-
در بازدید هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران از ایزوایکو مطرح شد

توان رقابت با بزرگ‌ترین یاردهای دنیا

مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران و معاونان شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید کرده و نشست مشترکی با مدیرعامل، معاونان و مدیران این مجتمع صنعتی در کشور برگزار کردند.

توان رقابت با بزرگ‌ترین یاردهای دنیا

مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با تحویل ۳ فروند شناور کانتینربر اقیانوس ‌ پیما، ساخت یک فروند نفتکش، طراحی و ساخت یک فروند شناور پشتیبان صیادی، ساخت انواع بارج، لندینگ کرافت و شناورهای جمع ‌ آوری آلودگی نفتی و شناورهای مسافری تحت کلاس و استانداردهای بین ‌ المللی کارنامه روشنی را از فعالیت در حوزه نوسازی ارائه کرده است.

این مجتمع عظیم صنعتی در حوزه تعمیرات نیز با تعمیر انواع شناورها از کوچک ‌ ترین تا بزرگ ‌ ترین سایز موجود در جهان خود را به ‌ عنوان حامی قدرتمند برای حمل ‌ ونقل دریایی کشور به اثبات رسانده است. امر پشتیبانی ایزوایکو از شرکت ملی نفتکش ایران نقش اساسی در تداوم جریان صادرات نفت و فرآورده ‌ های نفتی و به تبعه آن در اقتصاد کشور داشته است.حسین شیوا، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت با حضور در مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران از امکانات، توانمندی ‌ ها و پروژه ‌ های در دست انجام این مجتمع بازدید کردند.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و همراهان در جریان این بازدید طی نشستی مشترک با مدیرعامل، معاونان و مدیران مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران به بحث و تبادل ‌ نظر در زمینه ایجاد زمینه ‌ های همکاری مشترک میان دو شرکت پرداختند.

عملیات داکینگ ۴ شناور بزرگ

در ابتدا سلمان ضربی، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران گزارشی جامع از زمینه ‌ های فعالیت مجتمع، امکانات و توانمندی ‌ ها، پروژه ‌ های انجام شده و در دست انجام و همچنین طرح ‌ های توسعه ‌ ای این مجتمع صنعتی ارائه کرد.ضربی در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه ۴۵ شناور به ‌ طور همزمان در ایزوایکو درحال تعمیرات است از تاریخ ‌ سازی دیگری توسط مهندسان این مجتمع پرده برداشت، عملیات داکینگ ۴ شناور بزرگ همزمان در یک حوض که در کشور و منطقه بی ‌ سابقه و اولین بار است.مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران پیش از این نیز با انجام پروژه ‌ هایی نظیر ساخت اولین اقیانوس ‌ پیماهای داخلی، ساخت نخستین شناور پشتیبان صیادی کشور، ساخت نخستین آمبولانس دریایی تماما آلومینیومی کشور و پروژه ‌ های بی ‌ شمار دیگری از این قبیل به اثبات رسانده که پیشتاز اولین ‌ ها در کشور است. مدیرعامل ایزوایکو همچنین از آمادگی کامل این مجموعه برای ساخت کشتی ‌ های افراماکس و VLCC خبر داد.

توسعه صنعت دریایی

در ادامه حسین علائی، رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران ضمن ابراز خرسندی از توسعه صنعت دریایی و پیشرفت چشمگیر مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران نسبت به سال ‌ های گذشته از مدیران این شرکت خواست ایزوایکو را به جایی برسانند که شرکت ملی نفتکش جز ایزوایکو به جایی دیگر فکر نکند، دستاوردی که با توجه به توانمندی مهندسان و تیم مدیریتی ایزوایکو دور از ذهن نبوده و به ‌ زودی مقدر خواهد شد.

معاون امور فنی شرکت ملی نفتکش ایران نیز با اشاره به دومین داکینگ موفق یک نفتکش ۳۰۰ هزار تنی در مجتمع کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل ایران افزود: در گذشته اینکه بتوانیم یک کشتی VLCC را داخل کشور از آبگیری و تعمیر کنیم، آرزویی دور از ذهن و دست ‌ نیافتنی بود، اما امروز با تکیه بر توان و دانش مهندسان داخلی و امکانات و سیستم ‌ های مدرن داکینگ شناور در ایزوایکو این آرزو میسر شده و حتی با بزرگ ‌ ترین یاردهای دنیا رقابت می ‌ کنیم. در پایان سلمان ضربی با بیان اینکه ایزوایکو بازوی پشتیبان شرکت ملی نفتکش است، افزود: ما همه تلاش ‌ مان را می ‌ کنیم تا در فضای رقابتی کارفرماهای اصلی را در کنار خود داشته باشیم.

سخن پایانی

صنعت کشتی ‌ سازی ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت، در طول این سال ‌ ها تلاش ‌ های فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتی ‌ سازی و بروز کردن دانش فنی و علمی آن داشته و اکنون با ساخت نفتکش ‌ ها و تعمیر انواع شناورهای غول ‌ آسا در داخل و خارج با قابلیت حمل بالای بار در زمره کشتی ‌ سازان بزرگ دنیا قرار گرفته است. تقریبا از ۵ دهه پیش تاکنون که صنعت کشتی ‌ سازی در منطقه هرمزگان نیز شکل گرفته است؛ در طول این سال ‌ ها هرچند با فراز و نشیب ‌ های فراوانی روبه ‌ رو بوده، اما جرقه امید و توانمندی آن از بین نرفته است. در این میان، منطقه ویژه اقتصادی کشتی ‌ سازی و صنایع فراساحل (ایزوایکو) ظرفیتی عظیم در استان هرمزگان است و نقش بسزایی در ایجاد فرصت شغلی در منطقه دارد و از همین رو توسعه آن برای ایجاد فرصت ‌ های جدید اشتغال پایدار بسیار مهم و حائز اهمیت است. این استان مهم و راهبردی با برخورداری از ۴۷ واحد کشتی ‌ سازی و لنج ‌ سازی به ‌ عنوان قطب صنعت کشتی ‌ سازی کشور دارای شرکت ‌ های بزرگ کشتی ‌ سازی بوده که در این زمینه رتبه نخست را در بین استان ‌ های ساحلی به خود اختصاص داده است.از آنجایی که صنعت کشتی ‌ سازی یکی از صنایع مهم در استان هرمزگان است، بنابراین توسعه و تحول در این صنعت راهبردی با جدیت از سوی دولت سیزدهم دنبال و از آن حمایت ویژه انجام می ‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین