چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 33746
نویسنده: محمود اعتماد
تاریخ انتشار: 1401/11/03 07:31

شکوفایی شمال شرق با بندر خشک

محمود اعتماد-مدیرکل راه‌آهن شمال شرق
شکوفایی شمال شرق با بندر خشک

رونق اقتصادی و توسعه منطقه مرزی اینچهبرون گلستان واقع در شهرستان گنبد کاووس که تنها گمرک زمینی این استان با قدمت ۲۷ سال را دارد، در گرو ایجاد برخی زیرساختها بهویژه در حوزه راهآهن و بندر خشک است. ایستگاه راهآهن اینچهبرون، جایگاه ویژهای در کریدور بینالمللی شمال به جنوب دارد، زیرا این ایستگاه مبدا ورودی بارهای ترانزیتی و وارداتی از کشورهای آسیای مرکزی و مقصد بارهای خروجی به این کشورها محسوب میشود.

حملونقل ریلی در صادرات، واردات و تزانزیت کالا مزیتهایی نسبت به حملونقل جادهای از جمله صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش ترافیک جادهای ناشی از تردد کامیونها و تریلیها و نیز کاهش سوانح رانندگی، دارد و تکمیل زیرساختهای ایستگاه راهآهن اینچهبرون و بندر خشک آن نیازمند توجه ویژه مسئولان ملی و استانی است.یکی از خطوط مهم ریلی کشور برای اتصال به آسیای مرکزی و سوآپ شدن در حوزه حملونقل کالا با سرزمینهای آسیای میانه بهدلیل عدم دسترسی این کشورها به دریای آزاد، خطوط آهن منتهی به شمال شرق کشور است.این خطوط آهن دارای ظرفیت بالایی برای تبدیل منطقه شمال شرق ایران به قطب ترابری مسافر و کالا است که بخشهایی از این ظرفیت تاکنون اجرایی شده و تکمیل آن نیاز به سرمایهگذاری گسترده داخلی و خارجی دارد. همچنین تکمیل کریدور حیاتی شمال-جنوب نیازمند سرمایهگذاری ویژه در خطوط آهن شمال شرقی ایران است.مهمترین اتفاقی که در حوزه ریلی افتاده اتصال خط عریض ریلی ترکمنستان به ایستگاه «اینچهبرون» است که ما با این اتفاق از طریق خطوط نرمال و از طریق خطوط عریض با کشورهای cis (اتحادیه کشورهای مستقل) ارتباط برقرار میکنیم و واگنهای عریض از مبادی مختلف از این کشورها به ایستگاه یادشده خواهند رسید. اکنون مهمترین مسئله این است که این پروژه بعد از ۶ سال توقف، سرانجام اجرایی شد.

موضوع بعدی بحث واگذاری ۵۳۸ هکتار از اراضی «اینچهبرون» است که در کمیسیون ماده ۶۹ دولت مصوب شد و کمیسیون لوایح دولت قبل این اختیار را به راهآهن جمهوری اسلامی داد که ۵۱۰ شرکت برای راهاندازی بندر خشک و سایر اقدامات موردنیاز در اختیار راهآهن استان قرار بگیرند.این اتفاق خیلی بزرگی است که زمینهساز حضور سرمایهگذاران متعدد، اشتغالزایی و رونق کسبوکار و افزایش تبادلات ریلی با کشورهای cis خواهد شد. همچنین مهمترین مسئله این است که شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی تبادل فاز ریلی در این بخش بودهایم که آمار بسیار قابلتوجهی است. البته ما معتقدیم با تکمیل تمام زیرساختهای موجود ممکن است این عدد در سال جاری رشد فراوانی داشته باشد. اکنون در «اینچهبرون» تبادلات ریلی بهصورت روزانه صورت میگیرد و صادرات ما هر روز افزایش چشمگیری را تجربه میکند و بهتبع آن حملونقل کالا بهوسیله ریل بهشدت رو به افزایش است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yjmbj