چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 33864
تاریخ انتشار: 1401/11/04 04:26

نمایش توانمندی‌های ایزوایکو

معاون مالی اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به همراه اعضای مجمع این سازمان ضمن بازدید از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران نشست مشترکی با مدیرعامل و جمعی از مدیران و معاونان این مجتمع صنعتی برگزار کردند.
نمایش توانمندی‌های ایزوایکو

معاون مالی اقتصادی و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به همراه اعضای مجمع این سازمان ضمن بازدید از مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران نشست مشترکی با مدیرعامل و جمعی از مدیران و معاونان این مجتمع صنعتی برگزار کردند.

 شیخ نیا به اتفاق اعضای مجمع در طول بازدید از نزدیک با روند کار پروژههای ایزوایکو آشنا شدند و ضمن ابراز رضایت از کیفیت و تخصص کار ایزوایکو از طرحهای توسعهای این مجتمع نیز بازدید به عمل آوردند.مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران یک منطقه ویژه اقتصادی است که درمحدودهای به مساحت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیجفارس ایجاد شده است. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که محل مبادله بیشترین کالاهای وارداتی و صادراتی کشور است همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی میشود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالانه در خلیجفارس میتواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.

مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعههای صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتیسازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش میکند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتیسازی، سکوسازی و ترمینالهای نفتی و معدنی در منطقه خلیجفارس باشد.

تولد ایزوایکو

مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهمرور بخشهای مختلف آن بهعنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیتآمیز ۳ کشتی اقیانوسپیما توانست توانایی خود را درزمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راهاندازی حوضهای خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دستیافت.

ایزوایکو طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی بالغبر ۱۱۰۰ هکتار و با بهرهجویی از امکانات منحصربهفرد و کارکنانی متخصص بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود. هماکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و بهآباندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

تاریخچه چندین هزار ساله

به گواه مهری قدیمی که در منطقه «چغامیش» خوزستان کشفشده دریانوردی در فلات ایران سابقهای به درازای چندین هزار سال دارد، این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان میدهد تنها یکی از مواردی است که میتوان با تکیهبر آن بر این موضوع صحه گذاشت. همچنین زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبهای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعاست. از ساخت و خرید کشتیها و قایقهای جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگانهایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مامور کشف و بررسی سواحل همسایه میشدند نیز نشان دیگری از قدمت و اهمیت صنعت کشتیسازی در درازای تاریخ این مرزوبوم است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p9mjr