مرکز خدمات تحول دیجیتال کسبوکار راهاندازی میشود
در جلسهای با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت، تفاهمنامه جامع همکاری میان سازمان مدیریت صنعتی و دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت به امضا رسید.
به این ترتیب بسیاری از وظایف آموزشی و خدمات تحول دیجیتال کسبوکار وزارت صمت و سازمانهای صمت استانها و تمام واحدهای زیرمجموعه به سازمان مدیریت صنعتی ایران محول شده است.مرکز خدمات تحول دیجیتال کسبوکار براساس مدل تسهیلگری و همرسانی با مشارکت وزارت صمت و سازمان مدیریت صنعتی راهاندازی میشود. به گزارش ایدرونیوز، با انعقاد تفاهمنامه جامع همکاری میان سازمان مدیریت صنعتی و دفتر خدمات کسبوکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طراحی و اجرای طرح «تشکیل، تایید صلاحیت و رتبهبندی مراکز و شرکتهای تخصصی خدمات کسبوکار» و ایجاد و بهرهبرداری از «مرکز تایید صلاحیت و رتبهبندی مشاوران حقیقی و حقوقی کسبوکار» به سازمان مدیریت صنعتی ایران محول شد. همچنین بر اساس این تفاهمنامه موضع «اعتباربخشی و اعتبارسنجی بخشهای مختلف فعال در زیستبوم خدمات کسبوکار» اعم از دولتی، عمومی، خصوصی، مردمنهاد و … نیز با توجه به سابقه و تجربه سازمان مدیریت صنعتی، در فهرست برنامههای اجرایی این سازمان قرار گرفت. پیش از این وظایف یاد شده در حیطه اختیارات دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت قرار داشت. براساس توافقات از این پس سازمان مدیریت صنعتی، طراحی و اجرای برنامههای توانمندسازی و برگزاری دورههای آموزشی مانیتورینگ و کوچینگ برای سطوح مختلف مدیران و کارشناسان ستاد وزارت صمت، سازمانهای استانی، شرکتها و زیرمجموعههای تابعه و سایر متقاضیان واجدشرایط را برگزار خواهد کرد. به این ترتیب آموزشهای عمومی و تخصصی در حوزههای کسبوکار با هدایت این سازمان اجرایی میشود. در راستای انعقاد تفاهمنامه جامع همکاری میان سازمان مدیریت صنعتی و دفتر خدمات کسبوکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرفین تفاهم کردند که نیازسنجی و برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز ادارات آموزش، پژوهش و فناوری سازمانهای صمت استانی در حوزههای گوناگون کسبوکار در ایدرو برگزار شود. همچنین تامین نیروی انسانی کلان ستاد وزارت صمت، سازمانهای استانی، شرکتها و زیرمجموعههای تابعه با برگزاری کانونهای ارزیابی و تایید صلاحیت علمی، مهارتی، شغلی، حرفهای، شخصیتی و استعدادی متقاضیان از سوی سازمان مدیریت صنعتی، صورت میگیرد. همچنین براساس توافقنامه یاد شده، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت بر گفتمانسازی، ایجاد بستر و تشکیل زنجیره بههمرسانی نهادهای حاکمیتی و دولتی، دستگاههای متولی، نخبگان، متخصصان و مراکز ارائهکننده خدمات کسبوکار با بخش خصوصی همچون شرکتهای صنعتی، تولیدی، خدماتی، تجاری، فناور و دانشبنیان بمنظور طرح و حل مسائل و مشکلات پیشروی کسبوکارها و ارائه خدمات در زمینه طراحی و راهاندازی مراکز رشد و شتابدهی، کارخانههای نوآوری، مراکز تحقیق و توسعه موردنیاز صنایع، بنگاهها و کسبوکارهای با مقیاس بزرگ؛ با مشارکت طرفین تفاهم کردند. ایجاد مراکز فناوری، هوشمندسازی و دانشبنیان اصناف با همیاری سازمانها، تشکلها، انجمنها، اتحادیهها و کانونهای صنفی و حرفهای از دیگر تفاهمات صورت گرفته بود. همکاری در ایجاد زیستبوم فناورانه برای توانمندسازی، رشد و توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز از دیگر موارد مورد تفاهم طرفین در این جلسه میباشد. کیانی بختیاری و اسدی بر همکاری در برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی برای سطوح مختلف مدیران و کارشناسان صنایع، شرکتها، بنگاهها و سازمانها در حوزههای گوناگون کسبوکار در سراسر کشور و ارائه خدمات هوشمندسازی، تامین فناوریهای پیشران، زمینهسازی استفاده از پدیدههای نوظهور بر پایه هوش مصنوعی، دادهکاوی، دادههای کلان، بلاکچین، رمزارزها و … در راستای توانمندسازی و توسعه کسبوکارها با همکاری شرکتهای فعال و صاحبنام تفاهم و تاکید کردند.
پست از ظرفیتهای حملونقل ایدرو استفاده میکند
صمتچندی پیش نیز تفاهمنامه همکاری شرکت ملی پست با ایدرو امضا شد که براین اساس از ظرفیتهای ایدرو برای تجهیز ناوگان حملونقل، آموزشهای تخصصی و نیازهای زیرساختی شرکت ملی پست استفاده خواهد شد. علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل، توسعه و بهبود فضاهای اداری شرکت ملی پست و آموزش و طراحی دورههای تخصصی را مهمترین محورهای این تفاهمنامه دانست و افزود: برنامهریزی در زمینه موارد فوق صورت خواهد گرفت و خدمات موردنیاز در اختیار مجموعه شرکت ملی پست قرار خواهد گرفت. معاون وزیر صمت تاکید کرد: از تجربه و توان شرکت مگفا که یکی از مجموعههای مهم سازمان گسترش در زمینه فناوری اطلاعات است در راستای کمک به شرکت ملی پست بهرهگیری خواهد شد. در ادامه لیائی انعقاد تفاهمنامه با مرکز گسترش را یک اتفاق مهم دانست و افزود: ایدرو ظرفیتهای عظیمی در زمینه سختافزار، نرمافزار، لجستیک هوشمند و زیرساختها در اختیار دارد که برای شرکت ملی پست و دیگر اپراتورهای پستی قابل استفاده و حیاتی است.
سخن پایانی
در دنیایی که همواره در حال تحول است و نیازها و انتظارات مصرفکنندگان به سرعت در حال تغییر هستند، سازمانها باید با درک تغییرات به سرعت در مسیر همپایی با تکنولوژی و مدیریت روز قرارگیرند. تحول دیجیتال به معنی ادغام فناوریهای دیجیتال با بخشهای مختلف یک کسبوکار است و درواقع یک تغییر فرهنگی در سازمان به شمار میرود که آن را چابکتر، منسجمتر و هوشمند میکند تا راه موفقیت و رشد برای سازمان و کسبوکار هموارتر شود. به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تحول دیجیتال، اصول کسبوکار را دچار دگردیسی کرده و مدل کسبوکار را مبتنی بر دیجیتالیسازی ( Digitalization ) بنا میکند. درهمین راستا داراییهای راهبردی یک کسبوکار شامل برند، فرهنگ، محتوا، محصول، نیروی انسانی، نیروی فروش و منطق کسب درآمد دگرگون خواهند شد.