چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 92988
تاریخ انتشار: 1402/06/08 04:38
رئیس‌جمهوری در سومین نشست خبری با رسانه‌ها:

آب، برق و گاز کم‌درآمدها رایگان می‌شود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده است، گفت: تاکید بر این است که حقوق حقه ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود.
آب، برق و گاز کم‌درآمدها رایگان می‌شود

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سومین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با قدردانی از اصحاب رسانه، ارتباط دولت و رسانه را دوسویه توصیف کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند مردم و مسئولان را با یکدیگر مرتبط کنند، به‌طوری‌که دولتمردان بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم قرار گیرند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکلات اساسی کشور گفت: با برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم، رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای در برنامه هفتم هدف‌گذاری شده است. رئیسی رایگان شدن آب، برق و گاز خانواده‌های کم‌درآمد را جزو برنامه‌های دولت دانست و افزود: رایگان شدن بیمه سلامت از برنامه‌های مهم دولت است، به‌طوری‌که در کشور کسی نباشد که تحت‌پوشش این بیمه نباشد؛ در همین ارتباط تاکنون ۶ میلیون نفر به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند. آیت‌الله رئیسی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی دولت با حرکت و اقدام همراه است، نه اینکه فقط لایحه برنامه هفتم به مجلس داده شود، خاطرنشان کرد: ما ناترازی برق را شناختیم. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و تا امروز ۷ هزار مگاوات با ایجاد نیروگاه‌ها برطرف شده است. آیت‌الله رئیسی بااشاره به اقدامات دوساله دولت افزود: کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در اختیار جبران شد و نرخ تورم نزدیک به ۶۰ درصدی به ۴۶ درصد کاهش یافت.

رشد اقتصادی به ۴ درصد رسید

رئیس‌جمهوری با یادآوری بهبود شرایط کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزود: در سایه این اقدامات، رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۴ درصد رسیده که نشان‌دهنده ایجاد امید در کشور است. آیت‌الله رئیسی کاهش نرخ تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، رشد بخش ماشین‌آلات تولید در کشور به ۱۹ درصد و ثبت رشد ۶ درصدی تولید را یادآور شد و گفت: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد، تلاش و پیشرفت در کشور است. وی در ادامه، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد را مثال زد و توضیح داد: ۲۳ استان اعلام می‌کنند که وضعیت بیکاری آنها متفاوت و یک‌سوم استان‌ها نگران بیکاری هستند، اما اشتغال ایجاد شده است. رئیس‌جمهوری به فعال شدن ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه‌تعطیل و تعطیل اشاره کرد و گفت: این آمار یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال و زمینه کار و فعالیت در کشور در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

رشد ۱۴درصدی تجارت با همسایگان

رئیس‌جمهوری از رشد ۱۴درصدی ارتباطات تجاری با همسایگان خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و در پی آن، سطح روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری ایران با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با افریقا، امریکای‌لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای و عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد.

میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشا تودی مبنی بر اینکه برخی ناظران نقش سازمان همکاری شانگهای و در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک شدن به کشورهای غربی است، اظهار کرد: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم، بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفت‌وگو با ما دارند. وی گفت: ما بارها گفته‌ایم که تنها پرونده سیاست خارجی ما، پرونده رفع تحریم‌ها نیست؛ پرونده ارتباط با کشورهای همسایه و امثال اینها نیز دنبال می‌شود و به‌موازات آن، عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در برابر تحریم‌های امریکا نقش‌آفرینی کند.

جامعه دوقطبی نیست

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره وجود التهاب در جامعه گفت: اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم و این التهاب بیشتر در جناح دشمن وجود دارد و آنها ملتهب هستند. وی تاکید کرد: در جامعه باوجود همه اختلاف‌نظرها، انسجام وجود دارد و این التهاب و دوقطبی شدن در حوزه‌های مختلف از سوی دشمن القا می‌شود. آیت‌الله رئیسی گفت: با شناختی که از جامعه داریم، نقاط اشتراک در بسیار بالاست، ضمن اینکه نقاط اختلافی هم وجود دارد که اشکالی هم ندارد، اختلافاتی هم اگر وجود دارد، با سخن کاهش پیدا می‌کند. رئیس‌جمهوری گفت: دشمن درصدد القای دوقطبی و چندقطبی در جامعه است که ما آن را قبول نداریم و معتقدیم جامعه ما در عین داشتن اختلافات، منسجم است.

در تولید کاغذ خودکفا می‌شویم

رئیس‌جمهوری بااشاره به تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش نرخ کتاب و حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوار گفت: دغدغه فرهنگی، دغدغه بسیار مهم و قابل‌توجهی است، نرخ کتاب مربوط به نرخ کاغذ است. ما می‌توانیم در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم، زیرا زمینه‌هایی برای خودکفایی داریم تا کاغذ وارد کشور نکنیم. وی با تاکید بر اینکه میزان تولید کاغذ در کشور قابل‌قبول نبود و باید افزایش پیدا می‌کرد، تصریح کرد: در این دو سال، تولید کاغذ افزایش چشمگیری پیدا کرده است و کتب درسی با کاغذ تولیدی داخلی، چاپ و توزیع می‌شوند. آیت‌الله رئیسی خودکفا شدن در تولید کاغذ را کاملا دست‌یافتنی دانست و گفت: گام‌هایی در راستای خودکفایی کاغذ برداشته شده و ارقام نشان می‌دهد تولید چندبرابر شده است و اگر یک گام دیگر هم برداریم، به خودکفایی کامل در تولید کاغذ خواهیم رسید. موضوع از سوی وزارت کشور با همکاری وزارت صمت و بخش‌های دیگر دولت دنبال می‌شود و به‌زودی به همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند، اعلام می‌کنیم که در تولید کاغذ به خودکفایی رسیدیم. روزنه‌ها پیدا شده‌اند و زمان آن هم، زمان دیری نخواهد بود و به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pygma