-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->پرویز ترابی

اگر به‌روز نباشید محکوم به نابودی هستید

پرویز ترابی-فعال حوزه دانش‌بنیان

اگر به‌روز نباشید محکوم به نابودی هستید

امروزه صنایع کشور بیش از هر چیز نیازمند بروزرسانی است. به ‌ عبارت دیگر، به ‌ طورعموم محصولات فناورانه، تاریخ مصرف دوسالانه یا شاید هم کمتر دارند و اگر محصولی که ۲ سال پیش تولید شده است، متناسب با نیازهای روز تغییر نکرده باشد، عمر زیادی نخواهد داشت و امروز خواهان قبلی را نخواهد داشت. از آنجایی که یکی از ارکان اصلی رعایت حقوق مصرف ‌ کننده، تنوع و به ‌ روز بودن محصولات است، زیر پا گذاشتن این حق به نرخ نابودی شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان نوپا تمام می ‌ شود.دانش ‌ بنیان ‌ ها باید روزبه ‌ روز خود را با آنچه نیاز مصرف ‌ کننده است، به ‌ روز کنند. به ‌ عبارتی، اگر هر شرکتی توانست خود را مطابق خواسته مشتریانش نوآور و به ‌ روز کند، در جامعه هدف ماندگار خواهد شد، در غیر این صورت، رو به اضمحلال می ‌ رود. برای مثال، یک زمانی کفش ملی به روسیه صادر می ‌ شد، اما امروز کمتر بازاری مخاطب کفش ملی است. به ‌ اعتقاد من، یکی از فرآیندهای اعتمادسازی مصرف ‌ کنندگان به ‌ روز بودن دانش ‌ بنیان ‌ ها است.

خدمات ‌ دهی متناسب با بازار هدف از سوی دانش ‌ بنیان ‌ ها از دیگر فرآیندهای مهم دانش ‌ بنیان ‌ ها در راستای باز شدن راه ‌ شان به صنایع داخلی کشور است. دانش ‌ بنیان ‌ ها باید بتوانند خدمات ‌ دهی مطلوبی داشته باشند و مطابق با استانداردهای روز دنیا مشتری ‌ مداری کنند، همچنین، پایبند بودن به زمان ‌ بندی ‌ های از قبل تعیین ‌ شده، از دیگر فرآیندهایی است که یک دانش ‌ بنیان را در مسیر اقناع مصرف ‌ کننده، پیروز بازار می ‌ کند.

بسیاری از صاحبان شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان که سابقه طولانی در تولید محصول دارند، معتقدند باید به آرامی در بازار گام گذاشت و ذره ‌ ذره محصولات تولیدی را عرضه کرد تا این ‌ گونه علاوه بر اشراف بر سلیقه مشتری، قیمت ‌ گذاری هم روند استانداردی را طی کند. این ویژگی به ‌ عنوان یک پله مهم در راستای جلب ‌ رضایت مصرف ‌ کننده در بهره ‌ گیری از تولیدات شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان است. شناخت نیاز بازار، برگ برنده هر تولیدکننده است. گفتنی است، ذائقه اصلی بازار در حرکت ‌ های آهسته و گام ‌ به ‌ گام شناخته می ‌ شود. بهتر است، پیش از آنکه میلیون ‌ ها تومان هزینه صرف تولیدات با تیراژ بالا شود، چند نمونه اولیه برای شناسایی مخاطب تولید شود. متاسفانه راه برای جا افتادن در هر بازار مصرفی در کشور زیاد است و بیشتر شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان نتوانستند تعاملات تجاری جدی با مشتریان و مصرف ‌ کنندگان در کشور برقرار کنند. بیشتر این افراد هم مبالغ جدی برای به ‌ روزآوری هزینه نمی ‌ کنند. یکی دیگر از فرآیندهایی که جنبه دوسویه دارد، استانداردسازی و افزایش کیفیت محصولات است. این مولفه مهم را دوطرف یعنی هم دانش ‌ بنیان و هم بازار مصرف باید مدنظر داشته باشند. دانش ‌ بنیان ‌ ها باید استانداردسازی کنند تا بتوانند جایگاه خود را در میان مصرف ‌ کنندگان باز کنند. در این میان، توجه به کیفیت تولیدات و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان برای دریافت حمایت مالی دولت ضروری به ‌ نظر می ‌ رسد. برای توسعه تولید دانش ‌ بنیان و تقویت برند، باید با بهره ‌ گیری از ظرفیت نخبگان جوان، توسعه تحقیق و پژوهش، ایجاد نوآوری و تمرکز تولیدات نوآورانه و باکیفیت، بر ظرفیت ‌ ها و توان داخلی و افزایش بهره ‌ وری در تمامی بخش ‌ های تولیدی کشور و توجه به ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات صادرات ‌ محور، شرایط و فضای مناسبی برای ارائه محصول تولیدی به بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود. در بحث تولید داخلی، موضوع استراتژیک کیفیت و تعیین نرخ منطقی محصول یا خدمت، همواره باید موردتوجه قرار گیرد. در شرایط فعلی، برای توسعه تولید دانش ‌ بنیان و رونق کسب ‌ وکار داخلی و از همه مهم ‌ تر حفظ حقوق مصرف ‌ کننده، کیفیت دارای نقش استراتژیک است که باید موردتوجه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد. استفاده از فناوری ‌ های نوین، احساس مسئولیت و وجدان ‌ کاری از پیش ‌ شرط ‌ های مهم تولید باکیفیت محصولات داخلی است و به ‌ اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصاد و بازار، کیفیت محصول در کنار قیمت ‌ گذاری مناسب، ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه ‌ ای و جهانی است که اگر به ‌ صورت جدی موردتوجه تولیدکنندگان کشور قرار گیرد، رشد تولید باکیفیت و رقابتی محقق می ‌ شود. با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکت ‌ های تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه ‌ ها و نرخ سهام از رشد قابل ‌ توجهی برخوردار خواهند
شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*