شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 12746
تاریخ انتشار: 1400/12/16 13:11
رئیس هیات‌عامل ایدرو:

تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

عرضه پایین خودرو نسبت به بازار تقاضا سبب‌شده شاهد نوسانات قیمتی بسیار در بازار خودرو باشیم. در این راستا، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهارکرد: شرایط فنی، اقتصادی و مالی لازم را برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده داریم و پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این برنامه‌ها، افزایش تیراژ خودرو محقق شود.

افزایش تیراژ تولید

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که از حدود ۳ ماه پیش در حال تدارک و پیاده‌سازی آنها هستیم، افزایش تولید خودرو هم مدنظر است، گفت: رئیس‌جمهوری بر افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو تاکید دارد. 

به‌گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ادامه داد: اگر رقم تقریبی خودرو تولیدی امسال را حدود یک میلیون خودرو با ۳ درصد پایین‌تر، فرض کنیم به تولید بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار خودرو در سال آینده ملزم هستیم؛ البته برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو سال ۱۴۰۱، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است.

صالحی‌نیا با اشاره به اینکه ستادی در این‌باره در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده، اضافه کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، یکی از زیرمجموعه‌های این ستاد است و برنامه‌ها را پیگیری می‌کنیم.

استقبال از تولید بخش خصوصی

رئیس هیات‌عامل ایدرو با بیان اینکه از تولید بیشتر بخش خصوصی در خودروسازی، استقبال می‌کنیم، گفت: سهم دولت در گروه صنعتی ایران‌‌خودرو حدود ۶ و در گروه خودروسازی سایپا حدود ۱۷ درصد است.

صالحی‌نیا با اشاره به اینکه عزم و امکان اجرای دستورات ۸ محوری رئیس‌جمهوری در زمینه خودروسازی وجود دارد، افزود: زمانی یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید می‌کردیم که نقش بخش خصوصی از این رقم ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال جدید، بخش خصوصی کارآمد هم در حال رشد است، ادامه داد: تولید دست‌کم ۱۵۰ هزار خودرو را برای بخش خصوصی پیش‌بینی کرده‌‌ایم.

صالحی‌نیا افزود: برنامه هر دو شرکت خودروساز با در نظر گرفتن نحوه تامین مالی در زنجیره، نحوه تامین قطعه‌سازان از رده یک تا رده ۳ و نحوه تعامل با تامین‌کنندگان مواد اولیه، عمدتا در داخل کشور بوده که بیش از ۸۵ درصد را شامل می‌شود و تامین باقی آنها در زنجیره تامین براساس شرایط کیفی که تعریف‌شده انجام می‌شود.

رئیس هیات‌عامل ایدرو گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود امسال یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو تولید کنیم که تا پایان سال به تولید یک میلیون خودرو خواهیم رسید؛ یعنی حدود ۸۹ درصد برنامه را محقق می‌کنیم.

صالحی‌نیا افزود: تعداد زیادی از خودروسازان بزرگ جهان، بسیاری از قطعات موردنیاز خود را به علت نبود صرفه اقتصادی تولید داخل، از خارج کشورشان تامین می‌کنند.

او گفت: سهم دولت در ایران‌خودرو ۶ درصد، خودسهامداری ۲۹ درصد، بخش خصوصی ۲۱ درصد، واحد‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی و بانک‌ها هم ۱۸ درصد و سهام خرد مردمی نیز ۲۷ تا ۲۸ درصد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در خودروسازی سایپا هم سهم دولت ۱۷ درصد، خودسهامداری ۳۱ تا ۳۲ درصد است و سازمان تامین اجتماعی هم سهم دارد، بخش کوچکی هم ازآن بخش خصوصی بوده و حدود ۴۰ درصد سهام آن نیز در بورس ارائه شده است.

صرفه‌جویی ارزی با تولید فیلتر

رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین از پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی طرح تولید فیلتر‌های تصفیه آب (ممبران) در ایلام خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز اول بخش رولینگ این طرح، تا پایان اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

صالحی‌نیا با اشاره به اینکه با تولید هر فیلتر تصفیه آب شاهد ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی و سالانه ۳۵ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم بود، افزود: ظرفیت سالانه طرح تولید فیلترهای تصفیه آب (ممبران) ۷۰ هزار ماژول فیلتر‌های یک‌متری با قطر ۸ اینچ است. مجموع سرمایه‌گذاری این طرح ۹ میلیون یورو و ۱۷۵۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و اشتغال مستقیم ۷۵ نفر است.

تامین آب سالم

به‌گفته محمد نوری‌امیری، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو کاربرد اصلی این فیلتر‌ها در سیستم‌های تصفیه آب با استفاده از فناوری اسمز معکوس (RO) بوده و در شیرین‌سازی تولید آب شرب، آب موردنیاز صنایع، پتروشیمی و صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو اضافه کرد: خروجی آب شیرین هر فیلتر معادل حدود ۵۰ درصد آب شور و تلخ ورودی است.

وی ادامه داد: شیرین‌سازی آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه استحصال آب سالم از آب شور و تلخ است که پیش‌تر فناوری آن در انحصار کشورهای محدودی مانند ژاپن، امریکا، کره‌جنوبی و چین بوده است.

معاون ایدرو تصریح کرد: با توجه به اقلیم دشت مرکزی کشور، ایجاد تصفیه‌خانه‌های متشکل از فیلترهای فوق می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت دستیابی و تامین آب سالم در این مناطق کشور کمک کند. این در حالی است که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس میلیون‌ها مترمکعب آب از طریق بکارگیری این فیلتر‌ها به آب شیرین قابل‌استفاده تبدیل می‌شود.

نوری‌امیری اجرای اشتراکی این طرح بین ایدرو و بخش خصوصی توانمند در عرصه‌ای ۷ هکتاری در استان محروم ایلام را نمونه موفق از ایفای وظایف سازمان‌های توسعه‌ای در راستای همگامی با سرمایه‌گذاران در عرصه‌های نو و اشتغال در مناطق محروم برشمرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yeoj2