وزارت صمت پاسخگوی اصناف باشد
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران با اشاره به موضوع طرح شناسه کالا گفت: «متاسفانه در آغاز طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد داشت بدون تعامل با اتحادیه و با ابزار نظارتی این طرح را در سطح بازار اجرا کند که این موضوع میتوانست پیامدهای جبرانناپذیری در سطح عرضه ایجاد کند و بازار را دچار التهاب شود.»
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران با اشاره به موضوع طرح شناسه کالا گفت: «متاسفانه در آغاز طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد داشت بدون تعامل با اتحادیه و با ابزار نظارتی این طرح را در سطح بازار اجرا کند که این موضوع می توانست پیامدهای جبران ناپذیری در سطح عرضه ایجاد کند و بازار را دچار التهاب شود.»
سیداحمد حسینی، ادامه داد: خوشبختانه در آن مقطع و با روی کار آمدن هیات مدیره جدید توانستیم گفتمان جدیدی را پایه گذاری و با کار تخصصی و حرفه ای مشکلات و پیامدهای طرح را در جلسات متعدد با مسئولان دولت و وزارت صمت، نمایندگان مجلس و در سطح رسانه ها اعلام کنیم و با همکاری رسانه های مستقل از پیامدهای جبران ناپذیر این طرح در آن مقطع جلوگیری کنیم.
حسینی با تاکید بر حل مشکلات طرح شناسه کالا تا قبل از شروع سال جدید گفت: امروز اتحادیه با قدرت در راستای اقناع سازی و آموزش طرح در حال فعالیت است و سعی کرده با ایجاد گفتمان جدید در سطح صنایع و صنوف خودرویی بستر لازم برای اجرای طرح را فراهم کند و امروز این وزارت صمت است که باید مشکلات طرح را حل و سوالات کارشناسان صنفی را پاسخ دهد تا بتوان این طرح را به خوبی اجرا کرد.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع اخذ کد آیسیک برای رسته تولیدکنندگان صنفی در اتحادیه لوازم یدکی گفت: برای اجرای درست طرح شناسه کالا نیازمند ساماندهی تولیدکنندگان صنفی بودیم که با همکاری وزارت صمت این موضوع و ساماندهی این رسته از تولیدکنندگان که سهمی بیش از ۱۳ درصد تولید قطعات خودرو را در اختیار دارند انجام شد.
حسینی با تاکید بر ساماندهی تولیدکنندگان صنفی در سطح استان تهران از سوی اتحادیه گفت: اتحادیه با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و شاخص های تشخیص تولیدکنندگان صنفی را نیز با استفاده از کارشناسان حرفه ای برای تمایز از تولیدکنندگان صنعتی احصا کرده ایم و در این راستا ذره ای از حقوق صنفی اعضا کوتاه نخواهیم آمد.
وی افزود: متاسفانه عرضه کنندگان لوازم یدکی دولتی یا وابسته به خودروسازان از اتحادیه که طبق قانون مسئولیت ساماندهی بازار را برعهده دارد از ما مجوز نداشته و کیفیت قطعات عرضه شده توسط آنها نیز کیفیت لازم را ندارد. همین امر باعث شده تا سطح قطعات خودرو به طورکلی افت کرده است.
حسینی با تاکید بر کیفیت قطعات عرضه شده از سوی شرکت های شناسنامه دار بازار گفت: همه اعضای صنف از شریف ترین انسان ها هستند و همواره در طول تحریم های شکننده از سوی غرب حتی یک روز اجازه نداده اند با کمبود قطعه در کشور روبه رو شویم و این موضوع درباره بخش قطعات ماشین آلات راهسازی و معدنی بیشتر نمایان است و اجازه نداده ایم حتی یک روز صنعت کشور منتظر قطعه بماند و کار متوقف شود.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به تعارض منافع اصناف در کشور گفت: متاسفانه رویه غلطی تا پیش از این در اصناف وجود داشته و انسجام لازم در اصناف وجود ندارد و برخی کارشکنی هایی در بدنه اصناف و همچنین تعارض منافع وجود دارد.
رئیس کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران ادامه داد: با توجه به فضای به وجود آمده در اصناف کشور اجازه نخواهیم داد عده ای روند تغییرات را کند و فضا را مسموم کنند و در این راستا تمام قد از حقوق نه تنها صنف لوازم یدکی که از همه اصناف حمایت می کنیم و کوتاه نخواهیم آمد.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در پایان ضمن جایگاه رسانه در اصناف گفت: متاسفانه در شرایطی هستیم که ارتباط رسانه ها با بدنه اصناف کم بوده و از شما اصحاب رسانه می خواهم صدای بزرگ ترین بخش اقتصادی کشور باشید، امروز اصناف از طریق مالیات بخش بزرگی از بودجه کشور را تامین کرده و برخلاف دیگر بخش های اقتصادی ما به جای دریافت بودجه، نیازهای مالی کشور را تامین می کنیم.
حسینی ادامه داد: متاسفانه دولت با افزایش سهم مالیات در بودجه فشار بیشتری به اصناف وارد کرده تا مالیات بیشتری پرداخت کنند و این در شرایط اقتصادی فعلی دور از انصاف بوده و بسیاری از کسبه با مشکلات اقتصادی متعددی روبه رو هستند.