-
در رویداد انتقال فناوری هیات‌علمی فناور بررسی شد

راهکارهای بهبود کیفیت فضاهای صنعتی

رویداد انتقال فناوری هیات‌علمی فناور با موضوع ارتقای کیفیت فضای صنعتی به منظور افزایش راندمان و بهره‌وری تولید به همت سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه با همکاری واحد خدمات به اعضا، امور تشکل‌ها و دفاتر منطقه‌ای برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، حمید منتظرالقائم، سرپرست سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه در ابتدای این رویداد به معرفی سرای نوآوری پرداخت. وی همچنین به ۱۸ دپارتمان تخصصی ایجاد‌شده در این مرکز اشاره کرد و معرفی دپارتمان تخصصی طراحی فضای اداری، تجاری و صنعتی را از موضوعات این نشست خواند.

در ادامه، الهام ناظمی، رئیس دپارتمان تخصصی فضای اداری، تجاری و صنعتی توضیحاتی درباره اهمیت معماری صنعتی داد.

وی کارخانجات نساجی اصفهان را در حالی جزو میراث معماری کشور عنوان کرد که امروزه به واسطه ناپایداری شرایط اقتصادی، بالابودن ریسک سرمایه‌گذاری و سرعت تحولات اقتصادی-فناوریکی معماری صنعتی ما به سوله‌سازی محدود شده است.

رئیس دپارتمان تخصصی فضای اداری، تجاری و صنعتی تفاوت نگاه به حوزه صنعت در ایران و کشورهای اروپایی را موجب تنزل کیفیت فضاهای صنعتی کشور دانست و تاکید کرد: برای افزایش بهره‌وری در واحدهای صنعتی باید کیفیت این فضاها بهبود یابد.

ناظمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ارتقای سطح بازدهی کارکنان فضاهای صنعتی، رفع مشکلات توسعه آتی این فضاها و... پرداخت. قسمت پایانی این رویداد نیز به پرسش و پاسخ و ارائه مشاوره تخصصی به فعالان اقتصاد اختصاص داده شد.

استقرار مدیریت توسعه سرزمینی

در همین حال علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان اظهار کرد: براساس اسناد برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور استقرار نظام یکپارچه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه سرزمینی و تنظیم روابط ارکان آن در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا تهیه طرح جامع منطقه اصفهان به‌عنوان نخستین طرح فراشهری کشور در مقیاس منطقه‌ای در دهه ۶۰ تهیه شد و در سال ۱۳۶۵ به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این طرح با پیشنهاد محورهای فعالیتی و زیست‌محیطی و سیاست‌های آمایشی از جمله سیاست ایجاد شهرهای جدید مجلسی و بهارستان نقطه عطفی در ساماندهی منطقه کلا‌شهری اصفهان به شمار می‌روند، اذعان کرد: از نکات جالب توجه طرح جامع منطقه‌ای اصفهان می‌توان به آمایش جمعیت و فعالیت برمبنای ظرفیت‌های محیطی، توجه ویژه به موضوع کمبود آب، حفظ اراضی کشاورزی و حساسیت‌های زیست‌محیطی جلگه زاینده‌رود اشاره کرد.

وی‌ ادامه داد: پس از تجربه موفقیت‌آمیز طرح جامع منطقه‌ای اصفهان و براساس رویکردهای وزارت مسکن و شهرسازی وقت در دهه ۷۰ تهیه طرح‌های فراشهری در مقیاس ناحیه‌ای نیز مد نظر قرار گرفت.

قاری‌قرآن اضافه کرد: این طرح‌ها براساس مطالعات سطح ملی ۴ طرح ناحیه‌ای و با پوشش ۱۰۰ درصدی شهرستان‌های استان شامل‌ طرح ناحیه مرکزی (مصوب ۱۳۸۲)، طرح ناحیه غرب (مصوب ۱۳۸۵)، طرح ناحیه شمال شرق (مصوب ۱۳۸۷) و طرح ناحیه جنوب (مصوب ۱۳۸۸) تهیه و به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران رسید.

وی بیان کرد: طرح جامع مجموعه شهری اصفهان نیز از جمله طرح‌های فراشهری است که در سال ۱۳۹۲ به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هرچند بنا به سابقه تاریخی پیش‌گفته استان اصفهان در تهیه طرح‌های فرا‌شهری به شکل امروزین آن پیشگام بوده و طرح‌های تهیه‌شده از پوشش سرزمینی کاملی برخوردار بوده‌اند اما امروزه به دلیل بروز مسائل و مشکلات جدید و پیش‌بینی‌‌نشده‌ای همچون کاهش شدید میزان رشد جمعیت، خشکی زاینده‌رود، محدودیت‌های منابع آب و خاک، فرونشست اراضی، شکل‌گیری جزایر حرارتی، بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی شاهد نبود انطباق نتایج و خروجی طرح‌های یادشده با شرایط و نیازهای فضایی و کالبدی امروز و همین‌طور نبود انطباق با روندها و برنامه‌های توسعه‌ای ازجمله سند آمایش استان هستیم.

وی تصریح کرد: طرح‌های یادشده نیازمند بازنگری برمبنای شرایط و دیدگاه‌های جدید هستند.

قاری‌قرآن یکی دیگر از چالش‌های اساسی اصفهان در غیاب طرح‌های ناحیه‌ای و منطقه‌ای بهنگام و مبتنی‌بر واقعیت، را اخذ تصمیمات فضایی-کالبدی مربوط به اراضی داخل و خارج از حریم شهرهای استان به صورت موردی و اقتضایی دانست.

وی ادامه داد: بهنگام‌سازی طرح‌های فراشهری و کاربست بیش‌ از پیش آنها موجب پیشگیری از تصمیمات متفرق و افزایش اعتقاد و باور به نظام برنامه‌ریزی یکپارچه استانی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان گفت: بر این اساس، بازنگری طرح‌های یادشده مبتنی‌بر واقعیت و با مدنظر قرار دادن دیدگاه‌های نوین و آمایش جمعیتی و فعالیتی متناسب با نیازهای توسعه‌ای باعث انسجام تصمیم‌گیری و توانمند شدن نظام برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین