-

فاکتور های انتخاب سیم بکسل بر حسب کاربری

فاکتور های انتخاب سیم بکسل بر حسب کاربری

سیم بکسل یک قطعه صنعتی با تنوع و مشخصات فنی بسیار گسترده می باشد. از سیم بکسل در صنایع مختلفی از جمله اتصال کابین های آسانسور، اتصال جرثقیل های سقفی، لیفتینگ بار توسط جرثقیل های ماشینی یا کرین ها، اتصال بر روی تاور کرین ها به منظور لیفتینگ بار در ارتفاعات بالا، در برش سنگ در معادن، اتصال بر روی دکل های حفاری و کاربری های صنعتی مختلف استفاده می شود .

در هر یک از کاربری های صنعتی از سیم بکسل با مشخصات فنی مختلفی استفاده می شود که شرایط مناسب تر برای عملکرد در مدت زمان بالاتری را در پی داشته باشد. مشخصات فنی سیم بکسل ها بسیار گسترده هستند که برخی از آنها بصورت ظاهری و فیزیکی قابل مشاهده و بررسی بوده و برخی دیگر می بایست از طریق آزمایشگاهی و تست مشخص شوند. مهمترین مشخصات فنی سیم بکسل ها که در انتخاب و کاربری آنها مد نظر قرار می گیرد به قرار زیر هستند.

  • متریال بکار گرفته شده در تولید سیم بکسل : اغلب از دو متریال یعنی از ترکیبات فولادی و یا از آلیاژ های مختلف استنلس استیل در تولید سیم بکسل استفاده می شود. سیم بکسل های فولادی که بصورت گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند اغلب دارای قابلیت های کششی بالاتر و سیم بکسل های فولادی دارای مقاومت بیشتری در برابر خورنده های محیطی هستند. علاوه بر متریال گرید های فولاد و استیل نیز از مشخصات فنی مهم در مقاومت کاری سیم بکسل ها محسوب می شوند.
  • سایز سیم بکسل : یکی از مهمترین مشخصات فنی که در انتخاب و کاربری سیم بکسل ها مد نظر قرار می گیرد سایز سیم بکسل است. سیم بکسل های ریزبار از0.3 میلیمتر تولید شده و در بالاترین سایز از سیم بکسل ها در قطر 64 میلیمتر استفاده می شود.
  • ساختار سیم بکسل : یکی از مهمترین فاکتور ها که بر روی انعطاف، مقاومت کششی و سایشی سیم بکسل تاثیر می گذارد ساختار سیم بکسل است. در واقع ساختار سیم بکسل بیانگر تعداد مفتول های بکار گرفته شده در هر رشته و تعداد رشته های به هم بافته شده در تولید سیم بکسل می باشد.
  • بافت سیم بکسل : در واقع اینکه قطر های مفتول بکار رفته شده در استرند ها و در کل سیم بکسل با هم برابر یا متفاوت باشند به بافت سیم بکسل بستگی دارد. در کل بافت های استاندارد، سیل، وارینگتون و بافت های ترکیبی دارای کاربری گسترده ای در تولید سیم بکسل ها هستند.
  • مغزی سیم بکسل : سیم بکسل های فولادی به منظور داشتن مقاومت مناسب در برابر زنگ زدگی آبکاری و یا روغن کاری می شوند. نوع آبکاری گالوانیزه سرد و گرم، گریس کاری و یا روغن کاری نیز از دیگر مشخصات فنی سیم بکسل ها محسوب می شوند.

انتخاب سیم بکسل بر حسب صنایع

انتخاب سیم بکسل بر حسب صنایع اغلب در مورد سیم بکسل های فولادی مد نظر قرار می گیرد چرا که سیم بکسل استیل به سبب داشتن عناصر فلزی گرانبهایی مانند کروم و نیکل در ترکیبات آلیاژی دارای قیمت بسیار بالایی بوده و از آنجا که تنسایل حداکثر ان 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است عملا کاربری محدودی در صنایع سنگین دارد. برخی از ساختار های پر کاربری سیم بکسل بر حسب دسته بندی صنعتی به قرار زیر هستند .

  • سیم بکسل آسانسوری : در اتصال کابین آسانسور ها از سیم بکسل با ساختار 8x19 با بافتی از نوع سیل seale استفاده بسیار می شود. سیم بکسل آسانسوری با این ساختار در سایز های مختلف اغلب از 8 الی 13 میلیمتر برای آسانسور های معمولی و تا 20 میلیمتر با برند های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل آسانسوری بصورت مغز کنفی 8x19s+FC اغلب در سایز های بالای 10 میلیمتر و سیم بکسل آسانسوری بصورت مغز فولادی 8X19S+IWRC مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سیم بکسل حفاری و جرثقیل : بر روی دکل های حفاری و همچنین بر روی جرثقیل های سقفی از سیم بکسل های 6 رشته با ساختار 6X19 استفاده می شود. این ساختار از سیم بکسل هم با بافتی از نوع سیل و هم با بافت استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد. در اغلب موارد از سیم بکسل حفاری و جرثقیل با ساختار 6X19+IWRC یعنی با مغزی کنفی و با تنسایل بالای 1770 نیوتن بر میلمیتر مربع استفاده می شود.
  • سیم بکسل تاور کرین : بر روی تاور کرین ها به منظور لیفتینگ بار در ارتفاعات بسیار بالا از نوع خاصی سیم بکسل تحت نام سیم بکسل نتاب استفاده می شود. سیم بکسل نتاب با دو ساختار 19X7 , 35X7 بر روی تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد که هر دو با بکارگیری مفتول هایی ریز بافته شده و اغلب دارای تنسایل حداقلی 1770 و در اغلب موارد تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند. این در حالی است که بر روی کرین ها و جرثقیل های ماشینی اغلب از سیم بکسل تمام فولادی با ساختار های 6X36, 8X36 استفاده می شود.
  • سیم بکسل باشگاهی : در باشگاه های بدنسازی از نوع خاصی سیم بکسل تحت نام سیم بکسل روکش دار استفاده می شود. سیم بکسل روکش دار باشگاه بدنسازی در سایز های 4 به 6 و 5 به 7 دارای کاربری گسترده ای می باشند. مغزی این سیم بکسل با ساختار 6X19 فولادی تولید شده که بر روی سطح بیرونی توسط پلاستیک و یا PVC پوشانیده شده است.
  • سیم بکسل مهاری : در مهار بار ناشی از دکل ها و در پل سازی ها از نوع خاصی سیم بکسل تحت نام سیم بکسل مهاری استفاده می شود. در واقع سیم بکسل مهاری بصورت تک رشته تولید شده و با ساختار های 1X7 , 1X19 مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل مهاری دارای حداقل انعطاف و حداکثر مقاومت کششی بوده و اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*