دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 34613
تاریخ انتشار: 1401/11/16 06:36
در بازدید هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران از ایزوایکو مطرح شد

توان رقابت با بزرگ‌ترین یاردهای دنیا

مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران و معاونان شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بازدید کرده و نشست مشترکی با مدیرعامل، معاونان و مدیران این مجتمع صنعتی در کشور برگزار کردند.
توان رقابت با بزرگ‌ترین یاردهای دنیا

 مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با تحویل ۳ فروند شناور کانتینربر اقیانوسپیما، ساخت یک فروند نفتکش، طراحی و ساخت یک فروند شناور پشتیبان صیادی، ساخت انواع بارج، لندینگ کرافت و شناورهای جمعآوری آلودگی نفتی و شناورهای مسافری تحت کلاس و استانداردهای بینالمللی کارنامه روشنی را از فعالیت در حوزه نوسازی ارائه کرده است.

 این مجتمع عظیم صنعتی در حوزه تعمیرات نیز با تعمیر انواع شناورها از کوچکترین تا بزرگترین سایز موجود در جهان خود را بهعنوان حامی قدرتمند برای حملونقل دریایی کشور به اثبات رسانده است. امر پشتیبانی ایزوایکو از شرکت ملی نفتکش ایران نقش اساسی در تداوم جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی و به تبعه آن در اقتصاد کشور داشته است.حسین شیوا، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت با حضور در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران از امکانات، توانمندیها و پروژههای در دست انجام این مجتمع بازدید کردند.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش و همراهان در جریان این بازدید طی نشستی مشترک با مدیرعامل، معاونان و مدیران مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران به بحث و تبادلنظر در زمینه ایجاد زمینههای همکاری مشترک میان دو شرکت پرداختند.

عملیات داکینگ ۴ شناور بزرگ

 در ابتدا سلمان ضربی، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران گزارشی جامع از زمینههای فعالیت مجتمع، امکانات و توانمندیها، پروژههای انجام شده و در دست انجام و همچنین طرحهای توسعهای این مجتمع صنعتی ارائه کرد.ضربی در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه ۴۵ شناور بهطور همزمان در ایزوایکو درحال تعمیرات است از تاریخسازی دیگری توسط مهندسان این مجتمع پرده برداشت، عملیات داکینگ ۴ شناور بزرگ همزمان در یک حوض که در کشور و منطقه بیسابقه و اولین بار است.مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران پیش از این نیز با انجام پروژههایی نظیر ساخت اولین اقیانوسپیماهای داخلی، ساخت نخستین شناور پشتیبان صیادی کشور، ساخت نخستین آمبولانس دریایی تماما آلومینیومی کشور و پروژههای بیشمار دیگری از این قبیل به اثبات رسانده که پیشتاز اولینها در کشور است. مدیرعامل ایزوایکو همچنین از آمادگی کامل این مجموعه برای ساخت کشتیهای افراماکس و VLCC خبر داد.

توسعه صنعت دریایی

در ادامه حسین علائی، رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران ضمن ابراز خرسندی از توسعه صنعت دریایی و پیشرفت چشمگیر مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران نسبت به سالهای گذشته از مدیران این شرکت خواست ایزوایکو را به جایی برسانند که شرکت ملی نفتکش جز ایزوایکو به جایی دیگر فکر نکند، دستاوردی که با توجه به توانمندی مهندسان و تیم مدیریتی ایزوایکو دور از ذهن نبوده و بهزودی مقدر خواهد شد.

 معاون امور فنی شرکت ملی نفتکش ایران نیز با اشاره به دومین داکینگ موفق یک نفتکش ۳۰۰ هزار تنی در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران افزود: در گذشته اینکه بتوانیم یک کشتی VLCC را داخل کشور از آبگیری و تعمیر کنیم، آرزویی دور از ذهن و دستنیافتنی بود، اما امروز با تکیه بر توان و دانش مهندسان داخلی و امکانات و سیستمهای مدرن داکینگ شناور در ایزوایکو این آرزو میسر شده و حتی با بزرگترین یاردهای دنیا رقابت میکنیم. در پایان سلمان ضربی با بیان اینکه ایزوایکو بازوی پشتیبان شرکت ملی نفتکش است، افزود: ما همه تلاشمان را میکنیم تا در فضای رقابتی کارفرماهای اصلی را در کنار خود داشته باشیم.

سخن پایانی

صنعت کشتیسازی ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت، در طول این سالها تلاشهای فراوانی در راستای گسترش صنعت کشتیسازی و بروز کردن دانش فنی و علمی آن داشته و اکنون با ساخت نفتکشها و تعمیر انواع شناورهای غولآسا در داخل و خارج با قابلیت حمل بالای بار در زمره کشتیسازان بزرگ دنیا قرار گرفته است. تقریبا از ۵ دهه پیش تاکنون که صنعت کشتیسازی در منطقه هرمزگان نیز شکل گرفته است؛ در طول این سالها هرچند با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بوده، اما جرقه امید و توانمندی آن از بین نرفته است. در این میان، منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی و صنایع فراساحل (ایزوایکو) ظرفیتی عظیم در استان هرمزگان است و نقش بسزایی در ایجاد فرصت شغلی در منطقه دارد و از همین رو توسعه آن برای ایجاد فرصتهای جدید اشتغال پایدار بسیار مهم و حائز اهمیت است. این استان مهم و راهبردی با برخورداری از ۴۷ واحد کشتیسازی و لنجسازی بهعنوان قطب صنعت کشتیسازی کشور دارای شرکتهای بزرگ کشتیسازی بوده که در این زمینه رتبه نخست را در بین استانهای ساحلی به خود اختصاص داده است.از آنجایی که صنعت کشتیسازی یکی از صنایع مهم در استان هرمزگان است، بنابراین توسعه و تحول در این صنعت راهبردی با جدیت از سوی دولت سیزدهم دنبال و از آن حمایت ویژه انجام میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mq7q5