چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 2967
تاریخ انتشار: 1400/07/18 10:44

عراق در سکوت انتخاباتی

بعد از حدود ۳ ماه فعالیت انتخاباتی که از آن به‌عنوان طولانی‌ترین زمان تبلیغات انتخاباتی در عراق یاد شده، بالاخره این کشور ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری عمومی، وارد سکوت انتخاباتی شد

.به گزارش ایرنا، تبلیغات انتخاباتی برخی از جریان‌های سیاسی از ۸ ژوئیه (۱۷ تیر ۱۴۰۰) آغاز شد و به‌گفته برخی از رهبران این جریان‌ها، شروع زودهنگام تبلیغات برای قرار دادن دولت در برابر امر انجام شده و برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن بوده است.

در طول ماه‌های گذشته همواره نگرانی از برگزار نشدن انتخابات در موعد مقرر آن وجود داشت و برخی از تشکل‌های سیاسی نوظهور از جمله مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، به‌صراحت خواهان تاخیر انتخابات و برگزار نشدن آن بودند.

برخی از این تشکل‌ها، به‌دلیل اصرار جریان‌های سیاسی بزرگ بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر (۱۰ اکتبر/۱۸ مهر ۱۴۰۰)، از شرکت در انتخابات سر باز زده و برخی مدعی کناره‌گیری از انتخابات شدند.ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» و پاره‌ای جریان‌های دیگر پیشاهنگ شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی بودند که از آن به‌عنوان طولانی‌ترین زمان تبلیغات در عراق یاد شده است. بعد از ۳ ماه تبلیغات و رقابت سخت سیاسی بین جریان‌های مختلف، از روز شنبه (۲۴ ساعت قبل از انتخابات عمومی) و تنها یک روز بعد از انتخابات خاص، عراق روی آرامش به خود دیده و وارد سکوت انتخاباتی شد.

براساس قانون انتخابات، ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری عمومی، کل فعالیت‌های تبلیغاتی جریان‌های سیاسی در سراسر کشور متوقف می‌شود و همه خود را برای شرکت در رای گیری عمومی آماده می‌کنند.نقض این مقررات، مستوجب مجازات‌هایی علیه گروه‌ها و تشکل‌هایی است که آن را نقض می‌کنند و ممکن است به حذف از شرکت در انتخابات منجر شود.انتخابات خاص برای نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان روز گذشته با حضور گسترده این اقشار همراه بود، به‌نحوی که میزان مشارکت در آن ۶۹ درصد اعلام شد. کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد نتایج رای‌گیری خاص را بعد از برگزاری انتخابات عمومی یکشنبه (۱۰ اکتبر/۱۸ مهر ۱۴۰۰) اعلام می‌کند.

گزارش‌های غیررسمی حاکی است که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در رای‌گیری خاص بیشترین آرا را به‌دست آورده و ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» بعد از آن قرار گرفته است.شگفتی‌ساز انتخابات خاص فهرست انتخابی جدید «جنبش حقوق» به رهبری «حسین مونس» (نزدیک به گروه مقاومت کتائب حزب‌الله) بوده که گفته می‌شود توانسته در مرتبه سوم قرار گیرد.

رای گیری عمومی که قرار است امروز (یکشنبه) برگزار شود، پیروز نهایی انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق را مشخص خواهد کرد. عراق در نتیجه اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ و استعفای دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» و شکل‌گیری دولت موقت «مصطفی الکاظمی»، برای خروج از بحران خلأ دولت منتخب، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت و بر اساس آن مهم‌ترین ماموریت دولت موقت الکاظمی، زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vdz64