-

آفت/بلای خانمان سوزی که به صادرات پسته زد

گزارشی که لطیفی سخنگوی گمرک اعلام کرده نشان می‌دهد ۱۳۵هزار و ۳۲۲تن انواع پسته، به ارزش ۹۱۴میلیون و ۴۲۷هزار و ۸۲۶ دلار در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ کشور صادر شده است.

بر اساس این گزارش،‌ از مجموع صادرات ۱۳۵هزار و ۳۲۲ تنی پسته در سال قبل، ۱۱۵هزار و ۵۵۷تن آن، " پسته تازه با پوست " بود که ارزش آن ۶۹۶میلیون و ۴۳هزار و ۱۲۴دلار به ثبت رسیده است.
پنج کشور اول خرید پسته‌ های صادراتی با پوست به ترتیب چین با خرید ۱۹۹ میلیون دلار، هند با ۸۵ میلیون دلار ، روسیه با ۵۳ میلیون دلار، عراق با ۵۰ میلیون دلار و قرقیزستان با ۴۵ میلیون دلار بوده‌اند.صادرات انواع "پسته بدون پوست" نیز بیش از ۱۹ هزار و ۳۳۶تن و به ارزش ۲۱۵میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۲ دلار بوده است که کشورهای آلمان با خرید ۵۰ میلیون دلار، هند ۴۴ میلیون دلار، امارات ۲۹ میلیون دلار، عراق ۲۵ میلیون دلار و ترکیه ۱۳ میلیون، پنج مقصد صادرات این نوع پسته ایرانی گزارش شده‌اند.
در رابطه با میزان صادرات سایر پسته‌ها نیز ۴۲۹تن به ارزش دو میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۸۰ دلار نیز در این مدت بوده است. آنطور که سخنگوی گمرک اعلام کرده است به دلیل خشکسالی و آسیب به محصول پسته، کاهش تولید این محصول در سال گذشته و ورود پسته سایر کشورها به بازارهای جهانی، صادرات انواع پسته در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹کاهش ۳۳درصدی را در وزن و ارزش به همراه داشته است.


منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*