-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->بابک کلانی

تغییر رویکرد به سمت رویدادهای هوشمند

بابک کلانی-فعال اقتصادی

تغییر رویکرد به سمت رویدادهای هوشمند

کمیت و کیفیت شاخص ‌ های مثبت موثر بین فعالان تولید و بازار محصولات غیرنفتی در برابر شاخص ‌ های منفی آن، آن ‌ قدر ابتدایی، قدیمی، ناچیز و سنتی مدیریت می ‌ شود که کمابیش می ‌ توان تمام آنها را نادیده گرفت. از جمله مهم ‌ ترین این شاخصه ‌ های منفی، نقش پررنگ واسطه ‌ های دولتی و خصوصی و سنتی بودن روش ‌ ها و برنامه ‌ های تجارت و بازرگانی است. در این فرآیند، فعالان اقتصادی از زنجیره تولید تا بازار صادراتی، سنتی و جزیره ‌ ای عمل کرده و این مهم باعث شده، تاکنون برنامه ‌ های متعدد دولت ‌ ها، مشکل سرگردانی تنظیم بازار و موانع توسعه صادرات محصولات غیر نفتی را حل نکنند.به ‌ طورمثال، در طول یک سال گذشته، به ‌ دلیل عدم ‌ تمرکز در مدیریت و بهره ‌ برداری از فرصت ‌ های تجاری، بارها شاهد تغییرات و گسست ناگهانی در برنامه ‌ های تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی بودیم.در حالی که همزمان با این به ‌ هم ‌ ریختگی، مسئولان بدون هماهنگی با برنامه ‌ های بخش خصوصی، در حال رایزنی برای ریل ‌ گذاری و گشایش فرصت ‌ های تجاری و بازرگانی خارجی با کشورهای اطراف بودند و از طرفی، فعالان بخش خصوصی نیز بدون اطلاع از برنامه ‌ های دولت مشغول برگزاری نمایشگاه ‌ های حجمی، کنفرانس ‌ ها و همایش ‌ ها با همین هدف بودند. نکته قابل ‌ تامل اینکه تاکنون از استراتژی مدیریت یکپارچه و متمرکز برای بهره ‌ وری از فرصت ‌ های تجاری استفاده نشده و در نهایت، بی ‌ توجهی به این مهم منجر به بروز مشکلات زیر شده است:

1- فضای تنظیم بازار از تولید تا مصرف هدفمند نبوده و باعث شده است تا رفع موانع برای گشایش بازارهای صادراتی مرتبط همچنان انجام نشود.

۲ - تاکنون با تلاش ‌ های بسیار برای گشایش و توسعه بازارها و به ‌ دنبال آن، ترسیم استراتژی الگوی کشت و تنظیم بازار باثبات صادرات غیرنفتی به نتیجه مثمرثمر نرسیده ‌ ایم.

به ‌ طورقطع، شناخت، تثبیت و عملیاتی کردن استراتژی صحیح بهره ‌ برداری از برگزاری رویدادها به ‌ عنوان فرصت ‌ های تجاری، به ‌ تنهایی می ‌ تواند به توانمندسازی تولیدکنندگان محصولات صادرات ‌ محور بینجامد. همچنین می ‌ توان برای تولید پایدار موثر بر مهار تورم، تنظیم بازار و برندسازی واقعی محصولات غیرنفتی کشور راهکارهای عملیاتی، مشخص و زمان ‌ بندیشده ارائه داد.

در این بین برخی منتقدان نیز به طرح سوالاتی می ‌ پردازند که در ادامه می ‌ آید:

- راهکار و استراتژی جایگزین برای بازاررسانی سنتی و پرضرر فعلی چیست؟

- چگونه باید فرصت ‌ های نسل جدید رویدادهای دانش ‌ بنیان بهره ‌ ور تجارت و بازرگانی محصولات تولیدی غیرنفتی ایران را شناخت و آنها را به ‌ عنوان جایگزین روش ‌ های قدیمی مدیریت بازار این محصولات معرفی و تثبیت کرد؟

امروزه، حضور دنیای مجازی، تغییرات ناگهانی و گسترده ‌ ای را در تمام جهات پیش آورده و باعث شده است تا مدیریت یکپارچه و فوق ‌ تخصصی رویدادهای هوشمند تجاری و بازرگانی مانند نمایشگاه ‌ ها، کنفرانس ‌ ها و همایش ‌ ها، به مهم ‌ ترین و به ‌ روزترین راهکار مدیریت متمرکز و هوشمند اکوسیستم ‌ های موثر بدل شوند. این ابزار می ‌ توانند برای وصل حلقه ‌ های زنجیره تولید تا بازار وارد عمل و به امری ضروری و حیاتی در حفظ امنیت غذایی کشورهای پیشرفته محسوب شوند.مدل مدیریت یکپارچه برگزاری نسل جدید رویدادهای فوق ‌ تخصصی با رویکرد تبیین و توسعه زنجیره ‌ های ارزش محصولات، مهم ‌ ترین اصلاحی است که باید در برگزاری رویدادها صورت پذیرد. در این بین، رویکرد مدیریت ارزش مهم ‌ ترین راهکار برون ‌ رفت از گسست بازار و تولید است. بنابراین، رویدادهای هوشمند، به ‌ اندازه کافی گسترش و دوربینی دارند تا نیازهای آینده مصرف ‌ کنندگان را دریابند و چگونگی پوشش این نیازها را لحاظ کنند. در ادامه نیز، بازاریابی در قالب نیازسنجی و نیازسازی برای مشتریان محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*