-
برگزاری همایش هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی

برگزیدگان مدیریت انرژی معرفی شدند

ابوالفضل کیانی بختیاری در خصوص برخی از کاربرد‌های مهم فناوری‌های انقلاب صنعتی ۴ در مدیریت انرژی، خاطرنشان کرد: اینترنت صنعتی اشیا پایه و اساس ساخت یک سیستم مدیریت انرژی است و همه اشیاء هوشمند درگیر در زنجیره تولید را به هم متصل می‌کند و به‌وسیله این تکنولوژی داده‌های حسگرها، مترها و برنامه‌ریزهای تولید، یک تصویر منسجم را تشکیل می‌دهند.

برگزیدگان مدیریت انرژی معرفی شدند

جایزه ملی مدیریت انرژی در راستای سیاست ‌ های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به انضمام قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و قانون رفع موانع تولید رقابت ‌ پذیر، با هدف اشاعه فرهنگ صرفه‏ جویی و ایجاد زمینه ‌ هایی برای ارتقاء سطح توانمندی و توسعه مدیریت و کمک به هم ‌ افزایی دانش و تجربه سازمان ‌ ها در زمینه مدیریت انرژی و کمک به شرکت ‌ هایی که قصد دارند مسیر خود را با رویکردی داوطلبانه و التزام عملی به مسئولیت‏های اجتماعی خود، در سطحی بالاتر از حداقل‏های استاندارد ادامه دهند، شکل گرفت. در هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی نیز برگزیدگان مدیریت انرژی معرفی و با اهدای تندیس ‌ های نقره ‌ ای و برنزی تجلیل شدند.

ارزیابی عملکرد مدیریت انرژی

سازمان مدیریت صنعتی از سال ۹۴ و با جلب همکاری و همراهی اصلی ‌ ‏ترین نهادهای قانون ‌ گذار و ناظر در زمینه انرژی شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه ‌ سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی ‌ های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق و سازمان ملی استاندارد ایران، نظام جایزه ملی مدیریت انرژیرا پایه ‌ گذاری کرده و دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی به عنوان اصلی‏ترین مرجع برای ارزیابی عملکرد مدیریت انرژی در کشور شناخته می ‌ شود.در هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی از برگزیدگان مدیریت انرژی تجلیل شد. به گزارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت نفت بهران در بازه امتیازی ۷۵۱ تا ۸۰۰ موفق به کسب تندیس نقره ‌ ای دو ستاره شد و شرکت ‌ های پتروپالایش کنگان، گاز استان کرمانشاه، مجتمع گاز پارس جنوبی ( پالایشگاه چهارم) در بازه امتیازی ۷۰۰ تا ۷۵۰ تندیس نقره ‌ ای تک ستاره دریافت کردند. برپایه این گزارش، شرکت ‌ های پالایش گاز ایلام، پتروشیمی جم، پتروشیمی نوری و شرکت نفت پارس، گاز استان کردستان و گاز استان خراسان رضوی نیز موفق به کسب تندیس برنزی سه ستاره شدند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در هشتمین همایش جایزه ملی مدیریت انرژی با اشاره به سابقه و تجربه این سازمان در طراحی و اجرای نظام ‌ های رتبه ‌ بندی و برگزاری جوایز ملی، گفت: اهداف جایزه ملی مدیریت انرژی مدیریت منابع و مصارف انرژی و افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره ‌ وری منابع انرژی است.

فناوری های انقلاب صنعتی چهارم در مدیریت انرژی

ابوالفضل کیانی بختیاری در خصوص برخی از کاربرد ‌ های مهم فناوری ‌ های انقلاب صنعتی ۴ در مدیریت انرژی، خاطرنشان کرد: اینترنت صنعتی اشیا پایه و اساس ساخت یک سیستم مدیریت انرژی است و همه اشیاء هوشمند درگیر در زنجیره تولید را به هم متصل می ‌ کند و به ‌ وسیله این تکنولوژی داده ‌ های حسگرها، مترها و برنامه ‌ ریزهای تولید، یک تصویر منسجم را تشکیل می ‌ دهند. کیانی بختیاری در ادامه تصریح کرد: ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی و متوسط تابش ۴ . ۵ - ۵ . ۵ کیلووات ساعت بر متر مربع، در زمینه بهره ‌ مندی از انرژی خورشیدی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

سناریوی نقشه راه انرژی های تجدید پذیر

به گفته وی، ارائه سناریوی نقشه راه انرژی ‌ های تجدید ‌ پذیر از سوی آژانس بین ‌ المللی انرژی ‌ های تجدید پذیر و تاکید بر سهم ۳۰ درصدی این نوع انرژی در سبد انرژی جهان تا سال ۲۰۳۰ ، کشورمان را بسوی بهره ‌ برداری انرژی تجدید پذیر رهنمون می ‌ کند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: بهره ‌ برداری از حدود ۸۵۰ مگاوات نیروگاه ‌ های انرژی ‌ های تجدیدپذیر، نوید بخش حرکت به ‌ سوی انرژی ‌ های پاک در کشور است و طراحی سامانه یکپارچه مدیریت و برنامه ‌ ریزی انرژی در کشور گام مهمی در راستای ارتقای بهره ‌ وری انرژی محسوب می ‌ شود.

تدوین نقشه راه توسعه انرژی های تجدیدپذیر

صمتاظهارات مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره سناریوی نقشه راه انرژی ‌ های تجدید پذیر درحالی مطرح شد که پیش از این رئیس پژوهشگاه نیرو از تدوین نقشه راه توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر خبر داده بود. این مقام مسئول با اشاره به اهداف دولت در زمینه توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر در کشور گفت: این پژوهشگاه نقشه راه توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر را تدوین کرده است. مجید عمید پور در گفت ‌ وگوبا ایرنا افزود: پژوهشگاه نیرو در بخش بهره ‌ وری و انرژی ‌ های تجدیدپذیر فعالیت ‌ های زیادی در این سال ‌ ها انجام داده است. وی ادامه داد: اما دولت سیزدهم برای توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر و افزایش بهره ‌ وری در انرژی اهداف خیلی بلندی را طراحی و مدنظر قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: ترسیم تحقق ۱۰ هزار مگاوات بهره ‌ وری در انرژی و نیز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیری ‌ شان از اراده جدی این دولت در توسعه تجدیدپذیرها و افزایش بهره ‌ وری انرژی است. عمیدپور ادامه داد: براین ‌ اساس پژوهشگاه نیز باهدف کمک به تحقق این اهداف فعالیت ‌ های خود را توسعه داده است.وی افزود: پژوهشگاه در زمینه توسعه فناوری، زنجیره تولید و زنجیره ارزش اینها فعالیت ‌ هایی را انجام داده و نقشه راه توسعه آنها را تدوین کرده است.رئیس پژوهشگاه نیرو از همکاری ‌ های نزدیک پژوهشگاه نیرو و سازمان انرژی ‌ های تجدیدپذیر و بهره ‌ وری برق ایران خبر داد و گفت: همچنین تفاهمنامه ‌ هایی در این زمینه با ساتبا منعقد شده است. وی ادامه داد: تلاش می ‌ شود در زیست ‌ بوم فناوری و نوآوری که پژوهشگاه مدیریت آن را برعهده دارد و با تعاملات چندجانبه در آن قسمت ‌ هایی که نواقصی در فناوری وجود دارد پژوهشگاه بتواند نقش خود را بازی کرده و کمک به رفع نواقص برای توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر کند.

سخن پایانی

جایزه ملی مدیریت انرژی در ۴ بخش اصلی شامل صنایع و فرآیندهای انرژی بر، محصولات و تجهیزات انرژی بر، ساختمان ‌ های غیر مسکونی اداری، و پروژه ‌ های صرفه جویی انرژی به شرکت ‌ های متقاضی اعطا می ‌ شود.بر اساس الگوی تدوین شده برای ارزیابی در این جایزه، موضوعات سیستمی و مدیریتی با در نظر گرفتن شاخص‏های مصرف و نتایج حاصل از فرآیندها و همچنین اقدامات بهبود انجام گرفته، به ‌ صورتی متوازن مورد بررسی قرار می ‌ گیرد. این الگو از یک ‌ سو به استانداردهای معیار مصرف، قانون و تعهد شرکت ‌ ها به رعایت مفاد آن توجه نموده و از سوی دیگر وضعیت گذشته و حال و بهبودهای انجام گرفته را در مورد میزان مصرف انرژی مد ‌ نظر قرار داده و نیز نگاهی عمیق به رعایت اصول سیستمی و مدیریت داشته و این سه وجه را در کنار یکدیگر قرار داده است. بررسی‏ها و ارزیابی‏های این جایزه علاوه بر فعالیت‏هایی که در این خصوص توسط کمیته علمی و کمیته راهبری صورت می ‌ گیرد، توسط ارزیابان متخصص، مجرب، آموزش دیده و گزینش شده از سوی دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی، با مراجعه حضوری و یا مجازی در شرایط کرونایی کشور به سایت اجرایی شرکت ‎ های متقاضی در قالب تیم‏های ۳ یا ۲ نفره، در یک بازه زمانی ۳ ماهه انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین