فرصتی برای نمایش انسانیت
قربانعلی تنگشیر- مدرس دانشگاه
ارتباطات در دوران کرونا با تغییرات جدی همراه بوده است؛ بههمراه احساس مسئولیت، بهرهگیری از فناوریها و دستورالعملهای جدید و نمایشهای گوناگون سلبریتی در فضای مجازی.
سلبریتی بهمعنای ستاره و فرد مشهور دارای شخصیت و چهرهای محبوب و پرطرفدار در میان همه مردم دنیاست که مربوط به حوزه فعالیت خودش میشود.
هر فرد تاثیرگذار و مشهور و شناختهشدهای در عرصه سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ، سینما، موسیقی، ورزش و مدلینگ میتواند یک سلبریتی محسوب شود.
ستارهها این سلبریتی شدن را مدیون رسانهها هستند، چراکه زیر سایه این مشهور شدن میتوانند هم برای خود و هم صاحبان صنعت و ثروت درآمدزایی داشته باشند.
در نگاه کلان نیز مردم دنیا به سلبریتی توجه میکنند و آنها را میبینند و به آنها علاقه نشان میدهند. البته باید یادآوری کرد بعضی از سلبریتیها مراکز خیریه و درمانی بههمراه کمکهای بشردوستانه نیز دارند.
گاهی هم این اصل بر دنیای سلبریتی حاکم است که اکثرا بهدنبال پول درآورن، مشهور شدن و دنبال حاشیه رفتن و حاشیه کشیدن بقیه هستند. بعضی از آنها معتقدند ما یک بار زندگی میکنیم؛ پس هر جور که مایلیم روزگار میگذرانیم.
گاهی مشاهده شده این دست از افراد جامعه پول زیادی در میآورند، اما ظرفیت پولدار شدن را ندارند. غرور و حسادت پاشنه آشیل دنیای زیبای آنها میشود و... .
بیشتر مشتریان سلبریتیها جوانان هستند. این چهرهها اغلب از طریق رسانههای جمعی بهویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه اجتماعی به سرشناسیشان افزوده میشود و علت آن پرداختن زیاد به موضوعات چهرهها در رسانههاست. البته برخی از سلبریتیها هم ممکن است از راههای منفی نظیر اختلاس، اعتیاد، خشونت و تهمت زدن مشهور شوند. آنها مغزی از روزمرگی، الگویی شوقانگیز از زندگی نیک و رخصتی از تنشها و اضطرابهای مدرنیته در اختیار مردان و زنان معمولی میگذارند.
رمز موفقیت این گروه از افراد جامعه مخاطبان آنها هستند. سلبریتیها بدون مخاطب یا طرفدارانشان که آنها را خلق و از آنها حمایت میکنند هیچ نیستند.
افراد مشهور زیادی داریم که سلبریتی نیستند و بیشتر اوقات آثار و خدماتشان جهانی میشود. آنچه مسلم است این دست از افراد جامعه نیز مانند همگان دارای وجوه مشترک انسانی و اجتماعی هستند.
مهم آن است که از این جایگاه اجتماعی بهترین بهره در راستای نمایش انسانیت برده شود.