شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 91822
تاریخ انتشار: 1402/05/21 10:07

سعیدی: در دولت سیزدهم آرامش به جامعه صیادان حاکم شد/ اجازه تاخت و تاز به غارتگران صید ترال نخواهیم داد

نماینده مردم چابهار در مجلس، گفت: معضل روش صید ترال در دوره آقای روحانی به شدت موجب آسیب به سفره جامعه صیادی بود اما در دولت سیزدهم آرامش به جامعه صیادان حاکم شد و امیدواریم که ماندگار باشد.
سعیدی: در دولت سیزدهم آرامش به جامعه صیادان حاکم شد/ اجازه تاخت و تاز به غارتگران صید ترال نخواهیم داد

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، درخصوص انجام صید ترال در داخل کشور، اظهار داشت: صید ترال یکی از معضلاتی است که جامعه صیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در این روش با ابزارآلات مشخصی کف‌روبی ساحل را انجام می‌دهند و حتی آبزی و ماهی هدفی ندارند و هرآنچه که هست را صید می‌کنند.

سعیدی ادامه داد: پس از صید کلی و کف روبی دریا هرآنچه که بدردشان نمی‌خورد را دور می‌ریزند که همین اقدام نیز ایجاد چالش می‌کند.

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم با تاکید بر آثار زیان‌بار  "صید ترال" بر محیط زیست، تصریح کرد: این روش صید در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است و آثاری زیان بار در جامعه محلی ومنابع آبزیان دارد و گاها تعارضاتی با صیادان جامعه محلی دارد برای مثال باعث پارگی تور صیادان می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند.

 

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم آرامش به جامعه صیادان حاکم شد و امیدواریم که ماندگار باشد، این معضل در دوره آقای روحانی به شدت موجب آسیب به سفره جامعه صیادی بود و شرکت های بزرگی که سهام دار چینی داشتند با استفاده از کف روبی مبادرت به انجام صید ترال می کردند و علیرغم پروتکل هایی که وجود داشت خسارت جدی بر محیط زیست دریایی، منابع دریایی و سفره جامعه صیادی ما وارد کردند.

سعیدی با اشاره به اقدامات مجلس برای صیانت از حقوق جامعه صیادان و ممنوعیت صید ترال، توضیح داد: مجلس شورای اسلامی و فراکسیون محیط زیست سال 99 به این مسئله ورود کردند و بحث تعلیق آن عملا اجرایی شد و در این مدت یک مقدار آرامش در حوزه جامعه صیادی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه " اخیرا زمزمه هایی مبنی بر بازگشت این روش به آب‌های جنوب وجود دارد" تصریح کرد: بازگشت روش صید ترال با موازین قانون و رویکردهای دولت آقای رئیسی همخوانی ندارد و مجلس شورای اسلامی نیز همانطور که سال 99 ورود جدی کرد بازهم ورود خواهد کرد و اجازه چنگ زدن و تاخت و تاز به غارتگران صید ترال را نخواهیم داد.

منبع:برنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ya9pe