روند بازار خودرودر سال ۲۰۲۴
علی میرزایی سیسان-کارشناس صنعت خودرو
در حوزه صنعت خودرو غرب، بیشتر شرکتهای خودروسازی یا تحت مالکیت خصوصی هستند یا تحتتاثیر سهامداران قابلتوجهی که استراتژیهای فنی و تجاری این شرکتها را هدایت میکند. بسیاری از شرکتهای خودروسازی غربی برای دستیابی به اهداف مالی خود آماده سرمایهگذاری، واگذاری، یا مشارکت در «ادغام و خرید» هستند. ادغام و خرید در صنعت خودرو شامل ادغام شرکتها یا داراییها از طریق تراکنشهای مالی گوناگون مانند خرید، ادغام، یا پیشنهادات مناقصه با محوریت دستیابی به اهداف شرکتهاست. ادغام و خرید در بخش خودرو یک فعالیت بسیار حرفهای و راهبردی است که باهدف همافزایی، حذف دیگر رقبا، رشد و ورود به بازار جدید انجام میشود. رصد جهانی ادغام و خرید در بخش خودرو میتواند درسهایی راهبردی به بازیگران گوناگون این صنعت بدهد و به آگاهی آنها از دینامیک بازا ر و تکنولوژی بیفزاید. بهعنوان مثال، شرکتها ممکن است از ادغام و خرید برای توسعه یا دستیابی به تکنولوژی خاص یا خطوط تولید جدید، مالکیت معنوی برتر، سرمایه انسانی یا بازارهای هدف مشترک استفاده کنند. به گزارش اخیر شرکت مشاورهای پیدبلیوسی سالهای اخیر بهدلیل اختلالات بازار و چالشهای در حال تحول فناوری، شاهد افزایش فعالیت ادغام و خرید در صنعت خودرو بینالملل بودهایم. نمونههای قابلتوجه نهادهای چینی بودهاند که با منابع قابلتوجه مالی چندین برند خودرو غربی مانند ولوو، لوتوس و امجی را خریداری کردهاند. این روند نشاندهنده الگوی گستردهتری از سرمایهگذاری شرکتهای چینی در فناوری خارجی، بهویژه در بخش خودرو است. البته بازار ادغام و خرید بسیار پیچیده است و شامل سرمایهگذاریهای مشترک شراکتهایی است که ممکن است منجر به مالکیت یکطرفه کامل نشود، اما همچنان سهام مالی یک کشور خاص باعث جهتدهی و هدایت آن بیزینس شود. بهعنوان نمونه، معاملات قابلتوجه ادغام و خرید شامل همکاری فولکسواگن و فورد و خرید جگوار و لندروور از سوی تاتا موتورز هند است که بر چشمانداز فعلی صنعت تاثیر میگذارد.
به گزارش اخیر شرکت مشاورهای پیدبلیوسی در سال ۲۰۲۴ روند ادغام و خرید خودرو تحتتاثیر گذار به سمت پیشرانههای برقی و فناوری خودران است. با وجود کندیهای اخیر این بازار بهدلیل عواملی مانند تورم جهانی، فشارهای زنجیره تامین و پیچیدگیهای ژئوپلتیکی، ادغام و خرید همچنان یک استراتژی کلیدی برای شرکتهای خودروسازی برای افزایش قابلیتهاست که در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش معاملات از این نوع خواهیم بود. علاوه بر برقیسازی پیشرفتهای فناوری مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون، شرکتهای بینالملل را به سمت دستیابی به فناوریهای جدید یا قابلیتهای دیجیتال برتر در کوتاهترین زمان سوق میدهد. شرکتهای خودروسازی و وابسته به آن در سراسر جهان بهطور فعال در حال بررسی عملکرد شرکتهای نوپا و رقیب هستند و هدفشان در خرید یا واگذاری تمرکز بر حوزههای رشد استراتژیک آینده نزدیک و دور هستند. گذار پررقابت سوی حملونقل برقی و حملونقل مشترک خودکار متصل در بعضی از کشورها فعالیتهای ادغام و خرید را بیشتر میکند. البته بهدلیل وجود چالشهای اقتصادی جهانی در تامین مالی لازم و شرایط فعلی ژئوپلتیکی انتظار میرود معاملهگران بهدنبال اقدامات استراتژیکتر با ریسک پایینتر باشند. شرکتهای دارای محدودیت سرمایه ممکن است بخشهای غیراصلی بیزنس خود را برای آزاد کردن سرمایه برای فرصتهای سرمایهگذاری جدید به دیگران (حتی رقیب) واگذار کنند، در حالیکه تمرکز استراتژیک بر بیزینس اصلیشان احتمالا باعث افزایش درآمد آنها خواهد شد. آمارها نشان میدهد همه تصمیمها درباره ادغام و خرید درست نبوده و فقط زمان موفقیت یا شکست آنها را نشان میدهد. هر آنچه نتیجه ادغام و خرید باشد رشد و پویایی بازار و تبیین و تغییر راهبردها در این معاملات بینالملل نمایان میشود. بهدلیل دولتی بودن صنایع اصلی در ایران بهویژه دو خودروساز ملی بازار ادغام و خرید بسیار بازار محدود است. حداقل درس راهبردی که خودروسازان ما از این معاملات جهانی خواهند گرفت، رصد شکلگیری راهبرد جهانی بهواسطه هدایت بازار ادغام و خرید بینالملل است.