-
نظر کارشناسان درباره اهمیت اینترنت در صنعت

«کاغذبازی» منسوخ شده است

امروز دیگر گریزی از فراهم کردن بسترهای مجازی نیست و کاربران در هر حرفه و شغلی، ناچار به استفاده از اینترنت هستند.

تامین رضایت از خدمات با تکمیل زیرساخت های اینترنت

فضای مجازی، شبکه ‌ ای نرم ‌ افزاری بوده که خلأ سخت ‌ افزاری، آن را در کشور ما با مشکلاتی همراه کرده است. حجم، سرعت و کیفیت اینترنت، مولفه ‌ هایی مهم در ارائه خدمات به کاربران است. تامین رضایت استفاده ‌ کنندگان از این فضای مجازی بستگی به زیرساخت ‌ های آن دارد؛ از این ‌ رو تکمیل زیرساخت ‌ ها برای تسهیل روند فعالیت کسب ‌ وکارها و خدمات ‌ دهی تولیدکنندگان در این فضا، بسیار حائز اهمیت است.

صمت به مناسبت روز جهانی اینترنت به بررسی اهمیت اینترنت در صنعت پرداخته است.

جدال صنعت و اینترنت

امروزه میزان تاثیر اینترنت در کسب ‌ وکارهای صنعتی غیرقابل انکار است. به ‌ عنوان نمونه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال، شناسنامه ‌ دار کردن تمام قطعات وارداتی و تولید داخل را به ‌ طور جدی در دست کار قرار داد. بنابر این تصمیم، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو موظف هستند برای ورود کالا به زنجیره تامین کشور، متناسب با مجوز فعالیت خود در سامانه جامع تجارت، نسبت ‌ به اخذ و نصب شناسه کد رهگیری اقدام کنند. مرحله نخست طرح کدشناسا، ۱۵ فروردین امسال آغاز شد و قرار بود تا خرداد، تمام کمک ‌ فنرها و باتری خودروهای موجود در بازار هم وارداتی ‌ ها و هم تولید داخل، دارای کدشناسا شوند. در ادامه، ۵۳ قلم اضافه شد و در حال ‌ حاضر این کد برای ۵۵ قطعه در بازار لوازم یدکی الزامی شده است. دومین مهلت برای دریافت کدشناسا، ۱۵ مرداد تعیین و در نهایت به ‌ دلیل آماده نبودن زیرساخت ‌ ها، تا ۱۵ مهر تمدید شد. متاسفانه مشکلات زیرساختی شبکه مدنظر در نهایت فعالان بازار لوازم یدکی موفق به ثبت محصولات و دریافت کد رهگیری نشدند. در حالی ‌ که از این تاریخ به بعد، هر قطعه ‌ ای در بازار لوازم یدکی خودرو کد شناسا نداشته باشد، طبق قانون به ‌ عنوان کالای قاچاق قابل ضبط است. به ‌ گفته برخی فعالان بازار قطعات یدکی خودرو، این پنجره در سامانه جامع تجارت تا ۱۷ مهر باز نشد و تنها در مقطع زمانی کوتاهی امکان بارگذاری فهرست قطعات فراهم شد و افراد زیادی موجودی قطعات خود را بارگذاری کردند، اما گویا اختلافات درون ‌ سازمانی سبب ‌ شده پنجره یادشده در تاریخ تعیین ‌ شده فعال نباشد. به ‌ گفته این فعالان در شرایطی که زیرساخت برای اجرای یک طرح کلان آماده نیست، این مشکل اصناف نبوده و به زیرساخت ‌ های سازمانی و کشوری برمی ‌ گردد، اما در نهایت دود آن به چشم مردم می ‌ رود.

زیرساخت ها باید کامل باشد

رضا آریاراد از کارشناسان حوزه صنعت درباره تاثیر اینترنت در صنعت به صمت گفت: در یک دهه اخیر، ارتباطات مستقیم کاهش پیدا کرده و نقش فضای مجازی در زندگی روزمره پررنگ ‌ تر شده است. دسترسی ‌ ها، وسیع و آنی شده و به ‌ جای مراجعه حضوری بخش زیادی از امور به شکل مجازی انجام می ‌ شود.

وی افزود: انجام اینترنتی امور از بار ترافیکی شهرها کاسته و هزینه ‌ های مالی و زمانی را کاهش داده است. در دو سال اخیر با اپیدمی شدن ویروس کرونا مزایای این بستر ملموس ‌ تر شده است. بسیاری از افرادی که بیگانه با اپلیکیشن ‌ ها بودند، ناگزیر به استفاده از اپلیکیشن ‌ های خبری و خدماتی شده ‌ اند؛ به ‌ گونه ‌ ای که تقاضا در جهان برای خرید لپ ‌ تاپ و کامپیوترهای خانگی بسیار افزایش یافت. همین امر باعث شد تیراژ تولید چیپ ‌ ست ‌ ها پاسخگوی بازار تقاضا نبوده و صنعتگرانی مانند خودروسازان با مشکل مواجه شوند. به ‌ طوری که قیمت این قطعات در بازار جهانی ۲۰ برابر شد. او ادامه داد: این امر برای شرکت ‌ های خودروساز داخلی به ‌ دلیل تحریم مشکل ‌ سازتر بود.

سامانه های گوناگون و وابستگی صنعتی

آریاراد با بیان اینکه بسترهای لازم در حوزه اینترنت در کشور فراهم نیست، گفت: برای کاهش واسطه ‌ گری و نظارت بیشتر چنین بسترهایی در صنعت مثلا خودروسازی لازم است تا التهاب بازار خودرو کاهش پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد، اما اینکه اینترنت آیا کارآیی لازم را در حوزه فعالیت ‌ های صنعتی داشته و رضایتمندی کاربران فعال در صنعت را تامین کرده یا خیر، جای بحث بیشتری دارد. در حال ‌ حاضر واحدهای صنعتی و حتی کارگاه ‌ های کوچک تولید برای انجام هر کاری نیاز به ورود به سامانه ‌ های گوناگون از وزارت صنعت، معدن و تجارت تا گمرکات دارند.

رضایی در بخشی دیگر از سخنان خود به سایت فروش خودرو اشاره کرد و گفت: در عصر حاضر بخش زیادی از بازار از شکل سنتی خارج شده و معاملات مجازی انجام می ‌ شود. در حوزه ثبت ‌ نام و فروش خودرو از طریق وب ‌ سایت ‌ های خودروسازان گلایه ‌ هایی به ‌ وجود آمد که به ‌ مرور از حجم این اشکالات کاسته شد.

اشتغال آفرینی

این کارشناس حوزه صنعت درباره اینترنت ملی و تاثیر آن در فعالیت ‌ های صنعتی یادآور شد: هر کشوری شاید اپلیکیشن ‌ های بومی خود را طراحی کرده باشد که بنابر اقتضائات سیاسی و حتی اقتصادی آن کشور است. در این حوزه، اروپاییان پیشرو بوده و روزبه ‌ روز در این حوزه بیشتر پیشرفت می ‌ کنند.

وی معتقد است اگر در این بخش، سرمایه ‌ گذاری شده و اعتمادسازی به ‌ وجود آید، نخبگان کشور حرف زیادی برای گفتن دارند. کیفیت، تنوع، امکانات و آپشن ‌ های گوناگون می ‌ تواند اپلیکیشن ‌ های داخلی را در صورت رفع محدودیت ‌ های اینترنتی رقابت ‌ پذیر کند.

او گفت: فضای مجازی اشتغال ‌ آفرین است و باید به این کارکرد در طراحی ‌ های اپلیکیشن ‌ های داخلی توجه شود و با رفع فیلترینگ شبکه ‌ های مجازی توان رقابت با اپلیکیشن ‌ های خارجی را داشته باشند.

آریاراد با اشاره به برخی خدمات ‌ دهی ‌ های مجازی خودرویی در تامین قطعات و نوبت ‌ دهی تعمیر، عنوان کرد: زیرساخت ‌ ها باید کامل باشد تا در این بخش هم، خدمات ‌ دهی تکمیل و رضایت مشتریان جلب شود. به ‌ عنوان مثال، سفارش قطعات، تامین آنها و ارسال به نمایندگی ‌ ها، همه در بستر اینترنت و فضای مجازی ممکن است. فراموش نکنیم که شیوه کاغذبازی دیگر منسوخ شده است.

فعالیت در عصر دیجیتال

در ادامه، امید رضایی از دیگر کارشناسان صنعت درباره تاثیر اینترنت بر فعالیت ‌ های تولیدی به صمت گفت: نیاز به اینترنت و زیرساخت ‌ های آن، فراتر از صنعت بوده و سواد رسانه ‌ ای در این حوزه، ضرورت زندگی در عصر دیجیتال است.

وی افزود: دولت الکترونیک شامل فعالیت ‌ ها از گمرک تا دادگستری است و صنعتگران برای هر فعالیتی ناگزیر به حضور در فضای مجازی هستند. ثبت ‌ سفارش اقلام موردنیاز تولید، پرداخت بیمه و مالیات، ترخیص کالاها از گمرکات و... همه وابسته به اینترنت است.

او با اشاره به مشکلات زیرساختی این حوزه، ادامه داد: تولیدکننده برای کارهای بانکی اقدام می ‌ کند، اما با قطعی شبکه مواجه می ‌ شود. وقتی هم برای ثبت ‌ سفارش به وب ‌ سایت مربوطه مراجعه می ‌ کند، سایت دچار اختلال است و این در حالی است که اینترنت بستر توسعه بوده و اگر زیرساخت ‌ ها درست نباشد فعالیت ‌ ها با مشکل و نارضایتی مواجه می ‌ شود.

این کارشناس صنعت با بیان اینکه ارتباط ‌ های سازمانی در دولت الکترونیک در حال بهبود است، گفت: امروز صنعتگر در حوزه واحد صنعتی خود ناچار است با سامانه ‌ های سازمان ملی حفاظت محیط ‌ زیست، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت و... در ارتباط باشد که عموما با اختلال زیرساختی مواجه است.

پیش فرض های رشد صنعت

رضایی مشکلات نرم ‌ افزاری را در ابتدای کار طبیعی می ‌ داند، اما در ادامه با روزآمدی فرآیند باید خدمات اینترنتی با کمترین مشکل در اختیار کاربران قرار گیرد. حجم شبکه، محدودیت ‌ ها در نقل ‌ وانتقال داده ‌ ها و... مشکل زیرساختی بوده که در کشور ما دردسرهایی برای تولیدکنندگان به ‌ وجود آورده است.

این کارشناس حوزه صنعت با بیان اینکه یکی از پیش ‌ فرض ‌ های رشد صنعت همین موضوع است، ادامه داد: در حال ‌ حاضر بخشی از ارتباطات تولیدکنندگان صنایع بزرگی مانند زنجیره تامین خودروسازی با همتایان خارجی در بستر اینترنت انجام می ‌ شود. اگر اسناد و مدارکی ایمیل یا مکاتباتی با ایمیل رسمی انجام می ‌ شود به ‌ لحاظ حقوقی دارای اعتبار بوده و قابل استناد است. این مکاتبات حکم توافق داشته و ارزشمند است علاوه ‌ بر اینکه به ‌ عنوان سند قابل ارجاع خواهد بود. در داخل هم تمام سفارش ‌ ها بین خودروساز و زنجیره تامین در بستر اینترنت انجام می ‌ شود.

تاثیر اینترنت ملی

رضایی درباره اینترنت ملی و صنعت اظهار کرد: کشورهای صنعتی در حوزه اینترنت پیشرفت ‌ های قابل ‌ توجهی داشته ‌ اند و مزایا و معایب کار در این کشورها مشخص شده است. شاید بخشی از فعالیت ‌ های سیاسی و اقتصادی این کشورها به ‌ لحاظ امنیتی در بستر اینترنت ملی انجام شود. به ‌ عنوان مثال، دولت الکترونیک به ‌ دلیل فعالیت ‌ های داخلی و خاص، بیشتر در بستر اینترنت ملی یا از طریق سرورهای داخلی انجام می ‌ شود. وی خاطرنشان کرد: البته مسئله مهم فراهم بودن زیرساخت ‌ هاست، چه اینترنت ملی و چه بین ‌ المللی باشد. هر کدام درست اجرا شود، مفید خواهد بود. این کارشناس صنعت تاکید کرد: اپلیکیشن ‌ ها باید به ‌ روز و کاربردی باشند. دسترسی سراسری، کار را تسهیل کرده و کیفیت خدمات ‌ دهی در هر حوزه از تولید تا فروش را ارتقا می ‌ دهد.

سخن پایانی

امروز در ایران، بیشتر اپلیکیشن ‌ های داخلی در حوزه خدمات فعالیت داشته و در سایر حوزه ‌ ها کمتر فعالیت وجود دارد. اپ ‌ های داخلی بیشتر کپی از روی نمونه ‌ های خارجی بوده ضمن اینکه کارآمدی آنها را هم ندارند. در صنعت خودرو در بحث فروش خودرو، ارائه خدمات پس از فروش، قطعات یدکی و... اپلیکیشن ‌ های زیادی در بستر اینترنت فعالیت دارند. درگاه ‌ های نوین ارتباط مشتریان با تولیدکنندگان بدون هیچ واسطه ‌ ای برای خدمات با استقبال کاربران مواجه شده است. بسیاری از خدماتی که پیش از راه ‌ اندازی این اپلیکیشن ‌ ها، فقط با مراجعه مشتری به شبکه نمایندگی ‌ ها یا تماس تلفنی میسر بود، هم ‌ اکنون از طریق اپلیکیشن و با چند کلیک، با سهولت بیشتر به صورت شبانه ‌ روزی در دسترس همگان قرار دارد. قابلیت ‌ های برخی از این نرم ‌ افزارها رایگان بوده و خدمات دریافتی از آنها پشتوانه و ضمانت شرکتی دارد.

پرسش ‌ هایی همچون «دنبال یک راه ساده و سریع برای درخواست تعمیرکار خودرو هستید»، «نزدیک ‌ ترین تعمیرگاه را پیدا کنید، مشخصات این تعمیرگاه را بررسی کنید و از قابلیت مسیریابی تا محل تعمیرگاه استفاده کنید» و... نوع خدمات ‌ دهی را به مشتریان معرفی می ‌ کنند. گستره اینترنت در جهان امروز به وسعت کره ‌ زمین بوده و هرجایی که اینترنت وجود نداشته باشد، نوعی عقب ‌ ماندگی اجتماعی محسوب شده و عقبگرد سیاسی و اقتصادی پیامد آن خواهد بود. صنعتگران هم در انجام فعالیت ‌ های خود وابستگی زیادی به شبکه ‌ ها و وب ‌ سایت ‌ ها داشته و اختلال در آن، روزها و ماه ‌ ها امور را با تاخیر همراه می ‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*