-
رهبر مظعم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

قانون خوب باید قابل‌اجرا باشد

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم، این مجلس را در مجموع و در نگاهی کلی، مجلسی انقلابی، جوان، پرتحرک و دارای مصوبات خوب برای رفع مشکلات کشور خواندند.

قانون خوب باید قابل‌اجرا باشد

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر به ‌ سرانجام رساندن کارهای بزرگ مجلس در سال آخر همچون برنامه هفتم، پیگیری شعار سال، نهایی کردن لوایح نیمه ‌ کاره و جبران خلأها و قصورها، خطاب به نمایندگان گفتند: سرافراز وارد مجلس شدید، ان ‌ شاءالله سرافراز از مجلس خارج شوید.به ‌ گزارش پایگاه اطلاع ‌ رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای در این دیدار به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، این حماسه معجزه ‌ آسا را به آحاد ملت بزرگ ایران تبریک گفتند.

رهبر معظم انقلاب با تکریم عظمت و جایگاه نهاد مجلس، شأن قانون ‌ گذاری مجلس را از شأن نظارتی آن بسیار بالاتر و مهم ‌ تر برشمردند و بااشاره به ضرورت حیاتی قوانین برای «ایجاد ثبات»، «قابل پیش ‌ بینی شدن آینده فرد و جامعه و کشور» و «فراهم شدن امکان برنامه ‌ ریزی مسئولان»، افزودند: قانون ‌ گذاری، ریل ‌ گذاری و به تعبیر دقیق ‌ تر «جاده ‌ سازی» است که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می ‌ کند.

حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای توجه کامل به سیاست ‌ های کلی را در هر نوع قانون ‌ گذاری کاملا ضروری دانستند و گفتند: قانون ‌ گذاری هم شیوه ‌ ها و اصولی دارد که در سیاست ‌ های کلی تقنین ابلاغ شده، اما متاسفانه بعد از چندین سال هنوز در مجلس به صورت قانون درنیامده است.ایشان با استناد به سیاست ‌ های کلی تقنین، «تاویل ‌ ناپذیری و صراحت»، «اتقان و اتکا به کار کارشناسی جامع» را از جمله خصوصیات لازم «قانون» خواندند و گفتند: قانون خوب باید قابل اجرا باشد وگرنه شبیه آرزو و اهداف اجرانشدنی
می ‌ شود. ثبات قوانین و پرهیز از تغییرات پی ‌ درپی آنها، منقح و روشن بودن و عدم ‌ تعارض قوانین از دیگر بایدها و الزامات قانون ‌ گذاری بود که حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای بااشاره به آنها افزودند: در بحث «نبایدها» هم جلوگیری از انباشته شدن قوانین مهم است؛ چرا که وقتی قانون در موضوعی زیاد باشد، تکلیف مشخص نیست و همان ‌ طور که بارها گفته شده، قانون ‌ دانان قانون ‌ شکن از همین رخنه ‌ ها به سوءاستفاده می ‌ پردازند. ایشان قانون ‌ گذاری به ‌ خاطر منافع فلان فرد یا مجموعه را از دیگر آفات قانون ‌ گذاری دانستند و در نکته ‌ ای دیگر افزودند: در مجلس، «لایحه» باید بر «طرح» اولویت و غلبه داشته باشد؛ چرا که دولت در تقدیم لوایح امکان اجرا شدن آنها را هم در نظر می ‌ گیرد. «اثرپذیری از جوزدگی و فضاسازی تبلیغاتی دشمنان یا اصحاب تبلیغ»، آفت دیگری بود که رهبرمعظم انقلاب، نمایندگان را از آن کاملا منع کردند و افزودند: ملاحظات جناحی و دسته ‌ بندی ‌ ها نیز مطلقا نباید در بررسی و تصویب قوانین نقش داشته باشند. ایشان افزودند: البته به دلیل سلایق مختلف، دسته ‌ بندی همیشه در مجالس بوده، اما نباید گذاشت به ‌ صورت دوقطبی درآید و به ‌ جای حق و مصلحت، در قانون ‌ گذاری تاثیرگذار شود.

حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای برخی مصوبات مجلس فعلی را راهبردی دانستند و گفتند: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ‌ ها، مصوبه ‌ ای اساسی و مهم بود که کشور را از سرگردانی در مسئله هسته ‌ ای و حالت ندانم ‌ کاری نجات داد که نتایج اجرای آن را حتی در عرصه جهانی مشاهده می ‌ کنیم.

ایشان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را قانونی بسیار مهم خواندند و افزودند: قانون جهش تولید دانش ‌ بنیان هم از جمله مصوبات راهبردی مجلس است.

ایشان سال آخر مجلس را سال حساسی خواندند و گفتند: از جمله گرفتاری ‌ های کشور، سال آخر مجالس است؛ چون نمایندگان در شرف انتخابات و نگاه ‌ های مردم قرار می ‌ گیرند، اما شما سعی کنید بدون توجه به انتخاب شدن یا نشدن در انتخابات اسفند امسال، کار کنید؛ چرا که آنچه می ‌ ماند فقط کار برای رضایت پروردگار است.

رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی سخنان ‌ شان چند توصیه مهم خطاب به نمایندگان مجلس بیان کردند. حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای، نگاه و رویکرد درست بین دولت و مجلس را نگاه تقریبی، مکمل بودن و یک پیکره دیدن مجموعه نظام دانستند و افزودند: رویکرد مجلس و دولت باید همکاری و هم ‌ افزایی باشد. البته این تذکرات را به دولت و قوه قضاییه هم می ‌ دهیم، اما دولت بار اجرا را بر دوش دارد و باتوجه به حجم زیاد کار، مطالبات و توقع از آن، باید مراعات دولت را
کرد. ایشان با تاکید بر خودداری از وارد کردن مناقشات در روابط دولت و مجلس، گفتند: در مواقع همکاری مجلس با دولت، گاهی برخی افراد بداخلاق در مطبوعات و فضای مجازی، مجلس را متهم می ‌ کنند که دولتی شده و استقلال خود را از دست داده،اما نباید به این حرف ‌ ها که از روی غرض یا بی ‌ اطلاعی از مصلحت است، اعتنا کنید.توصیه بعدی رهبر معظم انقلاب به نمایندگان، «پرهیز از بعضی سختگیری ‌ ها در قبال وزرای معرفی ‌ شده به مجلس» بود که در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیت ‌ ها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سختگیری کنید، اما نه به ‌ شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدت ‌ ها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد.ایشان در توصیه ‌ ای دیگر بااشاره به سال آخر مجلس یازدهم، به نمایندگان گفتند: نگذارید وجاهت ‌ طلبی روی حرف ‌ ها و اقدامات شما اثر بگذارد و این را که فلان حرف یا فلان کار موجب علاقه ‌ مندی مردم و افزایش احتمال رأی ‌ آوری می ‌ شود، به ‌ کلی از ذهن خود خارج کنید که این کار از مجاهدت ‌ های مهم و لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*