-
کد خبر: 112016
تاریخ انتشار: 1403/04/02 10:53

موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال ۱۴۰۲/ افزایش ۸۵ درصدی سود صبانور

روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور ۸۹٫۵۵ درصد سهام‌داران در محل سالن تلاش برگزار شد.
موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال ۱۴۰۲/ افزایش ۸۵ درصدی سود صبانور

در این مجمع که به ریاست محمدحسین قائمی‌راد، معاون برنامه‌ریزی، بودجه و نظارت بر امور شرکت‌های «ومعادن» برگزار شد، سید علیرضا موسوی، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اظهار داشت: صبانور در سال ۱۴۰۲ و همچنین سه ماهه ابتدایی سال جاری توجه به تولید، افزایش تولید، کاهش توقفات و بهبود کیفیت محصولات را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد و تمامی این مسائل در نهایت منجر به ثبت رکوردهای پیاپی در تولید روزانه و تولید ماهیانه شد. لازم به ذکر است که ما در بهار امسال، رکورد تولید سه ماهه صبانور در این بازه زمانی را در مقایسه با مدت مشابه سالیان گذشته ثبت خواهیم کرد و آمار دقیق آن طی چند روز آینده به سمع و نظر سهام‌داران محترم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در زمینه پروژه‌های توسعه‌ای، پروژه احداث کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن گلالی با ظرفیت تولید سالیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در دست اقدام دارد، افزود: اجرای این پروژه نیازمند برخی اصلاحات فنی بود که متعاقب آن، محل احداث کارخانه با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم تغییر پیدا کرد و به یاری خداوند پروژه کنسانتره‌سازی گلالی، در نزدیک‌ترین محدوده به معدن عملیاتی خواهد شد. علاوه‌براین، فاز ۳ پروژه شهرک با هدف تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن در منطقه بیجار را در دست اقدام داریم که هم‌اکنون (FS) آن آماده شده و در حال تهیه اسناد و مذاکرات لازم در این زمینه هستیم؛ همچنین فاز ۲ پروژه گلالی به منظور تولید دو میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن نیز در مرحله تهیه اسناد قرار دارد.

پیشروی صبانور در مسیر توسعه اکتشافات و زیرساخت‌ها

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با بیان اینکه در حوزه اکتشافات به دستاوردهای قابل‌توجهی طی دو سال اخیر دست یافته‌ایم، عنوان کرد: در سال جاری نیز مسیر موفقیت‌آمیز صبانور در زمینه توسعه اکتشافات را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم با رفع معضل معارضین محلی که با آن مواجهیم، با قدرت به حرکت خود در این راستا ادامه دهیم. همچنین در حوزه زیرساخت نیز سه پروژه انتقال پساب به شهرستان‌های محل اجرای پروژه‌های صبانور را در دست اقدام داریم و با جدیت کلیه مسائل مرتبط با آن‌ را پیگیری می‌کنیم؛ البته اجرای تمامی این موارد نیازمند تامین مالی است که به دنبال تحقق آن از درگاه‌های داخلی و خارجی هستیم و متعاقبا نتایج به دست آمده را به سهام‌داران اعلام خواهیم کرد.

در ادامه این مجمع مسعود بابایی، معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گزارش فعالیت هیئت مدیره در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ را قرائت کرد و گفت: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۳۷۶ با نام اولیه شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور تاسیس شد و پس از پذیرش در بازار فرابورس ایران در سال ۱۳۹۰، نام مجموعه در سال ۱۳۹۳ به توسعه معدنی و صنعتی صبانور تغییر پیدا کرد؛ همچنین در این سال سهام شرکت به بازار دوم بورس تهران انتقال یافت. در حال حاضر صبانور جزو ۱۰ شرکت برتر کشور در زمینه تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در غرب کشور شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: سهام‌داران عمده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور شامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۸۳٫۳ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات ۱٫۸ درصد، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور ۱٫۴ درصد و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۰٫۳ درصد است؛ همچنین سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۵۰ میلیارد تومان بوده و  آخرین سرمایه ثبتی در سال گذشته با افزایش ۲۰۸ درصدی، به یک هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ادامه ضمن اشاره به معادن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بیان کرد: مجموعه معادن صبانور شامل معدن «باباعلی» در استان همدان با ذخیره قطعی یک میلیون تن، ظرفیت اسمی بهره‌برداری ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت عملی استخراج ۷۵۰ هزار تن در سال؛ معدن «گلالی» در استان کردستان با ذخیره قطعی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ظرفیت اسمی بهره‌برداری ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت عملی استخراج ۶۲۵ هزار تن در سال؛ معدن «شهرک» با ذخیره قطعی ۲۸ میلیون تن و ظرفیت اسمی بهره‌برداری دو میلیون تن در سال و معدن «ظفرآباد» با ذخیره قطعی ۲۶ هزار و ۷۳۵ تن است. در حال حاضر، میزان ذخیره قطعی سنگ‌آهن در معادن تحت بهره‌برداری شرکت به ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و صبانور راهبری یک محدوده مزایده‌ای معدن سنگ‌آهن اسکارن صاحب سقز به مدت ۱۰ سال را بر عهده دارد.

بابایی در ارتباط با حفاری‌های انجام شده در صبانور، مطرح کرد: مجموع حفاری‌های انجام شده در صبانور تا پایان سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱ هزار و ۵۰۲ متر بود و در سال ۱۴۰۱، به میزان ۶۰ هزار و ۳۴۸ متر حفاری در مجموعه انجام شد. در سال ۱۴۰۲، ما موفق به اجرای ۸۰ هزار و ۲۶ متر عملیات حفاری شدیم که این میزان با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار بود و میزان کل عملیات حفاری صبانور در پایان سال گذشته به ۱۵۱ هزار و ۸۷۶ متر رسید.

رشد ۱۹ درصدی عملیات معدنکاری صبانور در سال ۱۴۰۲

وی در خصوص عملیات معدن‌کاری صبانور در سال گذشته، ابراز کرد: در سال گذشته، استخراج سه میلیون و ۸۵۷ هزار و ۷۵۶ تن سنگ‌آهن پرعیار، ۱۶۸ هزار و ۴۸۳ تن سنگ‌آهن کم‌عیار و ۶ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۱۹۲ تن باطله‌برداری در صبانور انجام شد؛ مجموع عملیات معدن‌کاری در سال پیش به ۱۰ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۴۳۱ تن رسید که این میزان با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ادامه به میزان تولید صبانور در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی «کنور» در سال ۱۴۰۲، به دو میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۰ تن رسید که این میزان با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بود؛ همچنین در سالی که گذشت، ما موفق به تولید ۳۵۹ هزار و ۶۳۵ تن گندله و یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۰۹ تن کنسانتره شدیم که به ترتیب با رشد ۳ درصدی و ۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود.

به گفته بابایی، مقدار فروش کنسانتره سنگ‌آهن صبانور در سال گذشته به ۹۸۴ هزار و ۳۹۳ تن و مقدار فروش گندله این شرکت به ۴۴۲ هزار و ۶۷۵ تن رسید که به ترتیب با افزایش ۵۶ درصدی و ۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است؛ همچنین مبلغ فروش محصولات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۲ به ۵۷ هزار و ۳۰۴ میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال رسید که نشان از افزایش ۱۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد.

سود خالص صبانور در سال گذشته ۸۵ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مبلغ فروش صبانور در سال گذشته به میزان ۱۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۲۵۴ میلیون ریال، فروش صادراتی از طریق مزایده عمومی و ۷۵ درصد آن به میزان ۴۲ هزار و ۹۶۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال، فروش داخلی از طریق بورس کالا بوده است، اظهار داشت: حاشیه سود عملیاتی «کنور» در سال گذشته به میزان ۵۰ درصد بود که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ کنسانتره و گندله در کشور رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه سود عملیاتی صبانور در سال گذشته به ۲۸ هزار و ۶۴۲ میلیارد و ۶۶۹ میلیون ریال و سود خالص شرکت به ۳۴ هزار و ۸۱۲ میلیارد و ۱۹۸ میلیون ریال رسید که به ترتیب با رشد ۹۸ درصدی و ۸۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ادامه به نوسان قیمت جهانی کنسانتره سنگ‌آهن در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: میانگین نرخ Platts کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد در ابتدای سال گذشته، بیش از ۱۴۰ دلار بود که این میزان در روزهای ابتدایی فصل زمستان سال پیش به حدود ۱۵۴ دلار رسید و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۱۳ دلار کاهش پیدا کرد. در حال حاضر نیز این میزان به ۱۲۱ دلار رسیده است که فاصله بسیاری با پیک قیمت این محصول در سال گذشته دارد.

بابایی در خصوص پروژه‌های توسعه‌ای صبانور، خاطرنشان کرد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حال حاضر پروژه احداث کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن گلالی با ظرفیت تولید سالیانه ۲٫۵ میلیون تن را در دست اقدام دارد که پیشرفت فیزیکی آن تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به میزان ۴٫۵ درصد بوده است؛ همچنین ما پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن را در دست اقدام داریم که پیشرفت فیزیکی آن تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه امسال به ۵۰٫۰۵ درصد رسیده است.

به گفته وی، میزان پورتفوی سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در شرکت‌های فرعی شامل ۷۹۴ میلیارد تومان در شرکت صبا امید غرب خاورمیانه (مالکیت ۷۰ درصد)، ۸۱۸ میلیارد تومان شرکت معدنکار باختر (مالکیت ۶۰ درصد)، ۱۳۴ میلیارد تومان در شرکت اکتشاف تجلی صبا (مالکیت ۶۴ درصد)، ۵۶ میلیارد تومان در شرکت ذوب آهن غرب کشور (مالکیت ۹۵ درصد) و حدود ۶ میلیارد تومان شرکت عمران گستر صبانور (مالکیت ۱۰۰ درصد) است.

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در پایان اهم دستاوردهای این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: اخذ بالاترین سود عملیاتی و خالص شرکت از ابتدای تاسیس؛ رده‌بندی ذخایر معادن شرکت طبق استاندارد بین‌المللی  «Jorc»؛ اجرای کامل فاز یک و شروع فاز ۲ طرح جامع اکتشاف معادن؛ توسعه اراضی مجاور معادن جهت پروژه‌های توسعه‌ای؛ ساخت، راه‌اندازی، تکمیل و توسعه آزمایشگاه‌های شرکت با هدف انجام کلیه تست‌های فیزیکی و شیمیایی لازم برای محصولات و خوراک شرکت؛ کاهش عیار باطله نهایی نسبت به سال ۱۴۰۱؛ تصویب بزرگ‌ترین مبلغ افزایش سرمایه در طول فعالیت شرکت جهت تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای گروه؛ افزایش میزان ضریب دسترسی کارخانه‌های تولیدی؛ کاهش توقفات ساعتی کارخانه‌های تولیدی نسبت به سال ۱۴۰۱، برنده شدن در سه محدوده اکتشافی (بوکان، یزد و سیرجان) و رکورد فروش کنسانتره سنگ‌آهن از جمله دستاوردهای «کنور» در سال ۱۴۰۲ بوده است.

لازم به ذکر است که در بخش دیگری از این مجمع، مدیرعامل و معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به سوالات سهام‌داران حاضر در مجمع پاسخ‌های مبسوطی ارائه کردند و در پایان نیز تقسیم سود ۲۱۶ تومان به ازای هر سهم به تصویب سهام‌داران «کنور» رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pd9ed