-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

محاسبه سرمایه گذاری و سود پرورش بره پرواری در سال ۱۴۰۲

پرورش و پرواربندی بره، به معنای خرید دام سبک (با وزن بین 20 تا 30 کیلوگرم) و نگه‌داری آن برای مدت زمان معین با استفاده از جیره‌ای مناسب و اقتصادی، و در نهایت عرضه‌ی آن به بازار جهت کسب سود و درآمد است.

محاسبه سرمایه گذاری و سود پرورش بره پرواری در سال ۱۴۰۲

پرورش و پرواربندی بره، به معنای خرید دام سبک (با وزن بین 20 تا 30 کیلوگرم) و نگه‌داری آن برای مدت زمان معین با استفاده از جیره‌ای مناسب و اقتصادی، و در نهایت عرضه‌ی آن به بازار جهت کسب سود و درآمد است. به طور کلی، پرورش و پرواربندی بره سه تا چهار بار در سال انجام می‌شود و این زمانبندی بسته به شرایط محیطی و جغرافیایی متغیر است. هدف ما در اینجا بررسی سود، زیان و سرمایه‌ای است که برای پرورش و پرواربندی بره نیاز است، در نظر گرفته‌شود.

در سال گذشته (1401)، با آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی و لغو ارز دولتی، قیمت‌های مرتبط با تهیه خوراک دامی، مانند کنسانتره و خوراک، به صورت چشمگیری افزایش یافت. اما در اوایل سال 1401، با توجه به عدم تغییرات در قیمت دام زنده (میانگین 60 تا 75 هزار تومان)، پرورش گوسفند و بره پرواری به صرفه نبود. اما در اواخر همان سال، با افزایش ناگهانی قیمت دام زنده (گوسفند و بره)، پرورش و پرواربندی بره مورد توجیه قرار گرفت. قبل از هر چیز باید به سوالات پاسخ دهیم:

چرا باید پرواربندی بره انجام دهیم؟

هر شغلی در ابتدا به علاقه و پشتکار نیاز دارد. پرواربندی بره در کشورمان در گذشته رواج داشته و تاکنون با توسعه علمی بهبود یافته و بازدهی بیشتری دارد.

آیا پرواربندی بره در سال جاری سودده است؟

بررسی سود و درآمد پرواربندی بره در این دو سال اخیر متوجه شدیم که دامداری و پرواربندی گوسفند و بره در ضرر قرار داشته‌اند. دلیل آن عدم افزایش قیمت دام و افزایش هزینه‌ها مخصوصاً هزینه‌های خوراک است.

بررسی سود پرواربندی بره در سال ۱۴۰۲:

در ادامه علاوه بر تغییرات قیمتی، به بررسی سود و درآمد پرورش و پرواربندی گوسفند و بره پرداختیم. میانگین قیمت پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال ۱۴۰۲ برای هر کیلو دام زنده ۱۵۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است. همچنین برای خرید بره سبک، باید حدود ۴ میلیون تومان هزینه شود.

طبق استانداردهای فرمول خوراک بره پرواری ، بره سبک در ابتدا با روزی یک کیلو پرواربندی را شروع و در وزن‌های ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم روزانه ۲ تا ۲٫۲ کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند. هزینه رژیم غذایی نوشته شده برای هر کیلو ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است. همچنین یک بره پرواری در یک دوره سه ماهه بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم خوراک مصرف می‌کند که با متوسط قیمت هر کیلو ۱۹۰۰ تومان، به طور کلی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بنابراین، ما برای خرید بره ۴ میلیون تومان، برای خوراک ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای بهداشت و درمان ۱۵۰ هزار تومان در نظر می‌گیریم.

هزینه هر راس دام بدون محاسبه کارگری و اب و برق برابر ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است، و اگر هر راس دام را در وزن ۵۰ کیلو به بازار عرضه کنیم، درآمد کلی هشت میلیون تومان خواهد بود.

بررسی سود پرواربندی بره با ۱۰۰ راس:

ما هزینه‌ها و سود یک راس بره را در نظر گرفته‌ایم. حالا برای ۲۰۰ راس، سود و درآمد تخمینی را حساب می‌کنیم. از ۱۹۶ بره (۴ بره کسر تلفات) برای فروش در نظر می‌گیریم.

۱۹۶ (تعداد دام در یک دوره) × ۵۰ (وزن دام) × ۱۶۰۰۰۰ تومان (قیمت واحد دام) = ۱,۵۶۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان (مبلغ فروش)

کاهش هزینه‌ها: ۲۰۰ (تعداد دام) × ۶,۶۵۰,۰۰۰ تومان (قیمت خرید دام و خوراک و هزینه‌های منطقی) = ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (هزینه‌ها)

۱,۵۶۸,۰۰۰,۰۰۰ - ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ = ۲۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان سود ناخالص

هزینه کارگری برای ۲۰۰ راس بره پرواری در یک دوره بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که از مبلغ فوق کسر می‌شود.

همچنین، هزینه اجاره و آب و برق به طور ماهانه تقریباً ۱۰ میلیون تومان است، که در مجموع ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

همچنین، هر چه تعداد دام بیشتر باشد، سودآوری در بیشتر موارد بیشتر خواهد بود.

شرایط و محاسبات سود در دام‌های مختلف به همین شکل است. با محاسبات و دقت مناسب می‌توانید تقریبی از سود را در شرایط ثابت قیمت‌ها بدست آورید.

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش قیمت دام، صادرات گوشت به کشورهای همسایه است. در صورتی که خبر خروج دام انتشار یابد، ظرف یک روز هم می‌توان افزایش قیمت را در بازار دید.

در نظر باید داشت که با افزایش تعداد دام، بازدهی نیز بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، برای ۵۰ راس، یک کارگر کافی است و برای ۱۰۰ راس بره نیز همان یک کارگر کافی است، اما بازدهی کارگر در این حالت بیشتر خواهد بود.

نکات مهم قبل از شروع و سرمایه‌گذاری در پرواربندی بره:

ابتدا قبل از سرمایه‌گذاری و شروع فعالیت، می‌توانید با اجاره یک مکان به عنوان جایگاه پرواربندی به صورت یک یا دو دوره شروع به فعالیت کنید، تا اگر علاقه‌ای به این شغل نداشتید، سرمایه‌گذاری خود را در ساخت جایگاه و بنا نکرده باشید.

همچنین، به دلیل آسیب‌پذیری گوسفند به سرقت، بهتر است از تدابیر امنیتی مانند دیواره‌های محکم و بلند، نگهبان، دوربین مداربسته و انتخاب منطقه‌های امن برای فعالیت استفاده کنید.

آیا پرورش گوسفند بهتر است یا گوساله پرواری؟

این بستگی به شرایط، سرمایه و بازار دارد. شاید بپرسید چطور:

به عنوان مثال، یک شخص با قصد شروع با ۵۰ میلیون تومان گوساله پرواری، چند تا گوساله می‌تواند خرید کند؟ با توجه به اینکه گوساله در حال حاضر حدوداً با ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان معامله می‌شود و روزانه حدوداً ۶ تا ۹ کیلو خوراک مصرف می‌کند، با توجه به بازار. دوره پروار نیز حدود ۸ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. با این حال، شخصی که قصد شروع دامداری را دارد و منابع خاصی ندارد، قادر به خرید گوساله نخواهد بود. به دلیل تأخیر سوددهی و اینکه اگر یک گوساله از بین برود، خسارت زیادی متوجه شخص می‌شود، خرید گوساله و فروش آن در شرایط زنده اقتصادی مناسب نیست.

یکی از مشکلات دیگر برای مبتدیان، ناتوانی در تشخیص نژادها و خرید دام سالم است. در ادامه، تمام توضیحات را به طور کامل ارائه می‌دهیم. همراه ما باشید.

انتخاب بهترین نژادها برای پرواربندی بره:

در ایران، بهترین نژادهای معروف به افشاری، شال، مهربانی و کردی هستند. همچنین، می‌توان از نسل‌دهی استفاده کرد.

متأسفانه، دامداران مبتدی با مشکل راهنمایی در تشخیص نژادها برخورد می‌کنند، همچنین نمی‌توانند دام سالم را خریداری کنند. که برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم قبل از هر چیزی نژادهای مختلف گوسفند را بررسی کنید!

منبع: https://stdt.ir/category/blog/animal-husbandry/sheep/

برچسب ها : پرورش گوسفند,بره پرواری,دامداری,سود دامداری,سود پرورش گوسفند,هزینه پرورش گوسفند

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین