-

رونمایی از قوی‌ترین موتور داخلی در ایران‌خودرو

نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP به‌زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد و به‌عنوان قدرتمندترین قوای محرکه‌ای که در حال‌حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود، قرار است برای نخستین‌بار روی دناپلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد، نصب شود.

عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه ‌ های ایران خودرو درباره پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم ‌ زمان با تارای سال در دهه مبارک فجر امسال آغاز می ‌ شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت ‌ پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دستیابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو 6 بوده که خوشبختانه گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است. پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF ۷ تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و بیشتر قطعات EF ۷ P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF ۷ قدیمی متفاوت است. قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه ‌ های ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF ۷ امکان تولید داشته باشد. پیرمحمدی با بیان اینکه در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می ‌ رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر نصب شود. وی در ادامه گفت: بهینه ‌ سازی ‌ های انجام ‌ شده روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF ۷ توربو قدیمی شده است. پیرمحمدی درباره تفاوت ‌ های موتورهای EFP با موتور EF ۷ قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل ‌ لنگ، یاتاقان ‌ ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS ، توربوشارژ، سیستم خنک ‌ کننده و... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است. وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان ‌ بندی متغیر سوپاپ ‌ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ‌ ها به ‌ شمار می ‌ رود. پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال ‌ حاضر قدرتمندترین قوای محرکه ‌ ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره ‌ گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده ‌ تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت.

به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری ‌ را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می ‌ شود، نصب کند.گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای 4 سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF ۷ توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می ‌ کند. بدین ‌ ترتیب موتور EF ۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می ‌ کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*