جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 88237
تاریخ انتشار: 1402/04/03 06:58

ورق دریایی چیست ؟ انواع ورق‌های دریایی و کاربردهای آن

ورق‌های فلزی همواره در صنایع تولیدی و برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها در جنس‌های مختلفی ازجمله فولاد، آهن، مس و آلومینیوم تولید می‌شوند. ورق‌ دریایی نوعی از ورق‌های فولادی است که با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود.
ورق دریایی چیست ؟ انواع ورق‌های دریایی و کاربردهای آن

ورق دریایی چیست؟

ورق‌های دریایی بسیار مقاوم هستند و در برابر آب شور و املاح دریایی دچار تخریب، خوردگی و آسیب نمی‌شوند. از‌این‌رو از ورق‌های دریایی در صنایع آبی ازجمله کشتی‌سازی استفاده می‌شود. برای افزایش استحکام ورق در برابر خوردگی و خم‌شدگی، درصدی از سایر عناصر مانند مولیبدن، کربن و سیلیسیوم را به فولاد اضافه می‌کنند. از ویژگی‌های مهم این ورق‌ها استحکام فشاری زیاد تا حدود 200 گیگا پاسکال و جوش‌پذیری بالا است.

ورق‌های فولادی دریایی دارای وزن و ضخامت کمتری نسبت به سایر ورق‌های فولادی هستند و برای استفاده در صنایع دریایی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. هرچه در ساخت یک کشتی از ورق‌هایی با وزن کمتر استفاده شود در هزینه ساخت نیز صرفه‌جویی می‌شود. از سوی دیگر یک کشتی سبک‌تر انرژی کمتری مصرف می‌کند و توانایی حمل بار بیشتری را دارد.

انواع ورق‌های دریایی مورد استفاده در صنایع

ورق دریایی در 3 مدل‌ متداول تولید می‌شود که از لحاظ کاربرد و مشخصات متفاوت هستند. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای هر یک از مدل‌ها می‌پردازیم.

1.ورق دریایی A36

یکی از متداول‌ترین مدل‌های ورق دریایی با نام A36 شناخته می‌شود. این ورق با داشتن کمتر از 0.3 درصد کربن به‌عنوان یک ورق فولادی کم کربن شناخته می‌شود. در ساخت این ورق دریایی از روش کوره الکتریکی استفاده می‌شود و نسبت به سایر مدل‌ها، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. از ویژگی‌های مهم ورق دریایی A36 قابلیت شکل‌پذیری عالی، جوشکاری فوق‌العاده و استحکام بالا است. همچنین تعداد دفعات ذوب و تست ورقه به‌صورت نامحدود امکان‌پذیر است و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان برخوردار است.

ضخامت این ورق‌های دریایی در بازه‌ای بین 8000 تا 58000 پوند بر اینچ است. این مدل از ورق‌ها اندازه ساخت استانداردی دارند و عموماً در سایزهای 1.5 در 6 متر یا 2 در 6 متر تولید می‌شوند. برای استفاده در ساخت قطعات دریایی این ورقه‌ها را به‌صورت ذوزنقه و تسمه‌ای برش می‌دهند.

2.ورق دریایی GL-A

ورق دریایی GL-Aدارای بالاترین استاندارد جهانی و کیفیت ساختاری برتری نسبت به سایر ورق‌های دریایی است. این ورق‌ها به‌صورت کاملاً انحصاری برای استفاده در صنعت کشتی‌سازی و ساخت انواع زیردریایی تولید می‌شوند. ورق GL-Aدر ضخامت‌های 50 و 100 میلی‌متر تولید می‌شود. مقاومت کششی این ورق‌ها در حدود 250 تا 400 (MPa) است.

این ورق‌های دریایی قابلیت جوش بالا و برش‌پذیری بسیار مناسبی دارند. ازاین‌رو استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت می‌شود. از طرف دیگر به دلیل ضخامت و وزن کم ورق GL-A، استفاده از آن در ساخت بدنه کشتی باعث سبک‌تر شدن وزن تجهیزات آبی می‌شود. ورق‌های دریایی GL-Aنسبت به مدل A36 از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

3.ورق دریایی LR-A

از دیگر انواع ورق‌های دریایی مورد استفاده در صنایع آبی ورق LR-A است. این ورق جزو گرید فولادی گرم است و از مقاومت کششی و تسلیم بالایی برخوردار است. از لحاظ فنی و مشخصات مکانیکی این محصول دقیقاً مشابه ورق دریایی GL-A است. از این ورق‌ها علاوه بر صنایع دریایی در ساخت و تولید محصولات دیگر نیز استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌تری دارند.

کاربردهای از ورق دریایی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد ورق‌های دریایی از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی در برابر مواد شیمیایی و نمک دریا برخوردار هستند. از سوی دیگر مقاومت کششی بالا و جوش‌پذیری مناسب، این ورق‌ها را به گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع دریایی تبدیل کرده است. از موارد متداول استفاده از ورق دریایی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

  • ساخت عرشه

  • تولید زیردریایی

  • ساخت اسکله‌های دریایی

  • تولید یدک‌کش و شناور دریایی

  • تولید پایه و بدنه سکوهای نفتی

  • ساخت لوله‌های انتقال مواد مستقر در عمق دریاها

  • ساخت بدنه، عرشه و کف کشتی‌های نظامی، مسافری و تفریحی

قیمت ورق‌های دریایی موجود در بازار

در حال حاضر دو دسته ورق دریایی در بازار موجود است. یک دسته از ورق‌های فولادی در شرکت‌های داخل کشور تولید می‌شوند و دسته دیگر در خارج از کشور تولیدشده و وارد ایران می‌شوند. دراین‌بین ورق‌های دریایی تولید ایران از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و تمامی نیازهای مصرف‌کنندگان را تأمین می‌کند.

قیمت‌ این ورق‌ها بر اساس برند سازنده آن‌ها و برخی عوامل دیگر برآورد می‌شود. اما لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که قیمت ورق فولادی دریایی نسبت به سایر ورق‌های فلزی مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

نکاتی که هنگام خرید ورق‌های دریایی باید در نظر بگیرید


 

جنس و کیفیت ورق دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از ورق‌های نامرغوب در ساخت تجهیزات دریایی مشکلات زیادی را به همراه دارد. برای خرید ورق فولادی دریایی باکیفیت و مناسب لازم است نکات مهمی را در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است به آن توجه کنید عدم وجود نقص در ساختار ورق‌ها است. یک ورق مناسب و استاندارد سطحی کاملاً صاف و یکنواخت دارد. وجود هرگونه شکاف، جای جوش‌خوردگی ، درز، سوراخ یا بندخوردگی از کیفیت ورقه می‌کاهد.

در ساخت ورق دریایی از عناصر مختلف با درصد استاندارد استفاده می‌شود. استفاده کمتر یا بیشتر از حد عناصر یا وجود ناخالصی در ورقه‌ها از قابلیت آن می‌کاهد و این موضوعی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشید. برای عملکرد مناسب محصولات در برابر فشار و شرایط سخت، ورق‌های دریایی توسط برخی آزمون‌های مکانیکی استاندارد تحت ارزیابی قرار می‌گیرند. هنگام خرید از یک برند تولیدکننده، نسبت به تست‌های انجام‌شده در تولید ورق‌ها اطمینان حاصل نمایید.

خرید تجهیزات موردنیاز از مراکز معتبر باعث اطمینان خاطر مصرف‌کننده می‌شود و کیفیت تولید را افزایش می‌دهد. مراکز معتبری که دارای سابقه و تجربه کاری بالا هستند با تمرکز بر کسب رضایت مشتریان، محصولات مرغوب و استاندارد را با قیمت منصفانه ارائه می‌کنند.

گروه صنعتی ارس پایپ با به‌کارگیری افراد متخصص و حرفه‌ای و با تکیه بر به‌روزترین فناوری‌ها، در زمینه تولید و معرفی انواع لوله، اتصالات و ورق‌های دریایی فعالیت می‌کند. محصولات این مرکز بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شوند. برای استعلام قیمت و مشاوره خرید می‌توانید با مشاوران باتجربه مجموعه تماس حاصل نمایید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxjoy