یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 107167
تاریخ انتشار: 1402/12/22 06:29

افتتاح حساب کدام بانک‌ها غیرحضوری است؟

با پیشرفت فضای دیجیتال، خدمات بانکی به ‌سمت آنلاین‌شدن در حال حرکت است. افتتاح حساب آنلاین، یکی از به‌روزترین تحولات فرایند بانکی به‌ شمار می‌رود که راحتی آن، افراد را از دغدغه معطل‌شدن در ترافیک سرسام‌آور خیابان، انتظار در صف کلافه‌کننده بانک و کاغذبازی‌هایی که وقت زیادی را از آن‌ها می‌گیرد، خلاص می کند.
افتتاح حساب کدام بانک‌ها غیرحضوری است؟

با پیشرفت فضای دیجیتال، خدمات بانکی به ‌سمت آنلاین‌شدن در حال حرکت است. افتتاح حساب آنلاین، یکی از به‌روزترین تحولات فرایند بانکی به‌ شمار می‌رود که راحتی آن، افراد را از دغدغه معطل‌شدن در ترافیک سرسام‌آور خیابان، انتظار در صف کلافه‌کننده بانک و کاغذبازی‌هایی که وقت زیادی را از آن‌ها می‌گیرد، خلاص می کند.

اگر با این قابلیت جدیدی که اکنون بانک‌ها در سرویس‌دهی‌های خود گنجانده‌اند، آشنایی نداشتید، حتما شگفت‌زده می‌شوید و می‌خواهید بدانید که چه مراحلی را باید برای افتتاح حساب آنلاین طی کنید؛ این‌که کدام بانک‌ها این امکان را در اختیار شما قرار داده‌اند تا از راه دور، خزانه‌ای برای سرمایه‌گذاری خود تهیه کنید؟ در این مقاله، به پاسخ همه این سوالات می‌رسید.

چرا خدمات بانکی الکترونیکی شد؟

شیوع کرونا، یک توفیق اجباری در گسترش استفاده از ابزارهای آنلاین و فضای دیجیتال بود. این بیماری، با همه آسیب‌هایی که به جامعه ما وارد کرد، به‌خوبی توانست فرهنگ استفاده بهینه از امکانات اینترنت را بین مردم نهادینه کند. در این بین، افتتاح حساب آنلاین یکی از مهم‌ترین خدماتی بود که روزانه افراد زیادی به‌منظور آن، به بانک‌ها مراجعه می‌کردند و به‌اتفاق، زمان زیادی هم ماندگار می‌شدند.

ورود خدمات بانکی به قلمرو عملیات‌ الکترونیکی، باعث شد که سرعت متقاضیان افزایش یابد و کم‌تر درگیر کاغذبازی‌ها شود. این مسئله همچنین به حفظ محیط‌زیست و منابع جنگلی کمک بسیاری کرد. وقتی تعداد مراجعین بانک کم‌تر شود، کارمندان هم با آرامش و تمرکز بیشتری مشغول فعالیت خواهند شد.

همه این مزایا، باعث شد که خیلی از بانک‌ها زیرساخت امکان افتتاح حساب غیرحضوری، اعم از ثبت امضای الکترونیکی یا فرایند اعتبارسنجی را فراهم کنند. البته شیوه اجرایی آن و نوع اپلیکیشن‌ها، ممکن است با دیگری متفاوت باشد. در ادامه، مطالب بیشتری در این‌ زمینه می‌خوانید.

محدودیت‌های نبود امکان افتتاح حساب آنلاین در گذشته چه بود؟

تا همین چند دهه پیش، تمام خدمات پایه و غیرپایه بانکی، به‌صورت فیزیکی در شعب بانکی صورت می‌گرفت. متقاضیان باید در یک بازه زمانی تعیین‌شده، به بانک مراجعه می‌کردند و ساعت‌ها معطل می‌شدند تا یک حساب ناقابل باز کنند یا اموری مانند کارت به کارت، پرداخت قبض و ثبت‌نام دریافت چک را انجام دهند.

این موضوع، برای شاغلان، محصلان یا حتی خانم‌های خانه‌دار سخت بود. به‌خصوص اینکه هیچ‌کس طرفدار صرف وقت در مکانی شلوغ و پرسروصدا که گاهی امکان گلاویز شدن کارمندان و مشتریان در آن وجود داشت، نبود؛ اما به‌ مرور زمان، دیجیتالی‌شدن فرایندهای مختلف به‌ویژه بعد از همه‌گیری بیماری کرونا، افراد را از دغدغه حضور در بانک‌ها آزاد کرد.

در سایه قابلیت‌ افتتاح حساب غیرحضوری، آن دسته از افراد که به‌ دلیل کهولت سن و ناتوانی جسمی و حرکتی، قادر به حضور در شعب بانکی نیستند، این فرصت را یافتند تا به‌شکل غیرحضوری تسهیلات بگیرند و از خدمات بانکی بهره‌مند شوند.

کدام بانک‌ها، امکان افتتاح حساب آنلاین دارند؟

با اینکه اکثریت بانک‌های ایرانی خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند ولی افتتاح حساب، از آن دست خدماتی به‌ حساب می‌آید که به‌ طور کامل به سیستم بانکداری الکترونیکی نفوذ نکرده است. البته جای نگرانی نیست و امید داریم که این امر هم مانند سرویس‌های سیستم صیاد، به بستر اینترنت پیشروی کند.

لیست بلندبالایی که در ادامه می‌‌خوانید، معرفی بانک‌هایی هستند که افتتاح حساب غیرحضوری را به سبد خدمات خود افزوده‌اند و شما می‌توانید با تکمیل فرم این شعب، مقصدی امن برای ذخیره اموال و سرمایه‌گذاری داشته باشید.

بانک پارسیان

بانک ملی

بانک ملت

بانک سپه

بانک تجارت

بانک سامان

بانک مهر اقتصاد

بانک آینده

بانک پاسارگاد

بانک صنعت و معدن

بانک کشاورزی

بانک مسکن

بانک توسعه تعاون

پست‌بانک ایران

بانک اقتصاد نوین

بانک کارآفرین

بانک سینا

بانک خاورمیانه

بانک شهر

بانک گردشگری

بانک حکمت ایرانیان

بانک قوامین

بانک سرمایه

بانک ایران‌زمین

قرض‌الحسنه رسالت

قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک ملل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بانک‌هایی که افتتاح حساب آنلاین ندارند

بانک‌هایی هم هستند که خدمات آن‌ها به ‌طور کامل آنلاین نشده است و شما برای تکمیل فرایند افتتاح حساب، باید حداقل یک‌بار به این شعب مراجعه کنید. به‌‌عنوان مثال، صادرات و رفاه، نمونه‌ای از این مراکز هستند.

گفتنی است که افتتاح حساب غیرحضوری، در بانک‌هایی که عنوان قبل نام بردیم، در صورتی امکان دارد که شما در گذشته کاربر آن‌ها بوده‌اید.

مراحلی که برای افتتاح حساب آنلاین باید طی کنید

افتتاح حساب غیرحضوری در بانک‌ها، شرایط خاص خود را دارد چون هر بانک، اپلیکیشن مختص به خود را تعریف کرده است و برخی از آن‌ها هم مشتری را برای افتتاح حساب غیرحضوری، به یکی از صفحات وب‌سایت دعوت می‌کنند؛ اما به‌طورکلی، همه آن‌ها پیرو شالوده یک‌سانی هستند.

بدین شکل که شما بعد از ورود به سامانه مد نظر و وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده، از قبیل کد ملی و شماره‌تلفن همراه، وارد مرحله بعدی ثبت‌نام می‌شوید. در مرحله بعد، به ‌منظور احراز هویت، مدارک شناسایی خود را بارگذاری می‌کنید. برخی از سامانه‌ها به تصویر کارت ملی و تصویر شخص متقاضی اکتفا می‌کنند.

در صورت موفقیت‌آمیز‌بودن احراز هویت و تایید ثبت‌نام، افتتاح حساب شما صورت می‌گیرد و می‌توانید از خدماتی مانند درخواست صدور غیرحضوری کارت، استعلام گردش حساب، سرویس‌های پرداختی و استعلام قبض، خدمات بیمه، چک و بی‌نهایت امور دیگر بهره‌مند شوید.

مهم‌ترین مزیت‌های افتتاح حساب آنلاین در بانک‌های ایرانی

با پیشرفت تکنولوژی، مردم خواهان این شدند که شکل جدیدی به فعالیت‌های خود ببخشند و برخی از امو روزمره خود را از قالب فیزیکی خارج کنند. آنلاین‌شدن امور مالی و بانکی نخستین برنامه‌ای بود که به‌محض اجرا، مورد استقبال واقع شد.

با این سیاست، حجم کاری کارمندان شعبه کاهش یافت و تایید اطلاعات و احراز هویت مشتریان، با دقت و تمرکز بالایی صورت گرفت. افراد توانستند در هر ساعت از شبانه‌روز و بدون درنظرگرفتن محدودیت‌های جغرافیایی، به سامانه‌های بانکی دسترسی داشته باشند، حساب باز کنند و از سایر خدمات آن بهره لازم را ببرند.

افتتاح حساب بانک کاملا غیرحضوری

با افتتاح حساب آنلاین، این امکان برای مشتریان فراهم شد تا بدون مراجعه حضوری به شعب بانکی، توانایی ایجاد حساب‌های گوناگون را داشته باشند. تا چند سال قبل، این‌گونه خدمات جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و انجام فرایند احراز هویت متقاضیان، فقط با حضور در بانک‌ها ممکن بود.

امروز، با پیشرفت فناوری، هر کدام از بانک‌ها سامانه‌ای امن طراحی کردند که اطلاعات افراد را به‌ شکلی دقیق ضبط و ثبت می‌کنند؛ بنابراین، امکان افتتاح حساب، هم به‌صورت حضوری وجود دارد و هم غیرحضوری تا افراد بسته به شرایط خود، بتوانند یکی از شیوه‌ها را برگزینند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vjy5j