-

نوشداروی موثر در ترمیم جراحات اقتصادی

ترسیم چشم‌انداز در عرصه اقتصاد کشور و گفتمان‌سازی فرهنگی و تسهیل مسیر با راهبردهای هدفمند و عملی در حل چالش‌های اقتصادی سرمایه ارزنده‌ای است که باید ابعاد گوناگون آن بیشتر شناسانده شود و مفاهیم و برنامه‌های آن گام به گام در سایه همدلی و فهم عمومی پیش برود تا در سطح ملی اثربخش بوده و رونق و پویایی اقتصادی را رقم بزند.

گفتمان اقتصاد مقاومتی در ایران نیز به‌منظور جهت‌دهی به تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدف حرکت در مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد مطرح شد. اگرچه رویکرد هنوز نیازمند تقویت و تداوم برنامه‌ها و اصلاح برخی راهبردهاست. بسیاری معتقدند نیاز جمهوری اسلامی ایران به چنین اقتصادی، فقط متوجه شرایط تحریم نیست، بلکه برای پیشرفت و تقویت کشور از بعد اقتصادی، تحقق آن در هر شرایطی ضروری و از اولویت‌های اصلی است.

بعد از گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ ماده پس از طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ فرمودند و پس از آن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شکل گرفت. این ستاد در بدو راه عنوان «ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی» داشت اما در ادامه تغییر نام به «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» داد و موتور محرکی شد تا پیگیری اجرای سیاست‌های ترسیمی در این راستا باشد و فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل و پایش و نظارت بر اقدامات نهادها را عهده‌دار شود.

استان مرکزی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد مقاومتی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: اقتصاد مقاومتی منشوری برنامه‌ریزی شده، نوش‌دارویی برای التیام جراحات اقتصاد سنتی و مناسب‌سازی بستر تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است که نیازمند گفتمان‌سازی در همه ارکان جامعه است و عمل به آن، تحولات بنیادین در مناسبات اقتصادی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در ساختار کنونی با اشکالات اساسی مواجه است، گفت: راهکار حل این معضلات سخنرانی و شعار نیست، بلکه باید به صورت عملی در میدان ماند و با گام نهادن در ریل اصلاحات و توسعه اقتصادی موانع و ضعف‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی گره‌گشایی از مشکلات اقتصاد بیمار ایران را نیازمند عزم ملی دانست و افزود: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بسیج آحاد جامعه راهکاری برای حرکت کشور به سمت بالندگی است و اقتصاد مولد و فعال زمانی شکل می‌گیرد که برنامه‌ها و سیاست‌های کارشناسی و توام با پشتوانه علمی محوریت آن باشد، در غیر این‌صورت نمی‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.

ایلام، الگوی موفق تحقق اقتصاد مقاومتی

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام گفت: ایلام دارای ۲ ویژگی درون‌زایی و برون‌زایی اقتصاد و سرمایه‌گذاری است، چراکه این استان کمترین فاصله را با کشور عراق دارد و از سوی دیگر در داخل استان نیز ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز و کشاورزی وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، محسن رضایی ضمن بیان این مطلب افزود: این استان به‌دلیل ظرفیت‌هایی نظیر رونق تجارت، صنایع پتروشیمی، دامداری و کشاورزی و امنیت سرمایه‌گذاری بسیار بالا می‌تواند به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید سیاست‌ها به قانون تبدیل شود و این قوانین نیز در راستای حل مسائل و مشکلات مردم به‌کار گرفته شوند. رضایی بیان کرد: تمامی مسئولان کشور باید پاسخگوی خواسته‌های مردم باشند، چراکه خدمت به مردم مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی و نظام است. او افزود: چارچوب شرح وظایف مجمع تشخیص مصلحت، تنظیم سیاست‌های کلی است اما این مجمع وظیفه دارد اختلافاتی که در تصویب نهایی یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان ایجاد می‌شود را حل و فصل کند.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چنانچه اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌درستی در کشور اجرا شود، بسیاری از مشکلات مردم برطرف می‌شود.

کرمان جزو برترین‌ها در حمایت از اقتصاد مقاومتی

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: استان کرمان جزو ۳ استان‌های برتر کشور در حوزه حمایت از اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود.

سعید عمرانی در ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور ویدئوکنفرانس مقامات قضایی این استان با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۰ سال موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داده‌اند، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کوتاهی‌هایی در این حوزه بوده‌ایم که خودمان هم به این قصور آگاهی داریم و قطعا این قصور در نهاد‌های اجرایی و سایر حوزه‌ها باید جبران شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور تاکید کرد: بانک‌ها در مسیر ارائه تسهیلات بانکی باید تضامین لازم را دریافت کنند و در حوزه‌های گوناگون به نحوی از واحدهای تولیدی حمایت شود که پرونده‌های آنها قبل از کثیرالشاکی شدن، حل شده و از بیکاری کارگران آنها نیز جلوگیری شود. وی ادامه داد: در برهه کنونی باید به این باور رسید که با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توان کشور را نجات داد.

سخن پایانی

انقلاب اسلامی در ۴ دهه حیات خود، کارنامه درخشانی را در حوزه‌های گوناگون دارد و اکنون با راهبری اقتصادی در قالب برنامه مترقی اقتصاد مقاومتی امید آن است که در گام دوم انقلاب بتواند جهشی در توسعه ایجاد کرده و جایگاه ایران اسلامی بیش از پیش در خاورمیانه و جهان برجسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*