-

فاصله تورمی کشورهای جهان

بسیاری از مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می‌دهند که بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.

نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است

بسیاری از مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می ‌ دهند که بررسی ‌ های صورت ‌ گرفته حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.

در شرایط آشفته فشارهای تورمی جهانی در بحبوحه افزایش نرخ مواد غذایی و انرژی و اختلال در زنجیره تامین به ‌ دنبال همه ‌ گیری ویروس کرونا، جنگ بین روسیه و اوکراین تنش ‌ های عرضه و تقاضا را تشدید و با فشار به طرف مصرف ‌ کننده، رشد اقتصاد جهانی را تهدید کرد.

مشکلات اقتصادی ایران نیز از سویی متاثر از مشکلات بین ‌ المللی و از سوی دیگر متاثر از شرایط داخلی با بحران ‌ های جدی مواجه است؛ هرچند به گفته برخی از مسئولان، باتوجه به رویکردهای اتخاذشده در مدیریت فضای اقتصاد کلان ایران و تمهیدات و سیاست ‌ های اندیشیده شده، روند کاهشی نرخ تورم ادامه داشته و شاهد ثبات در بازار ارز، شتاب ‌ گیری رشد اقتصادی و سرمایه ‌ گذاری مناسب در فعالیت ‌ های اقتصادی خواهیم بود.

فارغ از صحت و سقم این ادعا، آنچه در ادامه می ‌ خوانید مقایسه نرخ تورم به ‌ عنوان یکی از شاخص ‌ های کلان اقتصادی ایران با نرخ این مولفه تاثیرگذار در اقتصاد سایر کشورهای جهان است.

مقایسه تورم ایران و جهان در سال ۲۰۲۲

مقایسه تورم ایران و جهان در سال گذشته میلادی نشانگر وضعیت نامساعد اقتصاد ایران در میان کشورهای توسعه ‌ یافته و حتی در حال توسعه
است.

به ‌ گزارش تجارت ‌ نیوز، مطابق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ . ۲ درصد رسید، این در حالی است که طبق آمار بانک جهانی، میانگین تورم سال
گذشته میلادی در دنیا ۳ . ۴ درصد بوده و تنها 4 کشور در این سال تورمی بالاتر از ایران را تجربه کرده ‌ اند.

مقایسه نرخ تورم ایران با سایر کشورهای جهان

براساس آمار صندوق بین ‌ المللی پول نرخ تورم ایران با نرخ تورم جهانی و سایر کشورهای جهان اختلاف بسیار زیادی دارد. افزایش نرخ تورم در پی افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ کالاها در سال ۹۸ بوده است. به گزارش ایمنا سازمان برنامه و بودجه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه ‌ های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت. طبق جزئیات این گزارش تورم ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۴ . ۲ درصد و همچنین در سال ۲۰۲۱ با اندکی کاهش ۳۳ . ۵ درصد پیش ‌ بینی شده، این در حالی است که تورم اروپا در همین سال ‌ ها کمتر از یک درصد در نظر گرفته شد. نرخ تورم جهان و کشورهای منتخب برای سال ‌ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از ۳ درصد کمتر در نظر گرفته شد. سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آمارهای صندوق بین ‌ المللی پول بر این نکته تاکید دارد که نرخ تورم ایران اختلاف فاحشی با نرخ تورم جهانی و کشورهای توسعه ‌ یافته دارد.

مقایسه نرخ تورم ایران با کشورهای همسایه

به گزارش ایسنا، ایران یکی از کشورهایی است که طبق اعلام بانک جهانی، در هر 3 سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ رشد مثبت را به ثبت ‌ رساند. با این وجود نرخ تورم ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه بالاتر
است.

۱ - ترکیه

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۷۲۰ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۸۶۳۳ . ۱ دلار

ضریب جینی: ۴۱ . ۹

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۷ . ۷ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۱۷ . ۷ درصد

۲ - ارمنستان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۱۲ . ۶ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۴۳۴۴ . ۸ دلار

ضریب جینی: ۲۹ . ۹

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۵ . ۵ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۶ . ۳ درصد

۳ - ایران

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۲۰۲ . ۸ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۲۴۱۴ . ۳ دلار

ضریب جینی: ۴۲

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۶ . ۷ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۴۲ . ۹ درصد

۴ - عراق

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۱۵۳ . ۷ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۳۸۲۳ . ۴ دلار

ضریب جینی: ۲۹ . ۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۰ . ۶ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۷ . ۵ درصد

۵ - روسیه

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۱۴۸۶ . ۹ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۱۰ هزار و ۶۹۰ دلار

ضریب جینی: ۳۷ . ۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۳ . ۱ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۶ . ۲ درصد

۶ - گرجستان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۱۵ . ۹ میلیارد
دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۴۲۹۷ . ۳ دلار

ضریب جینی: ۳۴ . ۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۳ . ۸ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۹ درصد

۷ - جمهوری آذربایجان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۴۲ . ۶ میلیارد
دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ : ۴۲۱۷ . ۸ دلار

ضریب جینی: اعلام نشده

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱ : ۷۳ سال

نرخ تورم پیش ‌ بینی ‌ شده در سال ۲۰۲۱ : ۵ . ۵ درصد

نرخ تورم در کشورهای اروپایی و امریکایی

در ایالات متحده امریکا هزینه ‌ های مصرف ‌ کننده در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافته و افزایش مخارج مصرف ‌ کننده در سه ‌ ماهه دوم و ترس از رکود اقتصادی پس از انقباض غیرمنتظره، اقتصاد این کشور را در 3 ماه اول سال کوچک کرده است. به ‌ گفته وزارت بازرگانی، هزینه ‌ های مصرف ‌ کننده که بیش از دوسوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می ‌ دهد، در ماه گذشته ۱ . ۱ درصد افزایش یافت.

طبق داده ‌ های وزارت کار ایالات متحده، نرخ تورم سالانه برای ایالات متحده ۸ . ۵ درصد برای ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۲ است که بالاترین نرخ تورم از دسامبر ۱۹۸۱ در این کشور است.

تورم سالانه با همه معیارها از هدف ۲ درصدی فدرال ‌ رزرو فراتر رفته و انتظار می ‌ رود بانک مرکزی نرخ بهره را ۰ . ۵ درصد افزایش
دهد.

هزینه ‌ های نیروی کار در امریکا نسبت به سال قبل ۴ . ۵ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۱ است. تورم بریتانیا در ماه مارس به ۷ درصد سالانه رسید -بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته- زیرا افزایش نرخ مواد غذایی و انرژی همچنان مصرف ‌ کنندگان را تحت فشار قرار می ‌ دهد و سیاست ‌ گذاران را با مشکل مواجه می ‌ کند.

بانک مرکزی انگلیس در 3 جلسه متوالی سیاست پولی، نرخ بهره را افزایش داده و هزینه ‌ های استقراض را از پایین ‌ ترین سطح تاریخی خود یعنی ۰ . ۱ درصد به ۰ . ۷۵ درصد افزایش داده، زیرا به ‌ نظر می ‌ رسد تورم را مهار کند، بدون اینکه مانع رشد اقتصادی شود.

بانک ‌ های مرکزی در سراسر جهان با یک اقدام متعادل بین مقابله با تورم فزاینده و نشانه ‌ های کاهش رشد اقتصادی روبه ‌ رو هستند، در حالی که جنگ روسیه و اوکراین بهبود اقتصادها از همه ‌ گیری کرونا را کاهش می ‌ دهد.

در فرانسه نیز نرخ تورم افزایش چشمگیری داشته و در مارس ۲۰۲۲ به ۴ . ۵ درصد رسید که بالاترین میزان از دسامبر ۱۹۸۵ بوده است. در فرانسه، شاخص نرخ مصرف ‌ کننده خدمات، به ‌ ویژه اجاره و خدمات حوزه مسکن، خدمات بهداشتی، حمل ‌ ونقل و ارتباطات بیشترین سهم را از سبد هزینه ‌ ای خانوار
دارند. آلمان نیز از افزایش نرخ تورم در ماه ‌ های اخیر در امان نبوده و برآوردهای اولیه نشان داد انتظار می ‌ رود نرخ تورم مصرف ‌ کننده آلمان در آوریل ۲۰۲۲ از ۷ . ۳ درصد در ماه مارس به ۷ . ۴ درصد برسد.

از طرف دیگر نرخ تورم کانادا در ژانویه سال ۲۰۲۲ به ۵ . ۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از سپتامبر ۱۹۹۱ است و به ‌ طور قابل ‌ توجهی بالاتر از انتظارات بازار ( ۴ . ۸ درصد) است.

نرخ تورم در کشورهای آسیایی

چین از جمله کشورهای آسیایی است که نسبتا با نرخ تورم پایین ‌ تری مواجه است. در سال ۲۰۲۱ ، متوسط نرخ تورم سالانه در چین حدود ۰ . ۸۵ درصد بود.

پیش ‌ بینی ‌ های صندوق بین ‌ المللی پول که در آوریل منتشر شد، نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۲ را حدود ۲ . ۱ درصد اعلام
کرد.

نرخ تورم سالانه چین در مارس ۲۰۲۲ از ۰ . ۹ درصد در 2 ماه قبل و بالاتر از برآوردهای بازار ( ۱ . ۲ درصد)، به بالاترین میزان در 3 ماه گذشته یعنی ۱ . ۵ درصد رسید.

چین در سال ۲۰۲۰ تورم نسبتا پایینی را در میان کشورهای نوظهور داشته است؛ با این حال این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند، زیرا نرخ تورم در کشورهای توسعه ‌ یافته اخیرا به ‌ سرعت در حال افزایش است، در حالی که قیمت ‌ ها در چین فقط به ‌ طور متوسط افزایش می ‌ یابد. در این میان سرعت رشد نرخ تورم در ژاپن کاهش یافته و طبق برآوردهای صورت گرفته در ژانویه ۲۰۲۲ به ۰ . ۵ درصد رسیده که از رشد ۰ . ۸ درصدی یک ماه قبل که تندترین سرعت در ۲ سال گذشته بوده، کمتر است و این آمار حاکی از پنجمین ماه متوالی افزایش نرخ تورم بوده است. در هند نیز نرخ تورم از ۴ . ۸۷ درصد در مارس ۲۰۲۱ به ۷ . ۶۸ درصد در مارس ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

طبق آمار منتشر شده ازسوی مراکز رسمی این کشور افزایش نرخ مواد غذایی بیشترین نقش را در افزایش نرخ تورم در هند داشته ‌ اند.

صندوق بین ‌ المللی پول اخیرا پیش ‌ بینی رشد اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ را از ۳ درصد به ۲ . ۵ درصد کاهش داده و در عین حال پیش ‌ بینی تورم خود را برای این کشور از ۳ . ۱ درصد به ۴ درصد ارتقا داده
است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*