-

معجونی از مواد طبیعی: کنسانتره اسب و مزایای آن

اگر باشگاه سوارکاری دارید و اسب های بسیار زیادی را در آن نگهداری می کنید یا خودتان صاحب اسبی هستید و مراقبت از آن برایتان مهم است، تغذیه این حیوانات را جدی بگیرید. بدون شک می دانید که خوراک اصلی اسب ها، علوفه و یونجه است اما آیا تنها مصرف آن ها می تواند انرژی لازم برای اسب ها را در طول روز فراهم کند؟

معجونی از مواد طبیعی: کنسانتره اسب و مزایای آن

اگر باشگاه سوارکاری دارید و اسب های بسیار زیادی را در آن نگهداری می کنید یا خودتان صاحب اسبی هستید و مراقبت از آن برایتان مهم است، تغذیه این حیوانات را جدی بگیرید. بدون شک می دانید که خوراک اصلی اسب ها، علوفه و یونجه است اما آیا تنها مصرف آن ها می تواند انرژی لازم برای اسب ها را در طول روز فراهم کند؟ امروزه برای اینکه بتوان کمبودهای تغذیه ای اسب ها را جبران نمود معمولا از انواع کنسانتره اسب استفاده می کنند که در این مطلب پیرامون کنسانتره اسب و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

کنسانتره اسب چیست؟

کنسانتره اسب یک بخش کوچکی از تغذیه اسب است که معمولا جایگزین علوفه شده یا در کنار آن در رژیم غذایی اسب قرار می گیرد. کنسانتره ها شامل مواردی همچون ذرت، جوانه جو و حاوی آهن و فسفر می باشند. همچنین کنسانتره اسب می تواند منبع خوبی برای دریافت پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشد.

کنسانتره اسب در انواع مختلفی وجود دارد که ممکن است با توجه به نیاز اسب ها مانند افزایش وزن، افزایش انرژی، تقویت عضلات و یا حتی برای وضعیت جسمانی مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشیدکه تشخیص نیاز به کدام کنسانتره بر عهده دامپزشک است و سعی کنید در این میان به نیازهای خاص اسب خود توجه کنید تا از ایجاد مشکلات گوارشی و نقص های تغذیه ای جلوگیری کنید.

انواع کنسانتره برای اسب ها

اسب های بسیار زیادی وجود دارند که نیاز به کنسانتره برای تامین انرژی و تقویت دارند. برخی از گروه های خاص اسب ها که به کنسانتره های تخصصی نیازمند هستند شامل موارد زیر می باشد:

  • کنسانتره مخصوص مادیان باردار یا شیرده

کاملا واضح است که اسب های شیرده یا باردار علاوه بر احتیاجات بدن خود، نیازهای بیشتری جهت رشد جنین داخل رحم خود یا تولید شیر برای کره دارند. تغذیه اسب های باردار و شیرده از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است چراکه می تواند بر سلامت کلی جنین یا کره اسب تاثیر جدی داشته باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، از کنسانتره مناسب کمک بگیرید.

  • کنسانتره اسب مسابقه ای

امروزه نگهداری و پرورش اسب مسابقه ای بسیار با ارزش است که این کار توسط افراد متخصص انجام می شود. برای اسب های ورزشی که در مسابقات شرکت می کنند استفاده از کنسانتره یک امر ضروری و واجب است چراکه بدون آن نمی توان انرژی لازم را در اسب ها برای مسابقات ایجاد کرد. کنسانتره هایی که برای چنین اسب هایی مورد استفاده قرار می گیرند به صورت جزئی و خاص فرموله می شوند تا بتوانند به بدن اسب کمک بسیاری کنند. این کنسانتره ها برای اسب ها با فعالیت بدنی بالا حاوی مقادیر زیادی کالری و انرژی است.

  • کنسانتره کره اسب ها

کره اسب ها برای رشد بهتر نیاز به محرک هایی دارند تا بتوانند به بهترین نحو پرورش یابند. پس از گذراندن دوران شیردهی زمان تغذیه صحیح اسب ها می رسد. کنسانتره های مخصوص کره اسب ها حاوی ویتامین، املاح و مواد معدنی مورد نیاز اسب ها هستند تا بتوانند مسیر رشد خود را بهتر طی کنند.

  • کنسانتره برای عملکرد بهتر اسب

در برخی موارد ممکن است برای عملکرد بهتر اسب ها از انواع مکمل در کنسانتره ها کمک گرفت. به عنوان مثال بسیاری از افراد از مکمل های سم، مفاصل یا دم به کنسانتره اسب ها اضافه می کنند تا بتوانند یک کمک بزرگ برای ارگان های مختلف باشند.

  • کنسانتره مخصوص اسب های مسن

کنسانتره اسب های مسن معمولا برای جویدن بهتر حالت فیزیکی متفاوتی دارند و در فرمول خاصی تولید و توزیع می شوند. کنسانتره مخصوص اسب های مسن تمرکز بالایی بر کیفیت زندگی اسب ها خواهد داشت.

  • سایر کنسانتره های موجود

دسته بندی کنسانتره ها بسیار متفاوت خواهد بود و تحت فرمول خاصی نمی توان آن ها را طبقه بندی نمود. برای انتخاب بهترین نوع کسانتره اسب، پیش از هر چیزی باید به نیازهای غذایی اسب توجه نمود. لازم به ذکر است که شرایطی مانند سن، وزن، مشکلات سلامتی و... در اسب ها می تواند در خرید کنسانتره تاثیر زیادی داشته باشد.

مزایای استفاده از کنسانتره اسب

استفاده از کنسانتره به عنوان یک جز مهم از رژیم غذایی اسب ها، مزایای مختلف بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها شامل:

  1. تامین نیازهای تغذیه ای

کنسانتره اسب معمولا حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی است. این اجزا می توانند به عنوان یک منبع غذایی تکمیل به اسب ها کمک کنند تا نیازهای تغذیه را برطرف کنند.

  1. افزایش انرژی و عملکرد

بسته به ترکیبات موجود در کنسانتره، این مواد غذایی می تواند حاوی کربوهیدرات پیچیده و ساده باشد که انرژی زیادی فراهم می کند. این انرژی برای افزایش قدرت، تحمل و عملکرد ورزشی اسب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. تقویت و سازگاری با تمرینات

استتفاده از کنسانتره به عنوان یک منبع مهم برای تامین انرژی می تواند به اسب ها کمک کند تا برای تمرینات و ورزش های فیزیکی بیشتر آماده شوند و عملکرد بهتری داشته باشند.

  1. حفظ سلامتی و رشد

همانطور که بالاتر ذکر کردیم، کنسانتره حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد و تقویت است. استفاده منظم از کنسانتره می تواند به تقویت استخوان ها، عضلات، پوست و موهای اسب کمک کند.

  1. تغذیه بهتر

در بارداری، شیردهی یا بیماری های خاص که اسب ها نیاز به استراحت برای بهبود دارند، استفاده کنسانتره می تواند سبب تسریع در این روند شود.

نکات مهم خرید کنسانتره اسب

انتخاب کنسانتره صحیح درست که برای اسب شما مناسب باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این قسمت به برخی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد را ذکر می کنیم که از جمله مهم ترین آن ها شامل:

  • ترکیبات تغذیه ای به کار رفته در کنسانتره اسب
  • کیفیت مواد موجود در آن
  • مناسب برای اسب و رفع نیاز های آن
  • نوع و کاربرد کنسانتره اسب خریداری شده
  • شرکت تولید کننده کنسانتره اسب
  • قیمت و هزینه ای که باید پرداخت شود
  • راهنمایی از متخصصان در این حوزه

شما می توانید با رعایت نکات فوق بهترین کنسانتره که مناسب اسبتان باشد را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات خرید کنسانتره اینجا را کلیک کنید.

عوارض مصرف زیاد کنسانتره اسب

استفاده از هر خوراکی بیش از حد می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد و مشکل ساز شود. معمولا اسب ها معده کوچکی دارند و غذاهای خورده شده به سرعت از معده وارد روده کوچک می شود و جذب می شوند. مصرف زیاد کنسانتره و جذب آن توسط بدن اسب می تواند احتمال بروز کولیک را در این حیوان افزایش دهد.

جمع بندی

تغذیه اسب از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند بر سلامت کلی بدن اسب تاثیر بسیار زیادی بگذارد. کنسانتره ها در انواع مختلفی وجود دارند که در این مقاله به طور کامل آن را ذکر کردیم. سعی کنید پیش از خرید کنسانتره اسب به نیازهای اسب توجه کنید و بهترین نوع کنسانتره که مورد نیاز اسبتان است را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین