جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18070
تاریخ انتشار: 1401/04/14 00:48
تاثیر ترس از رکود اقتصادی فراتر از بازگشایی اقتصاد چین

بازارهای کالایی از سکه می‌افتند

نرخ فلزات پایه ظرف ۳ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با عقبگرد قیمتی ۲۰درصدی روبه‌رو شد.

واهمه از رکود اقتصاد جهانی و فرار تقاضا از بازارهای کالایی، مهم‌ترین دلیل این افت نرخ بود. در این شرایط کاهش محدودیت کرونایی در چین اگرچه توانسته است به بازگشت اقتصاد به مسیر رشد و افزایش تولید در این کشور کمک کند، اما تقاضا همچنان تحت‌فشار کاهشی قرار دارد و این موضوع تضعیف‌کننده قیمتی در بازار فلزات است.

بهبود داده‌های اقتصادی چین نتوانست به‌تثبیت جریان رشد نرخ در بازار فلزات پایه منجر شود؛ به این ترتیب بهای فلزات غیرآهنی پس از آنکه ظرف روزهای ابتدایی هفته در مسیر رشد نرخ قدم برداشت، در ۲ روز پایانی وارد سراشیبی سقوط نرخ شد و هفته منتهی به اول ژوئیه ۲۰۲۲ را با زیان به‌اتمام رساند.

به‌گزارش اکوایران، شاخص قیمتی فلزات پایه در بورس فلزات لندن ظرف این هفته کاهشی یک درصدی داشت و به ۳هزار و ۸۷۸ واحد رسید. این شاخص که معیاری از نوسان نرخ آلومینیوم، مس، نیکل، سرب، روی و قلع معامله‌شده در بورس فلزات لندن است، در ماه ژوئن کاهشی ۱۴.۲درصدی را به‌ثبت رساند.

سقوط ۲۰درصدی ارزش در 3ماهه دوم ۲۰۲۲

ماه ژوئن دوره سقوط نرخ در بازارهای کالایی بود؛ عقبگرد قیمتی شامل کالاهای زیرگروه انرژی، مواد غذایی، فلزات گرانبها، فلزات صنعتی و آهن و فولاد شد. برآوردها از کاهش ۲۰درصدی نرخ فلزات پایه در 3 ماهه دوم سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

 این افت نرخ در حالی رقم خورد که نرخ انرژی در این زمان بالا بود و این موضوع به افزایش هزینه تولید منجر شد، به‌نحوی که برخی تولیدکنندگان اقدام به کاهش یا توقف تولید کردند.

محدودیت تقاضا مانع صعود نرخ آلومینیوم

آلومینیوم هم در معاملات آتی کامکس در هفته جاری حدود ۰.۵ درصد ارزش خود را از دست داد و این هفته را با نرخ ۲هزار و ۴۴۴ دلار به‌ازای هر تن به پایان رساند. ترس از رکود اقتصاد جهانی در بازار این فلز نیز غلبه کرده و به این ترتیب شاهد بی‌محلی آلومینیوم به داده‌های اقتصادی چین هستیم. در عین حال برخی تحلیلگران بر این باورند که رشد شاخص مدیران خرید چین در ماه ژوئن متاثر از بهبود فعالیت تولیدی و عرضه رخ داده، اما در این زمان بخش تقاضا همانند عرضه بهبود پیدا نکرده است و به این ترتیب بهای فلزات پایه بدون حمایت تقاضا، در سراشیبی سقوط نرخ قدم برداشته است. آلومینیوم ظرف ماه ژوئن کاهش قیمتی ۱۲درصدی را در معاملات آتی بورس نیویورک به‌ثبت رساند.

سیگنال‌های تورمی قوی‌تر از حمایت چین از اقتصاد ظاهر شد

در شرایطی که بازارهای کالایی با واهمه تشدید تورم و رکود اقتصادی ناشی از افزایش سیاست انقباضی روبه‌رو هستند، تورم در منطقه یورو برای ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسید. این خبر با تقویت احتمال تشدید سیاست انقباضی، سیگنال کاهشی قوی به بازارها ارسال کرد؛ سیگنالی که در شرایط کنونی به‌مراتب قوی‌تر از محرک‌های فعلی اعمالی است که از سوی دولت چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد، تصویب و اجرایی شده است.

فلز سرخ در کف کانال قیمتی ۱۶ماهه

از مهم‌ترین اتفاقات بازار فلزات در هفته اخیر، سقوط نرخ مس به کانال ۷هزار دلاری بود. روز جمعه اول ژوئیه فلز سرخ برای ساعاتی کانال ۸هزار دلاری را از دست داد و در اواسط روز با نرخ ۷هزار و ۹۷۷دلار به‌ازای هر تن به‌فروش رفت، همچنین مس در معاملات آتی کامکس هم در روز جمعه تا ۳.۶ دلار به‌ازای هر پوند عقب‌نشینی قیمتی داشت و در کف کانال قیمتی ۱۶ماهه، با ژوئن ۲۰۲۲ خداحافظی کرد.

در شرایطی مس هفته اخیر را کاهشی به پایان رساند که شاخص مدیران خرید چین برای ماه ژوئن افزایشی اعلام شد و انتظار می‌رفت که بازگشت بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا به‌مسیر رشد، بتواند فلز سرخ را با رشد نرخ مواجه کند، اما ترس از رکود اقتصاد جهانی، اثرگذاری به‌مراتب بالاتری در بازار مس بر جای گذاشت و باعث شد این فلز ظرف یک هفته اخیر، کاهش قیمتی ۳.۷درصدی را در معاملات کامکس تجربه کند.

به این ترتیب باید اذعان کرد که بازگشت دوباره چینی‌ها به مسیر تولید نتوانست از رشد قیمتی مس و البته سایر فلزات صنعتی حمایت کند. برخی تحلیلگران بازگشت شاخص مدیران خرید چین به بیش از ۵۰واحد برای ماه ژوئن پس از ۴ ماه را نتیجه کاهش محدودیت کرونایی و نه احیای اقتصادی دانسته و علت بی‌توجهی فلزات به این داده اقتصادی را نیز همین موضوع عنوان می‌کنند.

سخن پایانی

در طول هفته‌های گذشته شاهد روند نزولی نرخ فلزات و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بوده‌ایم. این روند نزولی نرخ در هفته‌های اخیر به‌قدری شدت گرفته که ترس از فراگیر شدن رکود اقتصادی را در دنیا افزایش داده است. برهمین اساس نیز، دولت چین تلاش کرد با تزریق نقدینگی و محرک‌های اقتصادی، دوباره اقتصاد خود را به مسیر رشد بازگرداند، اما باید اقرار کرد که این اقدامات تاکنون آنقدرها هم نتیجه‌بخش نبوده است. شاخص قیمتی بورس فلزات لندن در ماه ژوئن افتی ۱۴درصدی را به‌ثبت رساند، بنابراین باید اعتراف کرد که شاخص مدیران خرید بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا (کشور چین) به‌سطحی بیش از ۵۰واحد پس از ۴ماه نیز، نتوانست مانع این سقوط قیمتی باشد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8gve