پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 97037
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/08/22 09:08

نکات مهم در مدیریت ریسک در معاملات فارکس

سرمایه‌گذاری و معامله در فارکس به‌دلیل غیر متمرکز بودن آن با ریسک همراه است، اما باید بتوانید میزان ریسک را در معاملات خود مدیریت کرده تا ضمن جلوگیری از ضررهای ناشی از نوسانات ارزها، به سودهای کلان در این بازار برسید.
نکات مهم در مدیریت ریسک در معاملات فارکس

فارکس یک بازار تبادل ارزی بسیار گسترده و پیچیده است. درصورتی که معامله‌گران این بازار استراتژی‌های معاملاتی اصولی و حرفه‌ای نداشته باشند، ممکن است هنگام معاملات با ضررهای زیادی همراه شوند. هرچند سرمایه‌گذاری و معامله در این حوزه مالی به‌دلیل غیر متمرکز بودن آن با ریسک همراه است، اما باید بتوانید میزان ریسک را در معاملات خود مدیریت کرده تا ضمن جلوگیری از ضررهای ناشی از نوسانات ارزها، به سودهای کلان در این بازار برسید. در این مقاله نکات مهم در مدیریت ریسک در معاملات فارکس را بررسی می‌کنیم.

 

منظور از مدیریت کردن ریسک چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است یک تعریف مشخص از مدیریت ریسک در فارکس داشته باشیم تا بتوان با درک بهتر آن به بهبود معاملات کمک کرد. مدیریت کردن ریسک به‌عنوان یک استراتژی معاملاتی و یک راهکار موثر در کاهش پیچیدگی‌ها و چالش‌های معامله و بهینه‌سازی شرایط آن در بازار ارزهای خارجی شناخته می‌شود. این شیوه مدیریتی به تکنیک‌ها و پوزیشن‌های حرفه‌ای اطلاق می‌شود که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آن‌ها، شرایط معاملاتی را بهینه‌سازی کرده و از ضرر و زیان در معاملات خود جلوگیری کنند. این بازار مالی از پتانسیل بالایی در سوددهی به کاربران خود برخوردار است، اما گاهی استراتژی‌های معاملاتی قدرتمند نیز نمی‌توانند سیگنال‌های موفقی را برای معامله‌گران صادر کنند. در این زمان مدیریت سرمایه نیز مفهوم خود را می‌یابد و استفاده از تکنیک‌های آن از ضررهای سنگین در معاملات جلوگیری می‌کند. مدیریت سطوح ریسک یک مهارت کلیدی است که احساسات شما را در هنگام قرارگیری در موقعیت‌های مختلف فارکس کنترل می‌کند.

اصول مهم در مدیریت سطوح ریسک

هرچند مدیریت کردن ریسک خود یک استراتژی معاملاتی مهم است، اما برای آن تکنیک‌های خاصی تعریف شده که می‌توانید با توجه به آن‌ها به مدیریت صحیح ریسک برسید. در ادامه چند نکته مهم در این خصوص را بررسی می‌کنیم:

تاثیر لوریج یا اهرم

اهرم یا لوریج روشی برای تکثیر سود در بازار تبادل ارزهای خارجی است و به معامله‌گران امکان می‌دهد که بیشتر از حساب معاملاتی خود، معامله باز کنند تا به پتانسیل بیشتری در سوددهی برسند. هرچند این روش، معامله‌گران را به سود بیشتر می‌رساند، اما در مقابل با ریسک بیشتری نیز همراه است؛ به همین خاطر مدیریت دقیق اهرم، در مدیریت صحیح ریسک فارکس نقش مهمی دارد. در واقع بهتر است که معامله‌گران هنگام شروع معاملات خود نسبت به استفاده از اهرم، بیشتر احتیاط کنند.

تاثیر حجم معاملات

حجم معامله و تعداد لات در این بازار مالی به شما کمک می‌کند که به‌راحتی سرمایه خود را مدیریت کنید. تعداد لات به تعداد واحدهای ارزی که در هر معامله به خرید و فروش آن می‌پردازید، اشاره دارد و به‌عنوان یک عنصر کلیدی در مدیریت صحیح ریسک شناخته می‌شود. انتخاب لات مناسب، از حساب شما محافظت کرده و فرصت معاملات پرسود را به حداکثر می‌رساند. برای اینکه بتوانید حجم معامله مناسبی را انتخاب کنید، باید ابتدا محل استاپ خود را تعیین کرده، درصد ریسک را مشخص کنید و اندازه لات خود را نیز ارزیابی نمایید. در واقع باید به نسبت تحمل ریسک خود در معاملات فارکس، اندازه لات خود را انتخاب کنید.

تاثیر میل به ریسک

مشخص کردن میزان تحمل ریسک و یا به‌عبارتی میل برای ریسک، در مدیریت صحیح آن اهمیت بسیاری دارد. تعیین میل به ریسک در تمام معاملات به‌خصوص جفت ارزهای نوظهور مورد توجه قرار می‌گیرد و تریدرها باید مشخص کنند که چقدر حاضرند برای یک معامله ریسک کنند. اگر به‌عنوان یک معامله‌گر، تحمل ضرر را ندارید، بهتر است که حجم معاملات خود را به حداقل برسانید تا اگر معاملات شما با ضرر همراه شد، توانایی خود را برای انجام تریدهای بعدی از دست ندهید. به‌این‌ترتیب آمادگی لازم برای زمانی که با زیان مواجه می‌شوید را خواهید داشت و در مدیریت سرمایه نیز موفق‌تر خواهید بود.

تاثیر استاپ لاس

استفاده از دستورات استاپ لاس عنصر کلیدی دیگری است که در درک مدیریت صحیح ریسک در فارکس مورد توجه قرار می‌گیرد. استاپ لاس در واقع یک سوپاپ اطمینان است که حد ضرر شما را مشخص کرده و از زیان بیشتر جلوگیری می‌کند. این استراتژی معاملاتی برای مشخص کردن زمان خروج از یک معامله که با اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت شکل گرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شما کمک می‌کند که نقطه خروج از موقعیت معامله را بشناسید. این استراتژی به شما کمک می‌کند که نسبت ریسک به پاداش را مشخص کرده و با تنظیم نسبت این دو از ضررهای بالقوه جلوگیری نمایید.

تاثیر کنترل احساسات

مهمترین فاکتوری که می‌تواند سرمایه شما در بازار فارکس را به خطر بیندازد، عدم کنترل احساسات در هنگام خطر است. اگر اجازه دهید که در مواقع به خطر افتادن سرمایه خود، ترس، طمع یا هیجان بر تصمیمات هوشمندانه شما چیره شود، ممکن است با ضررهای غیر‌قابل جبرانی مواجه شوید. شما نباید اجازه دهید که احساس‌تان وارد معامله شود و باید با هوشمندی معاملات خود را انجام دهید. درواقع شما باید معاملات خود را براساس داده‌های درستی که از مطالعه روند حرکتی بازار به‌دست آورده‌اید، پیش ببرید.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به مدیریت صحیح ریسک برای رسیدن به مدیریت سرمایه و جلوگیری از ضرر و زیان در معاملات فارکس صحبت کردیم. برای‌اینکه بتوانید از بهترین موقعیت‌های معاملاتی به نفع خود استفاده کنید، باید بر احساسات شخصی غلبه کرده و براساس اطلاعاتی که از مطالعه ابزارها و شاخص‌های تحلیل بازار به‌دست آمده، برای انجام معاملات پرسود استفاده نمایید.

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mp6a5