-
در گفت‌وگوی با مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با مطرح شد:

رویکرد ما تولید ورق‌های کیفی است

شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین‌سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال ۱۳۸۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده است و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می‌دارد.
شرکت فولاد اکسین خوزستان انواع ورق‌های فولادی با مقاومت بالا برای مصارف گوناگون مانند لوله‌های انتقال نفت و گاز تا قطر ۵۶ اینچ، صنایع کشتی سازی، دیگ‌های بخار صنعتی و نیروگاهی، مخازن تحت فشار و ذخیره مایعانات نفتی و شیمیایی، پل سازی، صنایع خودروسازی و ورق‌های فولادی ویژه سازه‌های ساختمانی با خواص مکانیکی متنوع است. در این شماره به بهانه حضور شرکت فولاد اکسین خوزستان در همایش ملی کیفیت، گفت‌وگویی را با امین آسیابان، مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:
به عنوان نخستین پرسش بفرمایید فعالیت شرکت بیشتر در چه زمینه‌هایی است و چه نوع محصولاتی را در اختیار گروه مشتریان خود قرار می‌دهد؟
هدف از تاسیس شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولید ورق‌های عریض برای تامین مواد اولیه شرکت‌های لوله‌ساز بوده است. در زمان تاسیس این کارخانه، ۳ کارخانه لوله‌سازی اهواز، ماهشهر و صفا در کشور وجود داشت و یکی از اهداف تاسیس کارخانه فولاد اکسین خوزستان تامین مواد اولیه این ۳ کارخانه لوله‌ساز بود. در واقع با احداث و بهره‌برداری از این کارخانه، حلقه تولید لوله در ایران تکمیل شد. یعنی هم‌اکنون در کشور تولید سنگ آهن، کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولادسازی، نورد ورق و لوله بومی‌ شده و چرخه اقتصاد مقاومتی در این زمینه تحقق پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است که اصولا هر ورقی در دنیا وجود داشته باشد ما در شرکت فولاد اکسین خوزستان توانایی تولید آن را داریم. سبد تولیدات شرکت فولاد اکسین خوزستان انواع ورق‌های فولادی با مقاومت بالا برای مصارف گوناگون مانند لوله‌های انتقال نفت و گاز تا قطر ۵۶ اینچ، صنایع کشتی سازی، دیگ‌های بخار صنعتی و نیروگاهی، مخازن تحت فشار و ذخیره مایعانات نفتی و شیمیایی، پل سازی، صنایع خودروسازی و ورق‌های فولادی ویژه سازه‌های ساختمانی با خواص مکانیکی متنوع است.
تولید قطعات و تجهیزات خاص بدون استفاده از ورق‌ها و فولادهای خاص ممکن نیست. لذا طی سال‌های اخیر، حرکت به سمت تولید ورق‌های فولادی کیفی رویکرد اصلی شرکت فولاد اکسین را تشکیل می‌دهد.
در چند سال اخیر چه اقدامات و دستاوردهایی در جهت ارتقای کیفیت محصولات و خدمات سازمان خود داشته اید؟
در شرکت فولاد اکسین خوزستان از سال ۱۳۹۰ تاکنون اقدامات متعددی برای استقرار سیستم‌های استاندارد مدیریت و نظام مدیریت فرآیندی انجام شده است که در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ می‌توان به شناسایی، طراحی و مستندسازی فرآیندها براساس الزامات استاندارد ISO ۹۰۰۱، استقرار نظام‌های مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی OHSAS ۱۸۰۰۱، استقرار نظام مدیریتی ISO/TS ۲۹۰۰۱ با مضمون نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد. پس از آن با رویکرد مشتری مداری می‌توان از استقرار نظام‌های مدیریتی ارتباط با مشتری ISO ۱۰۰۰۱، ۲، ۳، ۴، استقرار نظام انطباق محصولات دریایی براساس سیستم KR کره جنوبی، استقرار استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاهی ISO IEC ۱۷۰۲۵ در سطح آزمایشگاه، بازنگری چارچوب فرآیندهای آموزش و دریافت گواهینامه ISO ۱۰۰۱۵ و CE Marking اتحادیه اروپا نام برد. در ادامه راه نیز می‌توان به افزودن گواهینامه‌های تایید محصول همچون ASTM، API ۵L و ISO ۲۹۹۹۰ در زمینه محصولات با ارزش افزوده بالا اشاره کرد. شایان ذکر است که شرکت فولاد اکسین خوزستان از سال ۱۳۸۹ تا کنون دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباریISIRI ۳۶۹۴ است.
از تقدیرنامه‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌توان از حضور در سه دوره رده بندی ۱۰۰ شرکت برتر موسسه IMI۱۰۰ در سال‌های مالی ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و سه دوره جایزه ملی تعالی سازمانی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ و قرارگیری در رده‌های دو و سه ستاره تعالی اشاره کرد.
واحد نمونه تولیدی ملی سازمان ملی استاندارد در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ و همچنین واحد تولیدی نمونه و مدیر کیفیت نمونه اداره کل استاندارد استان خوزستان از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ و مدیر کنترل کیفیت نمونه کشور در سال ۱۳۹۷ از دیگر افتخارات این شرکت است.
نگاه و منشور سازمان خود را به کیفیت محصولات و خدمات و همچنین مشتری مداری بیان کنید.
در فولاد اکسین خوزستان، به‌منظور حصول اطمینان از انطباق محصولات و فرآیندها با نیازها و انتظارات مشتریان، الزامات سیستم مدیریت کیفیت و همچنین رعایت الزامات زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت ‌کار ، سیستم‌های مدیریت کیفیت استقرار یافته است. اثربخشی این نظام از طریق اندازه‌گیری و پایش شاخص‌های عملکردی و فرآیندی، ممیزی‌های داخلی و شخص ثالث و برگزاری جلسات (کمیته راهبری و جلسات ماهیانه) ارزیابی می‌شود. مشتری مداری در فولاد اکسین خوزستان از طریق ارزیابی، تحلیل و مدیریت خواسته‌ها و برداشت‌های مشتریان و پاسخگویی به‌موقع و اثربخش به آنها، از طریق رویکردهای نظام‌مند جز اهداف و اولویت‌های همه کارکنان شرکت است.
تاثیر فرآیند ارزیابی همایش ملی کیفیت در ارتقای کیفیت سازمانی و بهبود وضعیت شرکت را چگونه تحلیل می‌کنید؟
در همایش ملی کیفیت، شرکت‌ها و نهادهای برتر اجرایی و اقتصادی کشور، طبق نظر شورای سیاست‌گذاری و راهبردی، با شاخص‌های مذکور و بر اساس ارائه طرح‌های متمایز در تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف توسعه ملی و عبور از تحریم‌ها و برنامه‌های پساتحریم، معرفی شدند.
شرکت فولاد اکسین خوزستان براساس نظر شورای سیاست‌گذاری و هیات علمی همایش به دلیل سوابق درخشان و وجه تمایزات آن با سایر مراکز در دهه اخیر با اتخاذ استراتژی‌های مناسب در زمینه تمرکز بر تولید فولادهای آلیاژی خاص و مورد نیاز کشور جهت عبور از تحریمات و توسعه ملی کشور، با تولید بالغ بر ۱۲ محصول جدید در این زمینه که تمامی آنها به صورت وارداتی برای کشور وابستگی صنعتی ایجاد کرده بودند به این مهم دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*