شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 6522
تاریخ انتشار: 1400/09/03 12:00
اتفاقات خوب در انتظار ذوب‌آهن اصفهان

تحولی در صنعت فولاد ایران در راه است

شرکت ذوب‌آهن اصفهان نخستین تولیدکننده فولاد ایران است. این شرکت در طول سال‌های گذشته تلاش کرده در مسیر تولید محصولات پیشرفته همچون ریل قدم بگذارد. در همین حال شاهد بهبود عملکرد مالی این مجموعه عظیم فولادی بوده‌ایم. البته باید خاطرنشان کرد به سبب تکنولوژی متفاوت تولید فولاد در این واحد، ذوب‌آهن اصفهان در طول سال‌های گذشته از حمایت‌ها و یارانه‌های دولتی محروم بوده است. همین موضوع نیز مانع سودآوری قابل توجه این مجموعه همچون سایر فولادسازان شده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در ارزیابی عملکرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: این شرکت شرایط جدیدی را تجربه می‌کند و بعد از سال‌ها زیاندهی از شرایط قبلی خارج شده که قابل قدردانی است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با اینکه سهامدار این شرکت فولادی نیست اما حمایت بنگاهی و همچنین حمایت در سیاست‌گذاری را از این مجتمع عظیم صنعتی در دستور کار قرار داده است. بر همین اساس، به شیوه‌های مختلف تلاش می‌شود روند تامین سنگ آهن این شرکت با مشکل روبه‌رو نشود؛ البته کمبود سنگ آهن وجود دارد و باید زیرساخت‌های لازم برای وارد کردن این محصول معدنی تسهیل شود. این عرضه تلفیقی زمینه کنترل قیمت سنگ آهن را فراهم می‌کند. اگر محدودیت‌های بین‌المللی کاهش یابد، می‌توانیم به زنجیره ارزش جهانی سنگ آهن وصل شویم تا مواد مورد نیاز ذوب‌آهن و سایر صنایع را تامین کنیم.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: وضعیت ذوب‌آهن به لحاظ صورت‌های مالی و تولید بهبود یافته است. این شرکت طرح‌های پایین‌دستی با ارزش افزوده بالا را پیگیری می‌کند. انتظار می‌رود این اقدامات در آینده نزدیک به اتفاقات بهتری در این شرکت منجر شود و مزیت ویژه‌ای برای آن ایجاد کند.

وی افزود: تولید ریل اقدام بسیار بزرگی بود که با همت شرکت ذوب‌آهن اصفهان انجام شد. نیاز کشور به توسعه حمل‌ونقل ریلی در آینده بسیار زیاد است. سرمایه‌گذاری در این زمینه و تلفیق با فناوری باعث می‌شود این شرکت بتواند نیاز کشور به ریل را همچنان تامین کند.

پایان رقابت ناعادلانه

صباغ از تحول جدید در صنعت فولاد کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن رقابت ناعادلانه کنونی بین کوره‌بلندی‌ها و شیوه تولید قوس الکتریکی خواهیم بود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از صنعت فولاد از مزیت تامین گاز با قیمت ارزان برخوردار بوده است. از این رو، توسعه خود را بر این اساس انجام داده، اما رشد این بخش متناسب با رشد زیرساخت‌های کشور نبوده است. هم‌اکنون کشور دیگر قادر به تامین گاز ارزان برای فولادسازان نیست و راهکار دولت در این زمینه همان راهکاری است که برای صنعت برق در حال نهایی شدن است.

صباغ با اشاره به اینکه صنعت برق برای پشتیبانی از صنعت فولاد باید اقتصادی شود، اظهار کرد: درواقع باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این بخش ورود کند. در ادامه قیمت برق به گونه‌ای اصلاح شود که از آن حاشیه دستوری خارج شده و با روشی مثل بورس عرضه شود. برای گاز هم این اتفاق می‌افتد و صنایع باید گاز خود را از همین طریق و در فضای رقابتی و شفاف تهیه کنند.

ضرورت سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری

وی کسری عرضه گاز و برق برای صنایع از سوی دولت را یادآور شد و گفت: دولت برای حل این مشکل باید صنایع بالادستی مثل گاز و برق را افتصادی کند تا بتواند انرژی مورد نیاز صنایع پایین‌دستی را تامین کند. صنعت گاز ما برای اینکه قادر به تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادی، پتروشیمی‌ها و... در بلندمدت باشند نیاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد؛ بنابراین باید قیمت گاز به گونه‌ای تعیین شود که برای سرمایه‌گذار جذاب باشد. قیمت گاز در آینده با حال حاضر بسیار متفاوت است و شاید شکاف قیمتی آن با زغال‌سنگ کاهش یابد. بدین ترتیب واحدهای فولادی که از تکنولوژی کوره‌بلند برای تولید خود استفاده می‌کنند خواهند توانست مثل سایر کشورهای دنیا رقابت عادلانه‌تری با سایر فولادسازان داشته باشند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: اگر این اقدامات انجام نشود، با بحران مواجه خواهیم شد. شاید حتی فولادسازها حدود ۸ یا ۹ ماه با کمبود برق و گاز روبه‌رو شوند. دولت در حال حاضر قادر به تامین این ۸۰ میلیارد دلار نیست و مشخصا صنایع فولادی که توانایی لازم را دارند باید این سرمایه‌گذاری‌ها را تکمیل کنند تا تامین انرژی آنها در بلندمدت تضمین شود. 

وی گفت: در آینده شاهد خواهیم بود رقابتی که اکنون در صنایع فولادی برای سنگ آهن وجود دارد در حمل‌ونقل، زیرساخت و انرژی هم ایجاد می‌شود.

صباغ‌‌ مشکل تامین سنگ‌آهن برای فولادسازان را مهم دانست و گفت: برای حل بحران سنگ‌‌آهن باید به سمت واردات برویم؛ یعنی می‌توان از مدل تلفیقی استفاده کرد و دولت با شرکت‌های بزرگ مذاکره خواهد کرد تا واردات سنگ آهن را انجام دهند. بدین ترتیب از یک سو بازار تامین می‌شود و از سوی دیگر نیز قیمت‌ها کنترل می‌شود.

وی لزوم توسه صادرات را نیز یادآور شد و گفت: دولت صادرات را به شرط وجود ذخایر مطمئن داخلی و موجودی انبارهای داخلی تسهیل می‌کند. بدین ترتیب از تامین نیاز بازار داخلی اطمینان لازم را خواهیم داشت.

سخن پایانی

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پایان از اجرای طرح مسکن ملی و تاثیر آن بر صنعت فولاد گفت: اگر طرح مسکن ملی اجرایی شود با تقاضای قابل‌توجهی روبه‌رو خواهیم شد و شاید ناچار به واردات این محصول باشیم. هم‌اکنون طرح مسکن ملی با استقبال مردم مواجه شده و صنایع بالادستی هم از اجرای آن استقبال می‌کنند‌ چراکه اجرای این طرح به منزله رونق صنایع متعددی در کشور خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yngy2