته و این استان در زمینه دارو به دیگر استان‌ها هم کمک کرده است.

همه وارد میدان شدند

پیرو گلایه‌های مردم برای تهیه دارو، رئیس‌جمهوری روز ۲۱ مرداد ضمن بازدید از داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیرکرونایی است، از نزدیک در جریان مشکلات مردم و مراجعه‌کنندگان در زمینه تهیه داروهای مختلف قرار گرفت و اظهار کرد: همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است.

سید ابراهیم رئیسی همچنین در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه صف‌هایی که در زمینه واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد، باید سریعا جمع شود و با مدیریت مناسب شاهد این گونه صف‌ها نباشیم، تصریح کرد: دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، هم‌زمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس‌جمهوری با جدیت پیگیری می‌کند. امید است با وارداتی که انجام می‌شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.

در این میان مسئولان قضایی هم برای رفع این مشکل دست به کار شده‌اند و بنا به گفته معاون قضایی دادستان کل کشور کالاهای تولید داروهای کرونا در نخستین فرصت از گمرک خارج می‌شود.

سعید عمرانی این را هم گفت که طبق بررسی اسناد و مدارک موجود در گمرک، داروها و مواد اولیه وارد شده مربوط به روزهای اخیر و تاریخ‌های ١۶ و ١٧ مرداد است و مدت زمان زیادی از واردات آنها نمی‌گذرد.

وی اظهار کرد: در گمرک به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا مواد اولیه تولیدات دارو و سرم که بخش خصوصی وارد کرده‌اند با همکاری پلیس و سپاه پاسداران خارج از نوبت توسط کانتینرها حمل یکسره ‌شود. همچنین مواد اولیه تولید داروی رمدسیویر که برای درمان کرونا استفاده می‌شود نیز هر هفته وارد کشور می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم علت کمبود سرم در کشور را این‌گونه توضیح داد: مدتی به‌دلیل کاهش تولید یکی از کارخانه‌های سرم‌سازی و توقف خطوط تولید، سرم در کشور کم و قرار شد سرم وارد شود اما انجمن تولیدکنندگان نسبت به واردات سرم به مجلس معترض شدند. خلاصه اینکه این داستان سر دراز دارد. هم مشکل جولان کرونا در کشور و هم کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم ادامه دارد.

سخن پایانی...

یکی از عوامل کمبود دارو را باید مربوط به تجویز بی‌رویه انواع و اقسام داروها برای بیماران دارای علائم کرونا عنوان کرد که در این زمینه برخی پزشکان معتقدند مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماران کرونا دلتا تجویز می‌شود، بی‌تاثیر است و اکنون رویه علمی واحد برای درمان قطعی وجود ندارد.

به‌نظر می‌رسد با تمهیدات و برنامه‌ریزی و بنا بر قول مساعد مسئولان طی چند روز آینده تب تند کمبود دارو در داروخانه‌ها فروکش کند و انواع اقلام دارویی با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد اما ذکر این نکته هم ضروری است که برای روبه‌رو نشدن مجدد با این مشکلات باید به‌گونه‌ای عمل و مدیریت شود که در شرایط بحرانی شاهد چنین چالش‌هایی نباشیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/a4dap4