کیفیت شرط اول ساخت‌وساز

حامد خانجانی کارشناس مسکن

ساخت ‌ وسازهای شهری به ‌ لحاظ مسائل اقتصادی همچون نرخ مجوزهای قانونی، نرخ مصالح ساختمانی، هزینه تمام ‌ شده ساخت و میزان سودآوری همواره موردتوجه مسئولان، رسانه ‌ ها و مردم است. کیفیت فنی و اجرایی ساختمان همچون استفاده از کالاها و مصالح استاندارد و فناوری ‌ های نوین هم موضوعی است که موردتوجه بخش متخصص صنعت ساختمان و از اهمیت قابل ‌ توجهی برخوردار است.

کیفیت، یکی از بخش ‌ های مهم در ساخت ‌ وساز است که متاسفانه مسئولان به ‌ صورت اجرایی و عملی در این عرصه آن ‌ طور که باید ورود پیدا نکرده ‌ اند، همچنین با افزایش کیفیت در ساخت ‌ وساز می ‌ توان بسیاری از حوادث به ‌ وجودآمده در کارگاه ‌ ها را پیش ‌ بینی کرد و از شدت خسارت آنها جلوگیری به ‌ عمل آورد. اگر کارفرما یا سازنده با کمی هزینه بیشتر به مراقبت از کارگاه خود و افزایش ایمنی و بالا بردن کیفیت کار از طریق استقرار نیروهای متخصص در کارگاه بپردازد، به ‌ هیچ ‌ عنوان حوادث سنگینی پروژه را تهدید نخواهد کرد.

ایران یکی از پرحادثه ‌ ترین کشورهای جهان در راستای بلایای طبیعی است، این شرایط طبیعی ایجاب می ‌ کند که تولید مصالح ساختمانی با استانداردهای بین ‌ المللی و ملی را در اولویت بخش ساختمان قرار دهیم. وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد و دیگر متولیان بخش ساخت ‌ وساز کشور باید برای این مسئله مهم اهمیت زیادی قائل شوند و اجازه ندهند، مصالح غیراستاندارد و نامرغوب در کشور تولید شوند.

تفاوت ‌ هایی میان ساختمان ‌ های تهران و شهرهای دیگر وجود دارد. به ‌ عنوان مثال، نرخ ساختمان در تهران به ‌ نحوی است که سوددهی مناسبی برای سازندگان دارد و باتوجه به این موضوع، آنها می ‌ توانند از مصالح ساختمانی باکیفیت ‌ تری استفاده کنند، اما ممکن است، چنین شرایطی در سایر شهرها وجود نداشته باشد. به ‌ گفته برخی کارشناسان، ممکن است در ساخت ‌ وسازهای مرتبط با طرح مسکن مهر در تعدادی از شهرها به ‌ دلیل تلاش برای کاستن از هزینه نهایی ساخت ‌ وساز، از مصالح ساختمانی با درجات کیفی پایین ‌ تر استفاده شده باشد. این اتفاق می ‌ تواند در زلزله ‌ های احتمالی آینده، مشکلاتی برای ساکنان این نوع واحدهای مسکونی به ‌ دنبال داشته باشد.

از جمله روش ‌ های ارتقای کیفیت ساخت ‌ وساز، ورود افراد باصلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک، افزایش نظارت ‌ ها از سوی دستگاه ‌ های ناظر شامل شهرداری ‌ ها و سازمان ‌ های نظام مهندسی ساختمان، اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و ساختمان ‌ های کشور و همچنین عملیاتی کردن پروژه ‌ های ساختمانی براساس مباحث ملی مقررات ساختمان است. بهتر است به ‌ طور منظم افزایش کیفیت در تمامی زمینه ‌ های مسکن ‌ سازی ارتقا یابد. در این راستا، برگزاری دوره ‌ های آموزشی می ‌ تواند در این مسیر به افزایش بهره ‌ وری کمک شایانی کند.

برای رسیدن به ساخت ‌ وساز بهینه در کشور، باید تمام افرادی که در اجرایی شدن پروژه ‌ های ساختمانی نقشی ایفا می ‌ کنند، به ‌ صورت تخصصی آموزش ‌ های لازم را ببینند تا زمان و هزینه ساخت ‌ وسازها کاهش یابد و از منابع و سرمایه ‌ های موجود به ‌ نحو احسن استفاده شود. مطمئنا در چنین شرایطی شاهد ساخت ساختمان ‌ های باکیفیت می ‌ شویم.

همان ‌ طور که مشهود است، با پیشرفت صنعت در ایران و جهان، نیاز به ساخت اماکن و پروژه ‌ های عمرانی، روزبه ‌ روز افزایش می ‌ یابد. به ‌ همین دلیل، بازار کار این حوزه همواره آماده جذب نیروی کار جدید است. علاوه بر این، مشاغل این حوزه، یک حرفه مهارت ‌ محور را می ‌ طلبد. از این ‌ رو باید در راستای ترویج ارتقای کیفیت گام ‌ های موثری برداشت. متخصصان اگر تمام تلاش خود را به ‌ کار ببرند و دانش و مهارت ‌ های خود را به ‌ صورت مداوم تقویت کنند، می ‌ توانند در پروژه ‌ های بهتری مشارکت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین